Elektromobily jsou skvělou volbou pro ty nejchudší. Jejich popularitu však brzdí jediná věc

Auto se spalovacím motorem, nebo elektromobil? To je otázka, která umí rozdělovat společnost. Oba typy vozidel, tedy jejich pohonu, mají své klady i zápory. Pokud se podíváme na to, za kolik se dá s konkrétním vozem jezdit, tedy jaké jsou náklady na jeden kilometr, jasně dominuje elektromobil. Dá se říct, že je ideální volbou pro ty nejchudší.

Levněji než nafta nebo benzín

Spotřeba je jedním z parametrů, na které zákazníci při koupi auta hledí. Čím je nižší, tím nižší jsou pochopitelně i náklady na jeden ujetý kilometr. Ty se mohou v průběhu času měnit podle toho, jak ceny paliv stoupají nebo klesají. To stejné se ale dá říct i o elektřině. I její cena stoupá nebo klesá. V mnoha případech se ale cesta elektrickým vozem vyplatí podstatně více než cesta vozem se spalovacím motorem.

Čísla hovoří jasně

Jak před nedávnem uvedl Consumer Reports, elektrické vozy v porovnání se spalováky jasně vedou. Například Tesla Model 3 Long Range jezdí se spotřebou 130 mil na galon. Převedením do řeči spalovacích motorů to znamená, že je to ekvivalent k 1,81 litrům paliva na sto kilometrů. A takhle málo si dnes žádné klasické spalovací auto nevezme.

Mohlo by vás zajímat:  Nabídka ojetin na trhu v dubnu dále klesla, ceny a stáří jdou nahoru

V přepočtech můžeme pokračovat i dále. Třeba Hyundai Kona Electric v přepočtu na řeč spalováků jezdí za 1,96 l / 100 km. Dobře si stojí ale také Kia EV6 s přepočtenou spotřebou v hodnotě 2,24 litrů na sto. Podobně zajímavě je na tom i Hyundai Ioniq 5 s přepočtenou spotřebou o hodnotě 2,4 l / 100 km.

Zdroj obrázku: Freepik

Levně nebo zdarma

Data z Consumer Reports samozřejmě neberou v potaz také možnost nabíjet elektromobily zcela zdarma. Dnes to nabízí například řetězec Kaufland, ale i různé obchodní domy. Též je to služba například hotelů a restaurací. V tu chvíli mohou náklady na kilometr ještě klesat. Ne že by byla elektřina zdarma, ale prostě ji zaplatí někdo jiný.

Pro ty nejchudší?

Je jasné, že z hlediska provozu je elektromobil skvělou volbou pro ty nejchudší, kteří potřebují auto a zároveň otáčejí každou korunu. Nakonec ale stejně skončí u spalováku, jelikož je to právě pořizovací cena, která brání koupi. Elektromobily jsou stále drahé a je jasné, že místo u těch, kteří by je potřebovali, skončí u těch, kteří na ně mají a spotřebu nakonec až tak neřeší.

Zdroj: https://www.consumerreports.org/fuel-economy-efficiency/best-worst-fuel-economy-a3183445363/