Elektromobily pro občany zatím nejsou v plánu. Dotační programy pro podnikatele však nadále pokračují

Premiér Andrej Babiš uvedl, že stát v současnosti neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. Stále však platí již vypsané programy zaměřené na podnikatele a úřady. Na rozvoj dobíjecí infrastruktury už stát dal přes 1,2 miliardy korun a dotační programy obdrží další asi půl miliardu.

Emisní limity komplikují budoucnost spalovacích motorů

Elektromobily samy o sobě nemohou standardním vozům úspěšně konkurovat. Jsou oproti vozům se spalovacím motorem výrazně dražší, některé modely až dvojnásobně. Automobilové společnosti přitom budou muset navýšit prodejnost svých elektromobilů, aby dokázaly držet krok s nastavenými emisními limity.

  • Příští rok začne platit limit 95 g CO2 na kilometr jako průměr napříč všemi vozy.
  • Takový limit odpovídá přibližné spotřebě okolo 4,1 litru benzínu nebo 3,5 litru nafty na 100 km, což je reálné zatím jen u malých aut.
  • Automobilky tedy budou potřebovat pomoc od legislativy, která prodej elektromobilů podpoří a zajistí také potřebnou infrastrukturu.

Existují odvážné vize, že v roce 2025 bude až 25 % vyrobených automobilů poháněných elektřinou a v roce 2030 dokonce 40 %. Zda je to uskutečnitelné, je samozřejmě otázka. Česko je přitom na automobilovém průmyslu značně závislé. Generuje 9 % HDP a podílí se až 26 % na celkové průmyslové výrobě. Vláda tedy bude muset přijít s řešením, které bude uspokojivé jak pro výrobce, tak pro spotřebitele.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi uvádí na trh novou L200