Elektromolibisté zapínají klimatizaci bez obav. Znají tajemství, proč se katastrofické scénáře nenaplní

Electric Car Charging Station Street

Klimatizace a topení výrazně sníží dojezd elektromobilu. Stačí pár hodin a baterie je na nule. Že toto znáte? Jak by ne, když se jedná o nejčastější a nejznámější argumenty těch, kteří v elektromobilu nikdy neseděli. Doma mají auto se spalovacím motorem a o tom, jak ve skutečnosti funguje elektromobil a komponenty v něm, mnohdy nemají ani tušení.

Ano, klimatizace čerpá energii z baterie

Je samozřejmé, že klimatizace, stejně jako řada jiných systémů, je napájena elektřinou. Tu si pochopitelně bere z akumulátoru a skutečně zde dochází k tomu, že se zcela pochopitelně snižuje množství energie v něm, a tedy i celkový dojezd. Katastrofické scénáře se však nekonají. Ty se odehrávají jenom v hlavách odpůrců elektromobility. Realita je totiž zcela opačná.

Mohlo by vás zajímat:  Chodci dokážou řidičům nepříjemně komplikovat život. V zimě ale jejich drzost může končit fatálně

Kouzlo tepelného čerpadla

Tepelná čerpadla nejsou používána jenom u rodinných domů nebo v bytech. Ano, i v bytech, jelikož klasické splitové klimatizace nejsou ničím jiným, než tepelným čerpadlem vzduch/vzduch. A jaké mají tepelná čerpadla výhody? Podstatnou část energie berou z okolí a k její přeměně na chlad využijí trochu té elektřiny. A když to jde doma, jde to také v elektromobilu.

Zdroj obrázku: Freepik

Katastrofické scénáře se nekonají

Tepelná čerpadla už jsou dnes běžnou součástí elektromobilů. V zimě umí topit, v létě umí zase chladit. A to, kolik si vezmou energie, záleží obvykle na jejich celkovém výkonu. Ale i na tom, jak umí systémy využívat odpadní teplo, což se hodí hlavně v zimě během vytápění.

Mohlo by vás zajímat:  Nová Panamera na Severní smyčce Nürburgringu dosahuje rekordního času na kolo

Že tepelné čerpadlo vezme akumulátoru energii, o tom není pochyb. Že se v důsledku toho sníží dojezd, to je také pravdou. Ale rozhodně ne o tolik, jak se někteří zastánci spalováků snaží ostatním namluvit. Možná to jsou oni, kdo si neuvědomuje, že jejich hodinu nastartovaný vůz se zapnutým topením si vezme klidně i litr paliva. Při porovnání s celkovou spotřebou si tak mohli zkrátit dojezd klidně o několik desítek kilometrů, což je hodnota, která může být dokonce horší než u některých moderních elektromobilů.

Zdroj: https://www.overdrive.in/news-cars-auto/features/heres-how-the-air-conditioning-system-in-an-electric-car-works/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora