F1 2015 – VC Maďarska

Desátý podnik letošní mistrovství světa vozů formule 1, Velká cena Maďarska, se celý víkend odehrává v posmutnělé atmosféře. Fanoušci i paddock si totiž připomínají osobu Julese Bianchiho, který minulý víkend podlehl zraněním po vážné nehodě v loňské Velké ceně Japonska. Monoposty zdobí minimálně symbol #17, což bylo Francouzovo číslo a těsně před startem jezdci drželi minutu ticha. Po ní se však začalo závodit a věřte, že bylo na co koukat.

Kvalifikace již tradičně vyšla nejlépe Mercedesům. První místo s více než půl vteřinovým náskokem získal Lewis Hamilton, za ním skončil Nico Rosberg. Další větší odstup měl třetí Vettel, naopak čtvrtý Ricciardo byl jen těsně za čtyřnásobným mistrem světa. Třetí řadu obsadili Finové v pořadí Räikkönen Bottas, sedmý skončil Kvyat, osmý Massa, devátý Verstappen a desátý Gorsjean. Za nimi jezdci stáli v pořadí Hülkenberg, Sainz, Pérez, Maldonado, Alonso, Button, Ericsson, Nasr, Merhi a Stevens.

Samotný start se musel díky špatnému postavení Brazilce Massy opakovat, závod tak byl o jedno kolo zkrácen. Brazilský matador navíc dostal pětisekundovou penalizaci, za níž ale vzhledem k prohřešku mohl být spíše rád. Druhý start už se obešel bez komplikací, kolem obou Mercedesů se však jako šíp prohnala obě Ferrari. Vettel už za první zatáčkou v pohodě vedl, Räikkönen svedl boj nervů s Rosbergem, který Fin nakonec vyhrál. Až čtvrté místo zůstalo na Hamiltona, jemuž start opravdu vůbec nevyšel. A bylo ještě hůř. Při jednom z útoků na Rosberga totiž vyjel mimo trať a mohl být rád, že to celé neskončilo nějakou nehodou, ale „jen propadem“ na desáté místo za Felipeho Massu. Brit tak musel začínat úplně od nuly a nutno podotknout, že se mu to ne úplně dařilo. Dvojka od Ferrari a třetí Rosberg si rychle vybudovali náskok, takže během nějaký pěti kol už byl odstup Hamiltona na první místo více než patnáct sekund. Jako solidní špunt tam na čtvrtém místě působil Valtteri Bottas s Williamsem, o moc rychleji nejela ani Force Indie Nica Hülkneberga za ním, respektive dva Red Bully v pořadí Kvyat Ricciardo.

A právě kolem této dvojice se točil průběh příštích několika kol. Zatímco vpředu to bylo o ujíždění Rosbergovi, jehož formule byla nastavená na kroužení v čele, a u Hamiltona o soustavném tlaku na Massu, Kvyat dostal týmovým rádiem příkaz, aby Ricciarda pustil před sebe, protože jede na jiné strategii a je tedy pomalejší. To se ukázalo jako fakt za dalších pár okruhů, kdy Australan v pohodě zdolal pátého Hülkenberga a vzápětí také čtvrtého Bottase. To už se ale Hamiltonovi přece jen povedlo Massu, s využitím systému DRS, předjet. Rychlost „stříbrných šípů“ pocítil ve třináctém okruhu Sergio Pérez na Force Indii, Brit se tak ocitnul na osmé pozici. Jeho ztráta na vedoucí trio ale postupně narůstala, vpředu měl navíc Rosberg problém držet se Räikkönena, jezdícího cirka 2,5 sekundy za vedoucím Vettelem.

Hungaroring se ukázal jako relativně náročný na pneumatiky, proto se již v patnáctém okruhu objevili v pit lane první závodníci. Mezi nimi nechyběl Massa, Grosjean nebo Kvyat. A byli to právě mechanici Lotusu, kteří nebezpečně vypustili Grosjeana do cesty Massovi a ten za to později dostal pětisekundovou penalizaci. Mezitím se Hamiltonovi díky zastávkám v boxech povedlo dostat až na páté místo, kolem dvacátého okruhu navíc zajížděl konstantně nejlepší časy na kolo. Ve dvacátém kole, těsně před svou první zastávkou, si Kimi Räikkönen postěžoval, že ztratil kousek předního křídla. Ferrari nicméně tento problém vyhodnotilo jako marginální s nulovým dopadem na výkonnost vozu, což se o pár kol později prakticky potvrdilo. Zpět ale k zastávkám nejlepší pětice, kam se kromě Hamiltona trošku neviditelně dostal i Ricciardo. Na konci 21. okruhu si pro nové gumy nejprve zajel Sebastian Vettel, jen o kolo později se u Ferrari ukázal také Räikkönen. Oba piloti přitom nazuli měkčí sadu pneumatik. Zajímavou strategii zvolil Mercedes – zatímco Rosberg přezul na tvrdší sadu, Hamilton zůstal na měkké. V boxech se ale malinko zdržel, což jej stálo mimo jiné místo před Ricciardem na tvrdší sadě gum.

Mohlo by vás zajímat:  Isuzu D-Max míří do Rally Dakar!

To se však v nájezdu do 29. kola změnilo a Brit i s využitím DRS věčně usměvavého Australana předjel. Po tomto manévru nastala fáze závodu, kdy se více než souboje na trati sledovaly rozestupy. Vettel si na Räikkönena vyjel až devět vteřin, o další deset a víc byl zpátky Rosberg. Naopak Hamilton na rychlejších pneumatikách Rosberga stahoval doslova mílovými kroky – ve 38. kole už měl ztrátu jen šest sekund, zatímco Němcova ztráta na druhé Ferrari postupně narůstala na hodnoty větší než patnáct sekund. Nikdo v tu chvíli nepochyboval, že si rudí koníci z Maranella jedou pro double! To by však ve 42. kole nesměl Räikkönen zahlásit „nějaký divný zvuk motoru“. Technické šetření na boxové zítce Ferrari ukázalo, že se jedná o kinetický motor generátor, s čímž by se sice dalo pokračovat, ale bez značné porce výkonu.

Ve 43. kole navíc přišla pro Ferrari další rána, tedy ta imaginární. Tu opravdovou totiž prodělal Nico Hülkenberg, jemuž na cílové rovince bez zjevné příčiny prasklo přední křídlo a jeho Force India si to namířila přímo do bariéry z pneumatik. Na konci rovinky byly všude rozesety karbonové úlomky a ačkoliv se to vedení závodu chvíli snažilo vyřešit Virtuálním Safety Carem, muselo nakonec na trať poslat ten opravdový. A to se náramně hodilo oběma Mercedesům, které se v podstatě zadarmo dotáhly za obě Ferrari. Jedno navíc mělo problém s motorem, do sluchátek se pak Rosbergovi dostalo informace, že oba monoposty před ním mají problém nejen zahřát tvrdší gumy, na něž těsně před vyjetím stříbrného Mercedesu-AMG GT S oba piloti přešli, ale zároveň na nich i po restartu udržet výkonnost. Dlužím Vám ještě informaci, že stejně jako Ferrari zamířily ještě při Virtuálním Safety Caru do boxů oba Mercedesy a přezuly taktéž na tvrdší sadu gum. Naopak Red Bull tohoto okamžiku využil a oba své piloty vyslal na závěrečný „sprint“ na měkčí a rychlejší sadě pneumatik.

Těsně před restartem bylo tedy pořadí Vettel, Räikkönen, Rosberg, Hamilton a Ricciardo. Restart proběhl v nájezdu do 49. okruhu z celkových 69 a Rosberg se bez větších problémů ihned přehnal přes pomalejšího Räikkönena. Podobně jako start, tak ani restart nevyšel Hamiltonovi, který svedl souboj s dotírajícím Ricciardem a pro oba skončil vlastně nejhůř jak mohl. Vzájemným kontaktem, při němž si Australan poškodil boční část monopostu (ale mohl pokračovat) a Hamilton přední křídlo. Druhý jmenovaný se navíc propadl po několika dalších soubojích s Kvyatem a Bottasem na chvost první desítky a musel zajet pro nový přední spoiler. Na skrumáž po restartu doplatil rovněž Bottas, jenž utržil defekt zadní pneumatiky a závod pro něj prakticky skončil. Naopak nejvíc na tom vydělal druhý Rosberg a brzdy třetí Ricciardo se čtvrtým Kvyatem. Räikkönenovy problémy se nadále zhoršovaly, tým se ho proto v nájezdu do 53. kola rozhodl povolat do boxů na restart celé pohonné jednotky. Ani to však nepomohlo a smutný Fin musel o čtyři kola později skončit.

V 54. kole dostal další tvrdý direkt Lewis Hamilton. Byl uznán vinným za nehodu s Danielem Ricciardem a dostal trest v podobě průjezdu boxovou uličkou. Po ní se propadl až na třinácté místo a jeho naděje na body byly víc než mizivé. Naopak naprosto fantasticky si počínal Fernando Alonso, jehož McLaren se po všech problémech a penalizacích najednou ocitl na šestém místě průběžného pořadí! Před ním byli po 56. kolech poskládáni Vettel, Rosberg, Ricciardo, Kvyat a Verstappen. Především první trojice byla velice blízko u sebe – v jednu chvíli dokonce ve dvou vteřinách! Nervy na uzdě neudržel na začátku 64. kola Daniel Ricciardo, který to velmi ambiciózně zkusil na Nica Rosberga v první zatáčce. Mohutně probrzdil, Němec však neměl rovněž ideální průjezd a celé to skončilo vzájemnou kolizí! Ricciardo přišel o část předního spoileru a musel do boxů. Rosberg kroužil celé jedno kolo s defektem levé zadní pneumatiky. Nejeden fanoušek si v tu chvíli přál být v kokpitu Lewis Hamiltona, jenž se sérií penalizací a odpadnutí soupeřů dostal až za sedmého Grosejana. Toho se mu povedlo předjet a když projížděl okolo boxů, kde zrovna stavěl Rosberg s defektem, dostal se už na šesté místo. Připomínám, že tímto se Alonso pousnul na páté místo!

