Epidemie snížila počet nehod, o prázdninách více bourali motorkáři

Motorcycle 1041070 1280

V prvních osmi měsících letošního roku se na českých silnicích stalo 63 088  dopravních nehod, což je o 10 procent méně než za stejné období loni. Mírně se zvýšil podíl bourajících motorkářů, a to především o prázdninách. V červenci a srpnu byli účastníky 3,6 % všech nehod. Přesto letos jejich podíl na celkovém počtu obětí klesl. Pojišťovny u stanovení odškodnění pro motorkáře zohledňují jiné faktory než u řidičů aut – zaměřují se například na to, zda měli milovníci jedné stopy homologovanou helmu, upozorňuje společnost Vindicia.

Za prvních osm letošních měsíců Česko zaznamenalo o 10 % méně dopravních nehod ve srovnání s loňskem. „Čísla ale stále ovlivňují jarní měsíce, kdy byl provoz na silnicích výrazně utlumen v důsledku karantény a dalších opatření, která provázela boj proti koronaviru,“ mírní optimismus Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.

Mohlo by vás zajímat:  Tým DS Techeetah ve španělské Valencii úspěšně absolvoval první testy

Počet obětí dopravních nehod klesl přibližně o 8 procent. „Jen mírně se zvýšil podíl bourajících motorkářů, tedy cestujících na mopedech i silnějších a slabších motorkách. Jejich případy však častěji končí tragicky. Motorkáři jsou letos účastníky každé 43. nehody, která se na silnici stane. Přesto představují 14 procent všech obětí. Každý sedmý člověk, který přišel na vozovce o život, tak seděl na motorce“ uvádí Beck.

U odškodnění hraje roli i kvalita helmy, mít soukromou pojistku se vyplatí

Pojišťovny se u motorkářů zaměřují i na jiné faktory než u řidičů aut. Roli zde samozřejmě nehraje použití pásů. Naopak se vedle případné konzumace alkoholu řeší například i to, zda měl motorkář homologovanou helmu a jaký byl stav motocyklu. „To vše může být faktorem pro krácení či úplné znemožnění plnění,“ varuje Beck.

Mohlo by vás zajímat:  Neměnit olej v předepsaném intervalu může autu prospět. Ale jen za jedné podmínky

I pro motorkáře je při vyřizování odškodnění klíčové dobře znát své nároky. Měl by si pohlídat hlavně to, aby se při stanovení výše částky přihlíželo k aktuální, nedávno modernizované Metodice Nejvyššího soudu. Odškodnění se totiž může dramaticky lišit, což potvrzuje i motorkář, který z původních 312 tisíc korun získal na základě nového posudku 1,3 milionu.

Milovníci jednostopých vozidel jsou často na komplikace připraveni a zřizují si soukromé životní pojistky. Stejný krok učinil další motorkář, který boural vlastní vinou – bohužel se závažnými následky, kdy zůstal upoután na invalidní vozík. „Pojišťovna mu z 16 položek různých zranění uznala pouze dvě a vyplatila jen 230 tisíc korun. Poškozený si byl naštěstí vědom svých práv a zabojoval o adekvátní plnění. Jenom na odškodnění trvalých následků tak získal 2,3 milionu korun, tedy 10x vyšší částku. O dalších nárocích se přitom ještě rozhoduje,“ popisuje Beck.

Mohlo by vás zajímat:  Přerušení výroby vozů Ford potrvá minimálně do května

Při sjednání pojistky by motorkáři měli myslet na ušlý výdělek

Je chvályhodné, že část motorkářů myslí na zadní vrátka a pro případ nehody si sjednává pojistku. Na co se ale zaměřit, aby opravdu sloužila svému účelu? Vindicia doporučuje klást důraz na trvalé následky, zdvojnásobit plnění u dopravních nehod, pojištění na invaliditu sjednat už od prvního po třetí stupeň, stejně jako denní odškodné a pracovní neschopnost v maximální výši. Pokud je totiž motorkář viníkem nehody, pojistka mu musí pokrýt ušlý výdělek.

Zdroj: TZ Vindicia

Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora