Elektronická ruční brzda vypadá jako pomocník, ale přináší více negativ než kladů

Auta se mění a mnoho klasických ovládacích prvků je nehrazeno tlačítky. Sem patří třeba i ruční, tedy parkovací brzda. Doba, kdy se zatáhlo za mechanickou páku, je u moderních aut dávno minulostí. Dnes už v mnohých najdeme jenom malé nepatrné tlačítko, které „ručku“ nahrazuje. I když tato změna vypadá jako zajímavý posun kupředu, řešení má více negativ než kladů.

Konec smykům

Klasická ruční brzda měla velkou výhodu v tom, že kdo si chtěl se svým vozem trochu zablbnout, měl jedinečné možnosti. Například na čerstvě zasněženém parkovišti stačilo zatáhnout ruční brzdu a poslat auto do smyku. Skvělá možnost, jak se ve voze pobavit, ale i jak si vyzkoušet, jak se může auto v nenadálých situacích chovat.

Automatická aktivace

V mnoha vozech se elektronická ruční brzda aktivuje sama. Třeba když zastavíme a vypneme motor nebo když otevřeme dveře a vystupujeme. Může to mít sice vliv na bezpečnost a zajištění vozu, ale na druhou stranu jsme po usednutí zpět překvapeni, že auto nejede. Málokdo si hned uvědomí, že má zataženou ručku, když on se jí ani nedotkl.

Zdroj obrázku: Freepik

Složitější zjišťování stavu

To, zda je ruční brzda aktivní nebo ne, značí kontrolka na přístrojové desce. Ne každý ji ale hned najde a na mnohých digitálních panelech se může rozsvítit až po nastartování. V tom měla výhodu klasická mechanická páka. Na ní bylo jedním mrknutím vidět, zda je ruční brzda zatažena – byla nahoře, nebo byla povolena – byla v dolní poloze.

Riziko automatického uvolnění

U klasické ruční brzdy bylo nutné povolit ji ručně, silou, jinak se auto nerozjelo. U té elektronické může dojít k samovolnému uvolnění ve chvíli, kdy se řidič začne s autem rozjíždět. Má to své výhody v rámci úspory jednoho úkonu, ale zároveň to může mít i svá rizika.

Mohlo by vás zajímat:  Nejenom prémiové materiály, ale i odpad. Audi používá v interiéru staré PET lahve

Komplikovanější oprava

Když nefungovala klasická ruční brzda, poradil si s tím každý mechanik. Obvykle stačilo zkontrolovat a napnout lanko a bylo po problému. V nových vozech s elektronickou brzdou už je problém v rámci elektroniky, což může vyžadovat náročnější i nákladnější servisní zásah.

Zdroj: https://www.wheelsjoint.com/what-are-the-pros-and-cons-of-electronic-parking-brake/