Elektromobily a spalováky jsou v dojezdu úplně stejné. Málokdo si ale danou podobnost připustí

Hlavní problém elektromobilů je podle některých primárně v jejich dojezdu. Je fakt, že některé spíše levnější vozy mají v tomto rezervy. U jiných se ale není problém dostat papírově i nad 500 kilometrů. A pak tu jsou novinky, jako třeba čínský elektromobil NIO ET5, který by měl podle čínské normy ujet až 1 000 kilometrů. A to je velmi slušný dojezd, který hravě strčí do kapsy i majitele spalovacího auta.

Papír versus realita

Je samozřejmě jasné, že když se podíváme na papírové hodnoty, vypadají značně výhodně. Realita však bývá zcela jiná. V případě elektromobilů je problémem dálnice, nízké teploty, ale i agresivnější jízda. Není tak nic výjimečného, že spotřeba elektrického vozu stoupá a dojezd logicky klesá.

Zároveň je třeba dodat, že u spalovacích aut tomu není jinak. Nad tím se ale málokdo pozastaví. Nikdo nikdy nepředpokládá ani nepředpokládal, že by snad s vozem na naftu nebo benzín jezdil za tolik, kolik je uvedeno v dokumentaci vozu. Nikdo se nepozastaví nad tím, že reálná spotřeba bude větší. V případě elektromobilu je to však jeden z klíčových argumentů, že se papírové hodnoty od reálných liší.

Zdroj obrázku: Pixabay

O desítky procent vyšší spotřeba

Začněme vozy se spalovacím motorem. Na papíře je hodnota kolem pěti litrů velmi příjemné číslo. A realita? Obvykle taková, že jízda za 6,5 litru na sto bývá standardem. Pro majitele spalováku jde o očekávanou hodnotu a málokdo si uvědomí, že se jedná o navýšení spotřeby o celých třicet procent oproti ideálním podmínkám automobilky. A to není málo.

A stejné je to v případě elektromobilů, na které je tak poukazováno. Hlavně během zimy, kdy je třeba myslet na tepelný management akumulátoru či na vytápění interiéru, může spotřeba růst oproti papírovým údajům o třicet procent. Pro mnohé překvapení.

Mohlo by vás zajímat:  Lodní kontejnery ze dna moře ukrývaly automobilový skvost ve stavu který málokdo čekal

Větší spotřeba, nižší dojezd

Od spotřeby přejděme k dojezdu. O třicet procent vyšší spotřeba u vozu na benzín nebo na naftu znamená, že přesně o tolik procent na plnou nádrž dojedeme méně. Překvapí nás to? Většinou ne. U elektromobilů by nás stejný údaj také překvapit neměl. Oba druhy aut jsou vlastně rovnocenné. Papírovým hodnotám se nedá věřit a není spravedlivé, že u elektromobilů je realita kritizována, zatímco u spalováků brána jako standard.

Zdroj: https://www.nio.com/et5, https://www.researchgate.net/figure/The-differences-between-the-real-consumption-and-the-forecasted-ones-when-predicting-the_fig2_324990718