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Mirage R5 - Mitsubishi se vrací do rally

Velice nenápadně jel Daniil Kvyat, jehož výše zmíněná nehoda vynesla na druhé místo. A protože měl před svým týmovým kolegou náskok kolem třiceti sekund, nemusela ho mrzet ani desetisekundová penalizace za získání výhody při souboji vyjetím mimo trať. Rovněž nenápadně, ale spolehlivě, jel čtvrtý Max Verstappen. A protože se už nic dramatického neudálo, proťal cílovou pásku jako první Sebastian Vettel s Ferrari. V emotivním rádiovém rozhovoru nezapomněl svou výhru věnovat Bianchimu, jenž by s vysokou pravděpodobností byl možná už od příští sezony jeho týmovým kolegou. Druhé, a zároveň premiérové, místo na stupních vítězů vybojoval Daniil Kvyat. Za ním i přes nehodu skončil Daniel Ricciardo – určitě to tedy byl nejlepší výsledek Red Bullu v sezoně. Mercedesy i přes stíhací jízdu nakonec skončily hluboko v poli – Hamilton šestý, Rosberg osmý. A to se dá vzhledem k okolnostem ještě pokládat za dobrý výsledek. Nekorunovaným králem třicátého závodu v Maďarsku se však stal Pastor Maldonado. Ten totiž za jediný závod stihl kolizi v úvodu závodu s Pérezem, překročit rychlost v boxové uličce a nakonec také předjíždět za Safety Carem. Konečné čtrnácté místo myslím pěkně reflektuje počet obdržených penalizací. Na závěr nutno podotknout, že všichni tři na stupních vítězů věnovali své umístění Julesovi Bianchimu. Příští závod se pojede po letní přestávce za tři týdny v belgickém Spa. A vzhledem k úpravě pravidel, která zakazuje používat při startech elektroniku, se máme určitě na co těšit.

Výsledky VC Maďarska 2015

1. Sebastian Vettel Ferrari 1:46:09.985 (69 kol)
2. Daniil Kvyat Red Bull + 15,748 s
3. Daniel Ricciardo Red Bull + 25,084 s
4. Max Verstappen Toro Rosso + 44,251 s
5. Fernando Alonso McLaren + 49,079 s
6. Lewis Hamilton Mercedes + 52,025 s
7. Romain Grosjean Lotus + 58,578 s
8. Nico Rosberg Mercedes + 58,876 s
9. Jenson Button McLaren + 1:07.028 s
10. Marcus Ericsson Sauber + 1:09.130 s
11. Felipe Nasr Sauber + 1:13.458 s
12. Felipe Massa Williams + 1:14.278 s
13. Valtteri Bottas Williams + 1:20.228 s
14. Pastor Maldonado Lotus + 1:25.142 s
15. Roberto Merhi Manor Marussia + 2 kola
16. Will Stevens Manor Marussia technika
NC Carlos Sainz Jr. Toro Rosso technika
NC Kimi Räikkönen Ferrari technika
NC Sergio Pérez Force India technika
NC Nico Hülkenberg Force India havárie


Průběžné pořadí po deseti z devatenácti závodů – jezdci

1. Lewis Hamilton Mercedes 202 bodů
2. Nico Rosberg Mercedes 181 bodů
3. Sebastian Vettel Ferrari 160 bodů
4. Valtteri Bottas Williams 77 bodů
5. Kimi Räikkönen Ferrari 76 bodů
6. Felipe Massa Williams 74 bodů
7. Daniel Ricciardo Red Bull 51 bodů
8. Daniil Kvyat Red Bull 45 bodů
9. Nico Hülkenberg Force India 24 bodů
10. Romain Grosjean Lotus 23 bodů
11. Max Verstappen Toro Rosso 22 bodů
12. Felipe Nasr Sauber 16 bodů
13. Sergio Pérez Force India 15 bodů
14. Pastor Maldonado Lotus 12 bodů
15. Fernando Alonso McLaren 11 bodů
16. Carlos Sainz Jr. Toro Rosso 9 bodů
17. Jenson Button McLaren 6 bodů
18. Marcus Ericsson Sauber 6 bodů
19. Roberto Merhi Manor Marussia 0 bodů
20. Will Stevens Manor Marussia 0 bodů


Průběžné pořadí po deseti z devatenácti závodů – týmy

1.  Mercedes 383 bodů
2. Ferrari 236 bodů
3. Williams 151 bodů
4. Red Bull 96 bodů
5. Force India 39 bodů
6. Lotus 35 bodů
7. Toro Rosso 31 bodů
8. Sauber 22 bodů
9. McLaren 17 bodů
10. Manor Marussia 0 bodů

Zdroj: formula1.com

Komentáře