Dovozy ojetin výrazně klesly, cena aut stoupla a více než polovina lidí chce naftu

Trh prodávaných ojetých automobilů výrazně ovlivnila opatření spojená s koronavirem. Během března poklesl počet dovezených ojetých osobních aut meziročně téměř o 33 %. Za celý první kvartál pak dovozy ojetin klesly o necelých 12 %. Spolu s tím se navýšil podíl prodávaných aut s tuzemským původem o tři procentní body na 53 %.

Vzhledem k tomu, že se tuzemské ojetiny prodávají v průměru o čtyři roky mladší než ty dovezené, na trhu se vyskytovalo více aut v lepší výbavě, a to především s isofixem, vyhřívanými sedadly, parkovacími senzory či kamerami, bluetooth, start/stop systémem, bezklíčovým odemykáním či asistentem rozjezdu do kopce. Zároveň se také mírně zvýšila průměrná prodejní cena, oproti situaci na konci loňského roku o  5 600 Kč na 229 500 Kč. Tato cena však nezahrnuje slevy, ke kterým byli prodejci ochotni přistoupit v druhé polovině března, kdy kvůli koronavirovým opatřením mohli prodávat auta jen přes internet. O tom, že se auta poslední dva březnové týdny téměř přestala prodávat, svědčí i nárůst průměrné doby prodeje oproti konci loňského roku o 12 dní.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Zatímco průměrná cena za ojetinu se v prvním letošním kvartálu mírně navýšila, průměrný počet najetých kilometrů se od konce loňského roku naopak snížil o tři tisíce km na 154 tisíc km. Skutečný průměrný stav ujetých kilometrů prodávaných vozidel však bude vyšší, neboť třetina aut vykazuje manipulaci s tachometrem. Lze očekávat, že podíl aut se stočeným tachometrem se v následujících měsících kvůli propadu tržeb a zisku prodejců zvýší. V závislosti na situaci na trhu by se mohl postupně opět přiblížit až ke 40 %.

„V současné době je ještě možné koupit si ojeté auto za dobrou cenu. Očekává se ale, že se během následujících týdnů zájem opět zvýší a prodejci již nebudou tak ochotni vyjednávat o slevě. Navíc se sníží i množství prodávaných ojetých aut a kupující tak budou mít méně z čeho vybírat,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetin.

Mohlo by vás zajímat:  Prošli jsme triky prodejců aut. Tyto patří mezi nejhorší a nejčastější

To, že jsou prodejci ojetými auty nyní dobře zásobeni, potvrzuje i Pavel Kašpar za největší certifikovaný program Škoda Plus: „Propad v dovozech aut během koronavirové pandemie přinesl pokles v nabídce ojetin na českém trhu. Program Škoda Plus nabízející zánovní a prověřená ojetá auta však disponuje nejširší nabídkou od svého spuštění, dosahující bezmála 10 000 vozů s prověřeným původem a po prohlídce v autorizovaném servise.“ Během prvního letošního kvartálu přitom zaznamenali ve Škoda Plus zvýšený zájem zejména o vozy ve stáří do 18 měsíců od registrace. Právě těchto aut byl ještě před rokem na trhu poměrně dostatek, zhruba od poloviny loňského roku jich ubylo, přičemž zájem o ně přetrvává. Na prodej vozů přes internet byl prý největší certifikovaný program připraven. Již na začátku února dokonce začal s výkupem vozů přes internetový formulář.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Co se týče motorizace prodávaných ojetých aut, stále u nich převládá motor na naftu (54 %) a podle statistických údajů z posledních několika kvartálů je zřejmé, že se situace kolem dieselů již stabilizovala a zájem o ně dál neklesá.

Nejprodávanějšími ojetými modely vozů byly letos opět Škoda Octavia a Fabia. Na třetí pozici se tradičně umístil Volkswagen Passat. Deset nejprodávanějších modelů ojetých vozů meziročně posílilo svůj podíl o 6,3 procentního bodu na 39,9 %. Meziročně přitom došlo ke zvýšení podílu zejména vozů značek Škoda a Volkswagen. Zvýšení jejich podílu však nebylo dáno nižším počtem dovezených ojetých vozů ze zahraničí, ale pokračováním vývoje z druhé poloviny loňského roku. Vozy značky Škoda posílily meziročně o 4 procentní body na 25,1 %, což znamená, že čtyři nejprodávanější modely ojetých vozů značky Škoda si nárokovaly čtvrtinu trhu prodávaných ojetých aut.

Zdroj: TZ Cebia
Komentáře

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora