EU konečně přišla s dobrým návrhem. Od září se musí měřit spotřeba podle standardu WLTP

Pumping Gas 1631634 960 720[1]

Jistě si vzpomínáte na několik dost podivných nařízení, se kterými EU poslední dobou přichází. Je to snižování emisí, jedná se o nutnost dát elektromobilům zvuk, stejně jako povinnost snížit hluk klasickým vozům se spalovacím motorem. Nyní však přišla s návrhem, který je konečně ku prospěchu a který každý motorista vítá. Týká se udávání spotřeby nových automobilů.

Nutnost využívání standardu WLTP

Standard WLTP je zkratkou slov Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedur a je založen na tom, že se spotřeba měří s ohledem na reálné využití vozu v klasickém provozu. Nahrazuje tak standard NEDC, ve kterém hrály prim ideální a laboratorní podmínky, což se následně projevovalo na zkreslených informacích o spotřebě vozu. Ta byla papírově velmi nízká a příjemná, ale realita byla výrazně vzdálená. Standard WLTP bere více v potaz reálnou jízdu spojenou třeba s potřebou brzdit či zrychlovat. Krom toho se při měření zohledňují i další faktory, jako může být proměnná hmotnost, aerodynamika vozu, nebo třeba počet zapnutých palubních systémů.

Mohlo by vás zajímat:  Vrchlabí se koncem roku stane prvním uhlíkově neutrálním závodem společnosti ŠKODA AUTO

Od 1. září pouze s daty podle standardu WLTP

Standard WLTP je používán již od roku 2017, kdy byl povinně zavedený pro všechna nová vozidla, která jsou uváděna na trh. To znamená, že pokud bylo auto registrováno ještě před daným rokem, mohla být definována spotřeba podle standardu NEDC a toto auto mohlo být bez problémů prodáváno. To už nyní nebude možné. EU schválila, že standard WLTP musí být od 1. září letošního roku povinný pro všechny nabízené nové vozy. To je pro motoristy dobrá zpráva.

Mohlo by vás zajímat:  Ještě úspornější Model X a Model S od Tesly!

Rozdíl ve spotřebě byl i v desítkách procent

Důvodem tohoto nařízení byla snaha zajistit, aby měli motoristé lepší přehled o tom, jaká je reálná spotřeba kupovaného vozu. Stále je třeba brát v potaz, že se hodnoty mohou lišit, ale už by to nemělo být tak markantní, jako při využití standardu NEDC. Zde se údaje mnohdy rozcházely i o 30 – 40 procent. Mnoho lidí tak doslova naletělo slibům automobilek na nízkou spotřebu, která však byla v reálném provozu nedosažitelná. Tyto výrazné rozdíly má standard měření WLTP eliminovat.

Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora