exkurze do BMW Muzea

Mnichov, hlavní město Bavorska, je sídlem německé automobilky BMW. Ta zde má, vedle Olympijského parku, své muzeum a také největší showroom nazvaný BMW Welt, kde prodává i vozy svých značek Rolls-RoyceMini. Cesta po dálnicích D5 a A93 Vám zabere zhruba 3,5 hodiny (z Prahy) a měří 380 km. Celý výlet se dá dobře zvládnout za jeden den a návštěvu můžete spojit s muzeem dopravy – Deutsches Muzeum Verkehrszentrum, které se také nachází v Mnichově poblíž centra.

Dominantu budovy muzea tvoří betonová polokoule, kde je umístěna expozice značky Rolls-Royce. Na její střeše je logo BMW viditelné asi pouze z vyhlídkové věže Olympijského parku. První 4 exponáty spatříte již před pokladnou. Vystavené vozy se občas obměňují, v současné době se zde nachází sedan 3,3 Li, starší typ 502 a meziválečný 335. Přímo u pokladný pak studie dvoubarevného konceptu Turbo, který byl představen při Olympijských hrách a stal se odrazovým můstkem ke stavbě supersportu M1. Navíc si můžete vyfotit některé vozy vystavené v nejspodnějším patře, kde se nachází expozice sportovních roadsterů. Za vstupem je vizualizace z kuliček, která postupně tvaruje nejznámější siluety vozů BMW od moderních sedanů po bublinovou Isettu. Dále se nachází exponáty z počátků firmy, coby výrobce leteckých motorů, motocyklů a následně i automobilů. Motocykly jsou všechny vystaveny za skleněnou zdí ve čtyřech řadách. Vedle nich spatříte i první osobní a dodávkový vůz typu 3/15.

Další expozice Vás zavede do oddělení vývoje a výroby karoserií a technických součástek, na což plynule navazují dva vystavené monoposty formulí a historický aerodynamický speciál Superleggera.  A protože je muzeum zaměřeno nejen na automobily a motocykly, ale i na technické přednosti automobilky, následuje v další místnosti přehled motoru od V10 pro Formuli 1, přes motor do závodního člunu po proudový letecký motor. Všechny je možné prohlédnout opravdu zblízka a obdivovat jejich techniku. Směr prohlídky Vás posléze opět navede na lávku nad přízemím a dostanete šanci vyfotit i další modely roadsterů. Navíc naproti Vám se nachází jeden exemplář speciálně pomalovaných vozů ze série BMW Art. Následují poněkud nešťastně nad sebou zavěšené modely ze 70. let.

Vše je ovšem vynahrazeno vzápětí, kdy se dostanete do místnosti řady 3. Jelikož je pro automobilku nejvýznamější, má zde své speciální místo. Vedle sebe tak stojí její předchůdce, model 1600 a první model E21. Kultovní generace E30 je tu hned ve dvou exemplářích. Bílý kabriolet a tmavě modré kombi s pohonem všech kol. Obě tyto karosářské varianty a i pohon 4×4 měly premiéru právě v druhé generaci. Populární řada E36 je zastoupena tmavě zeleným kupé a žlutým krátkým modelem Compact. Expozici řady 3 završuje zářivě červený sedan E46. Když vidíte všechny vozy takto pohromadě, je Vám až neskutečně líto, že většina majitelů je kupovala ve fádní šedé, stříbrné nebo černé barvě. Velmi nápaditá je vedlejší prezentace štítků ze zádi vozů, které jsou zavěšeny v různé výšce podle dekády, ve které byly vyrobeny. Samostatně dále stojí model 700 Coupé, který dnešní fanoušci málokdy znají.

Mohlo by vás zajímat:  Konec května bude patřit unikátním autům. Stačí navštívit pražské Legendy

V protější místnosti budete mít možnost ještě jednou obdivovat jednostopé klenoty, protože zde se nachází závodní motocykly. Ani BMW si nenechá ujít možnost ukázat nám vývojový hliněný model, zde konkrétně BMW řady 3 E90, motocyklu a také maketu interiéru. Podlaha pod modelem je skleněná a y máte možnost nahlednout skrze skleněnou střechu do interiéru konceptu Vision Efficientdynamics, který je umístěn o patro níže. Jak vidíte, po celou dobu si automobilka neodpustí naznačování toho, na co se ještě během expozice můžete těšit. Koncept, který byl předzvěstí příchodu modelu i8, stojí v místnosti pochopitelně na čestném místě obklopen dalšími přelomovými typy automobilů a motocyklů, ze kterých vyniká krásné modré kupé 3,0 CSi. Vedlejší pokoj si pro sebe vyhradil prototyp kabrioletu na základě kupé 8 řady.

Pak už se ocitáte u roadsterů, které jste mohli vidět již od pokladen. Nelze přehlédnout modely Z3Z8 ve stejných odstínech, v jakých se vryly do paměti divákům bondovek s Piercem Brosnanem (mimochodem, jeho motocykl z honičky po střechách Hong Kongu je v muzeu také). Vedle nich stojí i přelomová Z1 se zasunutými dveřmi, ale nejvíc pozornosti vzbudí nádherné BMW 507, ze kterého je dodnes cítit uměni designéra Albrechta von Goertze. Společnost vozům dělá i několik předválečných kabrioletů. Od nich se přesunete do oddělení Motorsportu, které se nezabývá účastí na Dakaru, ale ukazuje nejvýznamější okruhové speciály. Klasický sedan 2002 Ti, brutální „batmobile“ 3,0 CSL s mohutným bodykitem, speciál 320 z řady E21, DTM verze populární M3 E30 a nakonec speciál z řady E46.

To už je Vám jasné, že postupujete ke zlatému hřebu muzea. Ještě prohlédnout sedan 1500, ale to už skrze průchod vidíte síň slávy řady M. Velmi chytré je vystavení motorů u magnetických značek na podlaze, které při sešlápnutí spustí do reproduktorů zvuk motoru. Škoda jen, že tak potichu. Ale Vás to prostě neodvratně táhne k vozům, které dělaly BMW tím, čím je pro mnohé fanoušky dodnes. Neotesaný a dodnes jediný supersport značky M1, elegantní původní M635 CSi, lehkonohá první generace M5 E28, ikonická M3 E30, nekompromisní M3 CSL E46M Roadster. Všechny jsou krásné, nablýskané a máte chuť do nich skočit. Ale nejdéle všichni okukují a fotí jediného krále. BMW M3 E30 je rozhodně nejslavnější auto značky, nejchtěnější, nejmystičtější a když je v zářivé červené barvě na kolech BBS, nelze mu odolat.

Mohlo by vás zajímat:  Příběhy méně známých modelů z historie: Škoda Buggy typ 736

Odejít z místnosti sportovní divize M je velice těžké. Ale pokud se Vám to podaří, můžete si prohlédnout jízdní kolo nebo bok okruhového vozu z karbonových vláken. Následuje místnost osvětlená krásnými retrolustry a v ní pouhé dva vozy, roztomilá BMW Isetta, která automobilku zachránila od krachu v 50. letech a krásné oranžové 2002 Ti s přídavnými světlomety. Najednou máte neodkladnou touhu být Björnem Waldegaardem a prohánět jedno takové na trati rychlostních zkoušek Rally Monte Carlo. Po posledních exemplářích se Vám opravdu nechce vydat se spirálovitým chodníkem zpět k pokladnám. Naštěstí je tu ještě expozice vozů Rolls-Royce. Staré luxusní limuzíny Ghost, Silver Shadow , Silver CloudCorniche působí neuvěřitelně luxusním dojmem, ačkoliv jejich výbava je menší, než u dnešního městského vozítka. Konec expozice je věnován moderním typům Ghost, WraithPhantom, a ačkoliv jsou stále vrcholem luxusu, je velmi těžké si v nich, na rozdíl od těch starých, představit členy britské královské rodiny.

Když vyjdete z budovy muzea, můžete se po lávce vydat do moderní budovy BMW Welt. V zakřiveném předpavilonu se BMW prezentuje coby firma expandující a rozvíjející se. Hlavní pavilon je pak zaměřen přímo jako prodejna automobilů BMW, Rolls-RoyceMini. Velmi zblízka si můžete prohlédnout všechny modely automobilek, vyzkoušet i sezení a nakoupit řadu značkových suvenýrů. Až v prodejně jsem si uvědomil, že za celý den jsou zde první vozy řady X, které vidím. Ale popravdě mi v muzeu vůbec nescházely. Dostal jsem také skvělou příležitost porovnat si naživo řadu 3 GT a řadu 4 Gran Coupé. I kdyby jste mne ukamenovali, pořád nevidím velký rozdíl. Nejvíce řidičsky zaměřená byla expozice Mini. Sportovní modely Cooper SJohn Cooper Works a nepřetržitý nával na motokárovém trenažeru. Pobavilo mě nové Mini, které mělo po celé karoserii napíchané cedulky s nápisy „toto je nové“ (pamatujete na reklamu na Škodu Favorit z roku 1993?).

Ač nejsem zrovna největší fanoušek značky BMW, tak jsem z muzea doslova seděl na p… pánevní kosti a musel uznat, že tahle automobilka nám dala mnoho automobilů, které jsou fantastické. Nemusíte mít rádi jejich současnou modelovou nabídku nebo pověst některých majitelů BMW, ale muzeum stejně navštivte. Vyplatí se to.

Foto: Jan Růžička / Tuner #2

Album autora: Flickr