Kdykoliv jsem v létě viděl auto, které mělo obuté zimní pneumatiky, podivoval jsem se. Ten řidič musí být naprosto laxní, když pneumatiky ještě nepřezul, nebo mu moc nezáleží na bezpečné jízdě. Až za několik let jsem pochopil, že k tomu mám také důvod a že se najednou řadím mezi ty řidiče, kteří v létě jezdí na zimních. Má to svůj smysl.
Může za to legislativa
Zatímco v případě použití zimních pneumatik je legislativa poměrně striktní, u těch letních to neplatí. Tedy, zatímco v zimě je za určitých podmínek nutné mít na voze zimní sadu, v létě žádné podobné nařízení není. Proto lze na voze mít jak letní, tak i zimní. Ničemu to neodporuje.
Jediné, co je třeba z legislativního hlediska splnit, to je potřeba dodržení minimální hloubky dezénu pneumatik. Zatímco v zimě u zimních je třeba mít vzorek alespoň 4 milimetry, v létě je to jenom 1,6 milimetru. A je samozřejmě jedno, zda jsou na voze obuty pneumatiky výhradně letní, nebo ty zimní.

Šetřím planetu i svou peněženku
Letos jsem se rozhodl, že zimní pneumatiky na autě nechám i v létě. Mají totiž aktuálně onen hraniční 4 mm hluboký vzorek. Příští rok bych je tedy už použít nemohl. A musel je vyhodit. To mi nepřijde příliš ekologické, proto mi dává větší smysl dojet je v létě. A vyhodit je až ve chvíli, kdy budou mít vzorek blížící se letnímu limitu 1,6 milimetru. Tedy, patrně je vyhodím letošní podzim, kdy je už rovnou nahradím novou zimní sadou.
Nejenom že mi to dává ekologický smysl. Mně to dává také smysl ekonomický. Toto léto dojedu pneumatiky, které by jinak skončily na skládce. Díky tomu mohu ušetřit letní sadu, co mám doma. Tím, že je toto léto na auto nenasadím, je nijak neopotřebuji. Jednoduchými počty zjistím, že mi vydrží o sezonu déle, což pochopitelně znamená zajímavou finanční úsporu. Kupovat dnes pneumatiky, to rozhodně není absolutně nic levného. Naopak. Každý rok, o který se jejich životnost prodlouží, je znát.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek Milana F.