Druhá generace čtyřdveřového Smartu na to jde jinak

Jen jedinkrát v historii měl Smart víc než dvě sedadla. To když v roce 2004 přišla první generace modelu ForFour, která technicky vycházela z Mitsubishi Colt. Co si budeme nalhávat, komerční úspěch větší Smart nezaznamenal a tak se po něm na dlouhých osm let slehla zem. Nyní je však ForFour, i s technikou Renaultu Twingo, zpátky a bude chtít zaujmout především stylovým designem.

Druhý ForFour je oproti předchůdci o něco menší (díky platformě Renaultu Twingo), když na délku měří pouze 3,49 metru, na šířku 1,66 metru, na výšku 1,55 metru a jezdí na rozvoru 2494 mm. Oproti ForTwo je ForFour samozřejmě praktičtější, když nabízí základní objem zavazadelníku 185 litrů (po střechu 255 litrů) a po sklopení zadních sedadel 730 litrů (po střechu až 975 litrů). Kromě většího objemu získáte po sklopení zadních sedadel plochu o rozměrech 1285 x 996 mm a při sklopeném sedadle spolujezdce můžete převážet předměty o délce až 2,22 metru. Poloměr otáčení je 8,65 metru.

Pokud jde o design, je ForFour prakticky pouze prodlouženou verzí modelu ForTwo s pěticí dveří. Podobně jako u kolínských trojčat, i Smart může být vybaven látkovým stahovacím dílem střechy a tím minimálně vytvořit dojem kabrioletu. Ani zde nechybí bezpečnostní rám Tridion, opět v kontrastním odstínu ke karosérii (celkem až 40 barev). Přední světla jsou standardně vybavena LED diodami pro denní svícení a podobně jako menší model má i ForFour nové logo automobilky. Jedinou mouchou tak zůstávají pouze výklopná zadní boční okna, naopak výhodou jsou dveře, otevírající se pod úhlem téměř 90 stupňů.

Mohlo by vás zajímat:  Smart ForTwo ve speciální úpravě jako vozidlo pro Dakar 2013

Interiér podobně jako karosérie disponuje mnoha panely, jejichž barvu lze přizpůsobit vkusu zákazníka a také barvě karosérie. Dominantní je přístrojový panel, tvořený 3,5palcovým barevným displejem a analogovým rychloměrem. Druhý displej se nachází na středovém panelu, ten však patří rádiu či ve vyšších výbavách navigaci. Za příplatek je k dispozici multifunkční volant, přes který může být ovládáno rádio nebo navigace, nebo vůbec poprvé také audio JBL se zesilovačem o výkonu 320 W a dvanácti reproduktory.

Díky rozšíření rozchodu kol o 100 mm došlo nejen k posunutí kol víc do rohů automobilu, ale rovněž ke zlepšení agility a jízdních vlastností. Přední náprava využívá zavěšení MacPherson, vzadu najdeme novou nápravu De-Dion, která poskytuje dostatek komfortu posádce automobilu. Řízení používá systém Direct-Steer s variabilním převodem a elektrickým posilovačem řízení pro větší požitek z jízdy. Za příplatek je k dispozici sportovní podvozek, který je nižší a tužší. Na výrobu karosérie bylo použito větší množství vysokopevnostní oceli a zlepšeny byly rovněž deformační zóny. V základní bezpečnostní výbavě nechybí ESP či systém Crosswind Assist, chránící před převrácením.

Mohlo by vás zajímat:  Český trh obohatila dvojice Smartů

Pod kapotou najdeme, díky technické příbuznosti s Renaultem Twingo, atmosférický litrový tříválec o výkonu 71 koní s točivým momentem 91 Nm nebo turbem dopovaný tříválec o objemu 0.9 litru s výkonem 90 koní a točivým momentem 135 Nm. V budoucnu se dočkáme také základního benzínového motoru o výkonu 60 koní. Motor je samozřejmě uložen vzadu a poháněna jsou zadní kola přes pětistupňový manuál nebo šestistupňový dvouspojkový automat.

Výbava bude od začátku rozdělena do stupňů Passion, Prime a Proxy, přičemž po omezenou dobu bude k dispozici speciální Edition #1, která nabídne několik designových prvků jako například bezpečnostní rám v oranžovém odstínu Lava v kombinaci s šedou karosérií. Cena nemá přesáhnout 11 600 euro (cca 320 000 Kč).

##smart_forfour##

Zdroj: Smart