Elektronická ruční brzda vypadá jako pomocník, ale přináší více negativ než kladů

Auta se mění a mnoho klasických ovládacích prvků je nehrazeno tlačítky. Sem patří třeba i ruční, tedy parkovací brzda. Doba, kdy se zatáhlo za mechanickou páku, je u moderních aut dávno minulostí. Dnes už v mnohých najdeme jenom malé nepatrné tlačítko, které „ručku“ nahrazuje. I když tato změna vypadá jako zajímavý posun kupředu, řešení má více negativ než kladů.

Konec smykům

Klasická ruční brzda měla velkou výhodu v tom, že kdo si chtěl se svým vozem trochu zablbnout, měl jedinečné možnosti. Například na čerstvě zasněženém parkovišti stačilo zatáhnout ruční brzdu a poslat auto do smyku. Skvělá možnost, jak se ve voze pobavit, ale i jak si vyzkoušet, jak se může auto v nenadálých situacích chovat.

Automatická aktivace

V mnoha vozech se elektronická ruční brzda aktivuje sama. Třeba když zastavíme a vypneme motor nebo když otevřeme dveře a vystupujeme. Může to mít sice vliv na bezpečnost a zajištění vozu, ale na druhou stranu jsme po usednutí zpět překvapeni, že auto nejede. Málokdo si hned uvědomí, že má zataženou ručku, když on se jí ani nedotkl.

Mohlo by vás zajímat:  Zamlžování oken má na svědomí víc faktorů, které jdou jednoduše vyřešit
Zdroj obrázku: Freepik

Složitější zjišťování stavu

To, zda je ruční brzda aktivní nebo ne, značí kontrolka na přístrojové desce. Ne každý ji ale hned najde a na mnohých digitálních panelech se může rozsvítit až po nastartování. V tom měla výhodu klasická mechanická páka. Na ní bylo jedním mrknutím vidět, zda je ruční brzda zatažena – byla nahoře, nebo byla povolena – byla v dolní poloze.

Riziko automatického uvolnění

U klasické ruční brzdy bylo nutné povolit ji ručně, silou, jinak se auto nerozjelo. U té elektronické může dojít k samovolnému uvolnění ve chvíli, kdy se řidič začne s autem rozjíždět. Má to své výhody v rámci úspory jednoho úkonu, ale zároveň to může mít i svá rizika.

Komplikovanější oprava

Když nefungovala klasická ruční brzda, poradil si s tím každý mechanik. Obvykle stačilo zkontrolovat a napnout lanko a bylo po problému. V nových vozech s elektronickou brzdou už je problém v rámci elektroniky, což může vyžadovat náročnější i nákladnější servisní zásah.

Zdroj: https://www.wheelsjoint.com/what-are-the-pros-and-cons-of-electronic-parking-brake/