Ekologie elektrických aut – co říkají reálné testy?

Audi 2778704 960 720[1]

Elektromobily jsou označované jako budoucnost dopravy. I proto, že jsou spojovány s ekologickým stylem života. Tedy alespoň by s tímto spojovány být měly. Jak je to ve skutečnosti? To už je nutné podívat se na několik studií, které dokážou přesně říci, zda jsou opravdu ekologické, nebo ne. Právě na toto téma se zaměřil ADAC a přichází se zajímavými výsledky. Co říkají?

Emise jako hlavní ukazatel

Stále přísnější normy, stejně jako zákazy vjezdu určitých vozů do velkých měst, a další řada různých nařízení, která mají za cíl snížit emise. I to je důvod, proč lidé raději přecházejí na elektřinu, i když jí možná sami tak úplně nevěří. To proto, že aby bylo auto ekologické, nehraje roli jenom to, co vypouští do vzduchu. Je třeba podívat se i na to, jak se vyrábí třeba samotná elektřina, jak se vyrábí auto, nebo jak je to s jeho likvidací – což je u bateriových článků stále ještě lehce ve hvězdách. A to pokud budeme mluvit ve velkém objemu.

Na toto všechno se ADAC zaměřil a přichází s jasným porovnání. Pokud chcete ekologii, je třeba vědět, kolik s určitým vozem najedete. A podle toho zvolit elektromobil, nebo se může jako ekologičtější volba jevit motor spalovací. Jak je tomu v jednotlivých segmentech?

Malé vozy

Vozy, které jsou určené primárně do města. Právě v této kategorii zažívají elektromobily největší boom a právě v této kategorii mohou být skutečně ekologickou možností. Pokud je porovnáme s benzinovým vozem, tak je nutné s elektromobilem najet alespoň 80 000 kilometrů, aby byly ekologickou variantou. A to je celkem reálné. Pokud je porovnáme s dieselovým motorem, je to ještě více. Konkrétně potom 111 000 kilometrů. A jak je na tom porovnání s hybridem? Stačí najet 58 000 kilometrů a už jezdíte ve variantě, která bude ekologičtější.

Mohlo by vás zajímat:  Automobilka nanoFlowcell ukáže v Ženevě novou verzi elektrického konceptu

Nižší střední třída

Toto je rozhodně kategorie, o které je možné říci, že je nejpopulárnější. Právě sem spadají vozy, jako je Octavia, nebo Golf. Je jasné, že v této kategorii už lidé u elektromobilů řeší i celkový dojezd, jelikož hledají hlavně praktického pomocníka na své cesty. Když se podíváme na ekologii, tak zde už je vidět, že elektromobil skutečně dokáže dostát svému cíli a být ekologickou variantou. Kdy dojde ke zlomu?

Pokud je porovnáme s benzinovými motory, tak musíme říci, že se tak stane po ujetí 45 000 kilometrů. U dieselů je daný kilometrový nájezd vyšší ještě o 12 tisíc kilometrů. Opomíjet ale nelze ani hybridy, jelikož zde je nutné najet 60 000 kilometrů a budou ekologičtější volbou. Pokud jde o klasické LPG, nebo o palivo označované jako CNG, tak zde se bavíme o 55, respektive 71 tisících kilometrech.

Výsledky jsou v této kategorii zcela jasné. Když se podíváme i na ten největší kilometrový nájezd potřebný k tomu, aby byl elektromobil ekologický, tak se jedná o hodnotu celkem snadno dosažitelnou. V tomto segmentu jsou zmíněné nájezdy zcela běžné a tak už za několik let po koupi elektromobilu lze přírodu skutečně chránit. Tuto variantu tedy musíme stoprocentně doporučit, jako cestu ideální.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen přiveze do Paříže Passat GTE

Vyšší střední třída

Pojďme také na vozy, které jsou spojeny s reprezentací a také s luxusem. Jde o vyšší střední třídu, kterou reprezentují auta, jako třeba Porsche Panamera, pětkové BMW, ale může jít třeba také o Audi A6, nebo i Mercedes-Benz třídy E. To všechno jsou auta, která už na první pohled říkají, že jsou něčím jedinečná. A je pochopitelné, že se jedná o těžší vozy, které potřebují silný motor, a ten bude logicky vypouštět i více emisí. To ale nutně neznamená, že by nebyly ekologické.

Pokud porovnáme elektromobil v této třídě s naftovým motorem, tak musíme říci, že je nutné s elektrickým autem ujet alespoň 116 000 kilometrů, aby skutečně chránilo přírodu. Zde je jasné, že můžeme říci, že se to povede. Pokud jde o hybridní pohon, tak na ten musí najet elektromobil 130 000 km. Ani toto není nic nemožného. Na závěr jsme si nechali naftu. Pokud chcete místo naftového auta této třídy elektromobil, a to kvůli ekologii, můžete na něho zapomenout. To proto, že by bylo nutné s ním najet 580 000 kilometrů a teprve potom bychom mohli mluvit o tom, že přírodu začínáte více chránit.

Nájezdy mohou v budoucnu klesat

Jak je vidět, ve většině segmentů jsou elektromobily skutečně cestou k ekologii. Ne však od samotného začátku, ale až později. Je tedy dobré mít jasno v tom, kolik s takovým vozem po dobu jeho životnosti ujedete. Čím méně to bude, tím více přichází v úvahu klasický spalovací motor, jelikož narušit přírodu může mnohem méně.

Mohlo by vás zajímat:  Mercedes ukázal koncept vodíkového auta s autopilotem

Čísla kilometrových nájezdů by však mohla snížit ještě jedna věc. Jaká? Ekologický výroba elektřiny. Pokud by došlo k tomu, že se začnou využívat stoprocentně obnovitelné zdroje, s minimálním dopadem na přírodu, tak mluvíme o tom, že dané dojezdy klesnou i o desítky procent. To je zatím ale jenom hudba  budoucnosti. I když se slunce, vítr, voda, nebo třeba i celkem ekologický atom dostává do popředí, stále musíme říci, že z hlediska výroby jasně dominují elektrárny, kde se spalují fosilní paliva. A i když i ony musí mít kvalitní filtry a musí splňovat přísné normy, stále je to pro lidskou přírodu velký zásah.

Osobní auta jsou začátek

Nutno říci, že osobní auta určitě nejsou jediným problémem z hlediska možné ekologie. Nesmíme zapomínat také na vozy větší. A to na kamiony. I sem se aktuálně dostávají baterie a pohon na elektřinu. Vše je zatím ještě v plenkách, a tak si na srovnání a studie toho, zda je elektrický kamion ekologický, nebo naopak není, musíme ještě počkat. Porovnání s dieselem ve vyšší střední třídě osobních vozů už ale může mnoho naznačit.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora