F1 2015 – VC Malajsie

Druhý závod letošního kolotoče formule 1 má jediného jmenovatele – Ferrari je zpátky! Italská stáj dokázala zásluhou Sebastiana Vettela poprvé od roku 2013 vyhrát závod, pro německého závodníka to navíc přišlo nečekaně brzy, již ve druhém startu za koníka z Maranella. 

Ferrari celý víkend stahovalo náskok Mercedesu, byl to však Kimi Räikkönen, který dokázal být v trénincích rychlejší než jeho stájový kolega. Kvalifikace však rozložení sil uvnitř týmu naprosto obrátila, nutno však podotknout, že především díky dešti hned po prvních odjetých kolech druhé části kvalifikace. Do té první po všech peripetiích vyrazily také monoposty Manoru Marussia, respektive monopost Roberta Merhiho. Willa Stevense vyřadily technické problémy. Spolu se Španělem sítem první části opět neprošly McLareny, jejichž trápení se tak ještě prohloubilo. Ve druhé části získal rozhodující výhodu Sebastian Vettel. Na trať totiž v rychle měnících se podmínkách vyjel jako první a zajel čisté a hlavně postupové kolo. Na provoz doplatil třeba jeho týmový kolega, na startu až jedenáctý, nebo Lewis Hamilton, který tak tak postoupil do posledního kvalifikačního segmentu. Ten začal kvůli monzunovému dešti s několikaminutovým zpožděním, nakonec však čekání stálo za to. Hamilton hned svým prvním kolem na pneumatikách do přechodných podmínek dokázal zajet velmi velmi dobrý čas. Ten nakonec nedokázal nikdo překonat, nejblíže mu byl Vettel, pomalejší o 0,074 sekundy. Třetí Rosberg ztratil už o něco víc. Čtvrtý skončil Ricciardo, pátý Kvyat, šestý Verstappen, sedmý Massa, osmý Bottas, devátý Ericsson, desátý Grosjean (ten však dostal penalizaci dvou míst na startu), jedenáctý Räikkönen, dvanáctý Maldonado, třináctý Hülkenberg, čtrnáctý Pérez, patnáctý Sainz, šestnáctý Nasr, sedmnáctý Button, osmnáctý Alonso a devatenáctý Merhi.

Start závodu Hamiltonovi vyšel dokonale, své pozice si pohlídali také Vettel s Rosbergem, ačkoliv druhý jmenovaný měl tendence se prosmýknout na druhé místo. Zle nedobře dopadl Pastor Maldonado, jemuž prorazil pneumatiku Valtteri Bottas a o několik zatáček později také Kimi Räikkönen, jemuž pneumatiku na konci prvního kola prorazil Felipe Nasr. Finskému pilotovi později guma „explodovala“ a tak tak, že se doplazil do boxové uličky. Do boxů musel rovněž Felipe Nasr s poškozeným předním křídlem. O další vzrušení se ve čtvrtém kole postaral jeho týmový kolega Marcus Ericsson. Ten školáckou chybou vyjel v první zatáčce mimo trať, dostal se do štěrkové zóny a závod pro něj skončil. Na trať dokonce vyjel Safety Car, skoro by se chtělo říct dar boží pro Ferrari.

Mohlo by vás zajímat:  BMW M4 DTM - Nové barvy pro rok 2015

Oba Mercedesy, stejně jako většina pole, zajely do boxů pro tvrdší směs pneumatik, Vettel však na trati zůstal a ujal se vedení. Německé stáji navíc nevyšla strategie dvojitého pitstopu a Rosberg se po další časové ztrátě při čekání na odbavení Hamiltona propadl až na chvost první desítky. Hamilton kroužil na šestém místě. Po restartu v sedmém kole se oba piloti Mercedesu probíjeli dopředu – Hamilton rychleji, Rosberg pomaleji. O čtyři kola později už byl Brit na druhém místě s desetisekundovou ztrátou na Vettela. K lehkému údivu všech zainteresovaných se ztráta na deseti sekundách ustálila. Vše se zlomilo ve čtrnáctém kole, kdy nastala postupná deformace Němcových pneumatik a Hamilton jej začal dotahovat. O dvě kola později už Vettel zajel ke svým mechanikům, i díky superrychlé zastávce se dokázal udržet na dohled za třetím Rosbergem.

Ve druhém polovině bodované desítky mezi sebou sváděli souboj jezdci Red Bullu a Toro Rosso, velkou rychlostí se zezadu začal přibližovat Kimi Räikkönen, který byl kolem osmnáctého kola nejrychlejším mužem na trati! V jedenadvacátém kole se Vettel dostal těsně za Rosberga a v nájezdu do kola následujícího svého krajana předjel. Velmi nešťastný se stal závod pro Fernanda Alonsa. Ten se sice na chvíli ocitl na bodovaných příčkách, šest kol před polovinou závodu však musel pro technickou poruchu odstoupit. 

Po předjetí Rosberga se Vettel jal stíhat Hamiltona a na čerstvých měkčích gumách (Hamilton tou dobou jel na starší tvrdé směsi) se mu to dařilo vcelku rychle. Jen tři kola po Rosbergovi předjel jezdec Ferrari na téměř identickém místě i Brita na Mercedesu, ten ale i díky silnému opotřebení pneumatik ihned zajel pro čerstvou měkčí sadu. Šestadvacáté kolo přineslo drama v podání Ricciarda, Kvyata a Hülkenberga, Prvně jmenovaný dostal pokyn pustit svého týmového kolegu před sebe, toho však vzápětí dost nešetrně „sundal“ Hülkenberg. Ten za své počínání později dostal penalizaci 10 sekund stop & go. Ve 27. kole zajel pro tvrdší směs do boxů Rosberg a Hamiltonovi přepustil druhé místo v závodě. Ten na Vettela ztrácel 22,6 sekundy!

Mohlo by vás zajímat:  Enge si z Thajska veze dvě druhá místa

Po polovině závodu tedy vedl Vettel před Hamiltonem, Rosbergem, Räikkönenem a Massou. V jedenatřicátém kole kolidoval v nebezpečném místě Pérez s Grosjeanem, Mexičan za své počínání dostal stejnou penalizaci jako Hülkenberg. Hamilton sice stahoval Vettela docela rychle a při Němcově zastávce v 37. kole ztrácel jen asi 14 sekund, do cíle závodu však jeho pneumatiky nemohly vydržet. To se potvrdilo o dvě kola později, kdy se rychle zapracovalo i v boxovém stání Mercedesu. Britský závodník nicméně i tak vyjel s větší ztrátou na první místo, navíc dostal pomalejší, oranžově značené tvrdší obutí. Další tři kola a u německé stáje se pracovalo znovu, tentokrát na voze Nica Rosberga, který dostal měkčí sadu gum. Jeho ztráta na třetím místě však byla již jen těžko stáhnutelná.

Inženýři Mercedesu sice Hamiltonovi nastavili strategii, při které měl pět kol před koncem dojet prvního Vettela, pilot sám však do rádia týmu spíše spílal a stěžoval si na chování auta. To se projevilo také na odstupu, jenž se konstantně držel kolem deseti sekund. Ve 44. kole dozávodil McLaren, Buttonovi totiž rovněž vypověděla službu jeho formule. Nějakých šest kol před cílem se o zábavu starali především piloti Toro Rosso, bojující mezi sebou i s mateřským Red Bullem. Rozestup mezi prvním a druhým byl však stále kolem deseti sekund, tu o desetinu méně, tu o desetinu více. Poslední vzrušení přinesl před koncem ostrý souboj jezdců Williamsu o páté místo. Ten vyzněl nakonec lépe pro Bottase na o něco málo čerstvějších gumách.

Poslední kolo, to byl triumfální průjezd Sebastiana Vettela, který ve svém druhém závodě za Ferrari dokázal maranellského koníka dovézt na stupínku nejvyšším. Bylo to první vítězství pro Ferrari i pro Vettela od sezony 2013 a Němec si pocity euforie náležitě vychutnal. Italští fandové tak dostali nového hrdinu, italská média zásobu článků pro další dny a fanoušci celé formule 1 indicii, že s dominancí Mercedesu to nemusí být zase tak horké. Další kolo bitvy o titul mistra světa uvidí Čína za dva týdny. Těšíte se? My ano!

Mohlo by vás zajímat:  Škoda se těší na vrchol sezóny

Výsledky VC Malajsie 2015

1. Sebastian Vettel Ferrari 1:41:05.793 (56 kol)
2. Lewis Hamilton Mercedes + 8.569 s
3. Nico Rosberg Mercedes + 12.310 s
4. Kimi Räikkönen Ferrari + 53.822 s
5. Valtteri Bottas Williams + 70.409 s
6. Felipe Massa Williams + 73.586 s
7. Max Verstappen Toro Rosso + 97.762 s
8. Carlos Sainz Jr. Toro Rosso + 1 kolo
9. Daniil Kvyat Red Bull + 1 kolo
10. Daniel Ricciardo Red Bull + 1 kolo
11. Romain Grosjean Lotus + 1 kolo
12. Felipe Nasr Sauber + 1 kolo
13. Sergio Pérez Force India + 1 kolo
14. Nico Hülkenberg Force India + 1 kolo
15. Roberto Merhi Manor Marussia + 3 kola
DNF Pastor Maldonado Lotus technika
DNF Jenson Button McLaren technika
DNF Fernando Alonso McLaren technika
DNF Marcus Ericsson Sauber nehoda
DNF Will Stevens Manor Marussia neodstartoval


Průběžné pořadí po druhém z devatenácti závodů – jezdci

1. Lewis Hamilton Mercedes 43 bodů
2. Sebastian Vettel Ferrari 40 bodů
3. Nico Rosberg Mercedes 33 bodů
4. Felipe Massa Williams 20 bodů
5. Kimi Räikkönen Ferrari 12 bodů
6. Felipe Nasr Sauber 10 bodů
7. Valtteri Bottas Williams 10 bodů
8. Daniel Ricciardo Red Bull 9 bodů
9. Nico Hülkenberg Force India 6 bodů
10. Max Verstappen Toro Rosso 6 bodů
11. Carlos Sainz Jr. Toro Rosso 6 bodů
12. Marcus Ericsson Sauber 4 body
13. Daniil Kvyat Red Bull 2 body
14. Sergio Pérez Force India 1 bod
15. Jenson Button McLaren 0 bodů
16. Romain Grosjean Lotus 0 bodů
17. Roberto Merhi Manor Marussia 0 bodů


Průběžné pořadí po druhém z devatenácti závodů – týmy

1.  Mercedes 76 bodů
2. Ferrari 52 bodů
3. Williams 30 bodů
4. Sauber 14 bodů
5. Toro Rosso 12 bodů
6. Red Bull 11 bodů
7. Force India 7 bodů
8. Lotus 0 bodů
9. McLaren 0 bodů
10. Manor Marussia 0 bodů

Zdroj: formula1.com