Fakta o zimních pneumatikách, které ne každý řidič zná

Car 5046208 1920

Zimní pneumatiky jsou v České republice během nejchladnějších měsíců roku povinné. A to je jen dobře, jízda na letních gumách by byla nebezpečná nejen pro řidiče nepřezutého auta, ale i pro všechny další účastníky silničního provozu. Nezávislé testy opakovaně prokázaly, že pokud teplota klesne pod 7 °C, zimní pneumatika má obvykle výrazně vyšší přilnavost, a je tedy bezpečnější než pneumatika letní. Testovány proti sobě byly například:

  • letní pneumatiky Continental ContiPremium 2,
  • zimní pneumatiky Continental ContiWinterContact TS 830.
Mohlo by vás zajímat:  Problém s vybitou baterií v zimě může podle servisů odvrátit správná jízda

Suchá a mokrá vozovka

Ale pozor, tak jednoduché to není. Na suché vozovce mohou mít letní gumy vyšší přilnavost, a to dokonce i tehdy, když teplota klesne pod nulu, pokud jsou v perfektním stavu a nemají sjetý vzorek. Je to proto, že za jízdy, a hlavně během brzdění se běhoun intenzivně zahřívá, a tak dosahuje vysoké teploty studenému nebo mrazivému okolí navzdory. Pokud je však vozovka vlhká, nebo dokonce mokrá, situace se razantně mění a zimní pneumatiky začnou dominovat.

Mohlo by vás zajímat:  Chránit auto před vysokými teplotami lze různě, řada metod ale vůbec nefunguje
Zdroj obrázku: pixabay.com

Značka M+S neoznačuje zimní pneumatiky

Značka M+S, která se na některých pneumatikách objevuje, bývá řadou řidičů pokládána za označení pro zimní pneumatiky. Ani v tomto případě to není tak jednoduché. Jde o zkratku anglického sousloví Mud & Snow, tedy bláto a sníh. Touto značkou se původně označovaly pneumatiky určené do náročnějších povětrnostních podmínek, a tak se postupem času začala objevovat i na letních gumách zejména pro terénní a užitkové vozy.

Zdroj obrázku: pixabay.com

Na ledu by byla nejlepší hladká pneumatika

I když by se mohlo zdát, že hlubší vzorek má zimním pneumatikám pomáhat při jízdě na náledí, nemusí to být tak úplně pravda. Pokud byste jeli po ledové ploše, například na hokejovém stadionu nebo zamrzlém rybníku, nejvíce by se vám osvědčily hladké pneumatiky, které poskytují největší kontakt s ledem. Na silnici se však obvykle s takovou ledovou plochou nepotkáte.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora