Ferrari F355 – Další dvacátník

Dvacetiny už je řádný věk. A letos tyto kulatiny slaví Ferrari F355, které se pak vyrábělo dalších 5 let do roku 1999. Za tu dobu vzniklo 11 273 vozů. Jejich tvar navrhnul Pininfarina, takže neni divu, že F355 vůbec nezestárlo. Kromě klasického kupé nazvaného Berlinetta se vyráběla ještě targa GTSSpider. A všechny měly pod zadní kapotou vidlicový osmiválec 3.5 L DOHC, ke kterému byla připojena šestistupňová převodovka, buď manuální, nebo automatická. Samozřejmostí byl pohon zadních kol. Je celkem nasnadě, že nahradilo typ 348 (spíše se jednalo o jeho velkou evoluci) a pak jej na výrobních pásech vystřídalo Ferrari 360.

Vůz byl dlouhý 4249 mm, široký 1900 mm a vysoký 1171 mm, tedy velmi kompaktní a nízký. Přitom měl rozvor náprav 2451 mm, takže dvě osoby se dovnitř pohodlně vešly. Ale vážil jen 1350 kg, takže nebyl až tak těžký, jak bývá zvykem. Hlavní změnou oproti modelu 348 ale nebylo zvětšení objemu motoru, jako spíš použití pěti ventilů na válec. Celkový výkon vozu byl 279 kW a točivý moment 363 Nm. Díky tomu se na stovku dostal vůz za 4.7 vteřiny a jeho maximální rychlost byla 295 km/h. Na výběr byly dva jízdní režimy – Comfort a Sport. Pneumatiky dodávala firma Pirelli v rozměrech 225/40 R18 (přední) a 265/40 R18 (zadní). Tvar vozu se vytvářel celých 1300 hodin ve větrném tunelu, tvar Spideru o dalších 500 hodin déle.

Sedadla z kůže Connolly jsou umístěny asymetricky ve voze, řidič sedí více u středu vozu, než spolujezdec. Původně byla k dispozici jen Berlinetta a targa pojmenovaná GTS. Targa vycházela z klasického kupé, jen měla odnímatelné střešní panely a jednalo se o poslední targu ve stylu GTS od Ferrari. Spider byl uveden až o rok později. V roce 1997 se do výbavy dostala převodovka s možností řazení pádly pod volantem. Tento systém byl odvozen přímo od Formule 1.

Mohlo by vás zajímat:  Ferrari 348 Spider na prodej

V roce 1995 bylo uvedeno sportovní F355 Challenge, které bylo přichystáno pro závody Ferrari Challenge. Vycházelo z modelu Berlinetta, který byl řádně odlehčen. Každý rok se verze Challenge dále upravovala a odlehčovala, v roce 1998 například přibylo velké karbonové zadní křídlo. Jinak nechyběla závodní spojka, strmější řízení se závodním volantem, nový výfukový systém, ochranný bezpečnostní rám, větší brzdy Brembo, osmnáctipalcová kola Speedline se slicky Pirelli a závodní podvozek. Celkem vzniklo jen 108 upravených vozů Challenge z nichž 107 mělo manuální převodovku. Jedinou výjimkou bylo pádlové řazení pro hendikepovaného klienta. Osmnáct vozů mělo volant na pravé straně.

Pro poslední rok produkce Ferrari nachystalo limitovanou edici 104 vozů Spider Serie Fiorano. Ty dostaly speciální tlumiče a podvozek, chlazené větší brzdy, závodní řízení, několik dílů karoserie z modelu Challenge a několik karbonových dílů v interiéru. Sto vozů bylo dopraveno do USA, z nich 74 mělo pádlovou převodovku. Tři další vozy zůstaly v Evropě a a jeden byl dodán do Jihoafrické republiky. Chybět nemohla plaketa s pořadovým číslem.

Ferrari F355 se povedlo to, co se nepodařilo jeho předchůdci. Žábry na bocích totiž nevypadaly tak dobře jako na Testarosse a jízdními výkony 348 pokulhávalo za Hondou NSX. Tomu všemu ale učinilo F355 přítrž. Phil Hill ho označil za jedno z deseti nejlepších Ferrari všech dob a Jeremy Clarkson si jedno dokonce koupil.

##SM355GTS##

Foto: Autowp, Video: Steering-Media