Fiat 500 a jeho následovníci

Fiat 500 – ikona 60. let. Kdybyste měli vyjmenovat trojici legendárních, stylových malých aut, nebude mezi nimi chybět Fiat 500. Po boku Volkswagen Beetle a Mini Cooper se pyšní také italská automobilka se svým nejmenším vozem a troufám si říci, že právě Fiatu 500 se nejvíce vydařil remake pro nové století.

Kořeny Fiatu 500 (cinquecento) sahají do období před Druhou světovou válkou. V roce 1937 bylo na trh uvedeno tehdy nejmenší auto na světě, Fiat 500 přezdívaný Topolino.

Foto by  by jns001, flickr.com

Do roku 1955 výrobce vytvořil 3 různé modely. Nutno dodat, že původní myšlenkou bylo vyrobit trochu větší a hlavně zastřešenou alternativu ke skútru. Navíc trh si tehdy žádal malá auta s ekonomickým provozem. Fiat 500 byl zajímavý i svým vzhledem. Tehdejší vozy měly chladič umístěný před motorem, což předurčovalo tvar přední masky – mřížka chladiče byla skoro kolmá k vozovce. Typického aerodynamického zkoseného „čumáku“ Fiatu 500 dosáhli konstruktéři tak, že umístili chladič za motor. Tento tvar dával řidiči také lepší výhled. Velkým lákadlem byla také cenová dostupnost. I když Topolino bylo ve finále dražší, než se předpokládalo, jeho cena byla i tak dost nízká a za 8 let bylo prodáno kolem 520 000 kusů.

V roce 1955 přišlo na trh trochu větší městské auto Fiat 600 (seicento).

Foto by diegodacal, flickr.com

Byl to vůz o třídu větší a jeho design se stal základem pro legendární Fiat Nuova 500 (nuovo – nový). Nešlo jen o to, že se na trh dostala vylepšená pětistovka-Topolino. Vozítko představené v roce 1957 ukázalo naprosto převratný pohled na malá auta. Do té doby šlo především o úspornost v městském provozu. Fiat 500 však byl prezentován jako stylové auto, jako součást osobnosti moderního člověka, designový kousek. Fiat 500 udělal z úsporného auta módní ikonu. Konečně bylo něco praktické, úsporné, levné a zároveň stylové a módní. Díky své velikosti a vejcovitému tvaru si Fiat 500 vysloužil přezdívku Bambino (děcko).

Foto by Lothar Spurzem, flickr.com

Autorem nového vzhledu byl Dante Giacosa, který spolupracoval už na Topolinu. Pracoval ve Fiatu už od roku 1927 od svých 22 let, jeho najmutí se Fiatu vyplatilo. Dodal italským autům lehkost a nenapodobitelný styl, který nabíral na popularitě i v zahraničí. Na základě licence se vozy totožné s Fiatem 500 Nuova vyráběly s velkým úspěchem také v Německu (Neckar) a v Rakousku (Steyer). 

Mohlo by vás zajímat:  Fiat 124 Spider - Láska po prvním svezení

Fiat Nuova 500 měřil na délku necelé tři metry a vešli se do něj 4 pasažéři. Původní model z roku 1957 disponoval dvouválcovým motorem o objemu 479cc. Auto bylo schopné vyvinout sílu celých 13 koní. Oproti Topolinu se dveře otevíraly směrem k přední části vozu (klasický závěs na středovém sloupku), v nabídce byl také model s plně stahovatelnou plátěnou střechou.

Koncem padesátých let se začala opět rozvíjet ekonomika ve válkou zničené Evropě. Zvláště na italském severu vznikaly nové firmy, které volaly po užitkových vozech. Fiat v roce 1960 přišel s kombíkovou verzí malého Bambina – Fiat K zvaný Gardiniera. U tohoto modelu byl motor umístěn pod podlahou, aby umožnil co největší a hlavně plochy přepravní prostor. Zajímavé je, že i zde byly přední dveře vpředu. Gardiniera se vyráběla až do roku 1977 a stala se tak nejdéle vyráběným modelem Fiatu.

Vylepšení se pětistovka dočkala už v roce 1960. Fiat 500 D byl vzhledem téměř nerozeznatelný od Nuova, pod kapotu však skrýval silnější motor o objemu 499cc. Ten disponoval už 17 koňskými silami. Střecha se dala stáhnout pouze k hraně zadního okénka, stažená tak připomínala spíše velké střešní okno. Dante Giacosa se u 500 D vrátil ke dveřím zavěšeným vzadu, jako u Topolina.

V roce 1965 byl představen typ 500 F nazývaný Berlina s výkonnějším motorem (19 koní), který mohl dosáhnout rychlosti až 95 kilometrů v hodině. Od „déčka“ se odlišoval také dveřmi zavěšenými klasicky vpředu.

##fiatek500##

V roce 1968 byl představen Fiat 500 L (Lusso – v italštině luxusní, přepychový), který představoval komfortnější variantu. Technické rozdíly nebyly výrazné, šlo především o modernizaci interiéru a zvětšení pohodlí cestujících.

Fiat 500 L

Foto by Contributor, wikipedia.org

Posledním typem klasické pětistovky byl Fiat 500 R (Rinnovato – obnovený, renovovaný). Pod kapotou bublal dvouválec o objemu 594cc schopný vyvinout až 23,5 koňských sil. Rinnovato bylo poslední stanicí na cestě Fiatu 500. Už v době jeho výroby byl na trh uveden nástupce – Fiat 126, vedle něj se 500 R doprodalo. Fiat 126 byl sice založen na konceptu pětistovky, disponoval komfortnějším interiérem a větším výkonem, ale jeho popularita nikdy nedostihla svého předchůdce.

Mohlo by vás zajímat:  Fiat a Chrysler - Odklad elektromobilů, zaměření na diesely

Foto by tonylanciabeta’s photos via Getty Images, flickr.com

V období 1957 až 1977 se prodalo přes 3 600 000 kusů modelu Fiat 500. Všechny typy měly také své sportovní verze s o něco vyšším výkonem.

Přestože nástupce pětistovky Fiat 126 nedosáhl popularity svého předchůdce, nebyl to vůbec žádný loser. Pod licencí se vyráběl také v Polsku s označením 126p ve firmě Fabryka Samochodow Malolitrazowych (FSM). Zvláště na východě za železnou oponou byl velmi oblíbený. Přestože Fiat 126 nebyl příliš kvalitní, ani pohodlný a navíc předčasně rezivěl, svou osobitostí a hlavně nízkou cenou si získal velký zájem. Celkem bylo v letech 1972 až 2000 (!) vyrobeno přes 4,6 milionu kusů. V Itálii byla výroba ukončena začátkem 90. let, kdy se výrobce začal věnovat přípravě nového modelu. V Polsku vyjely z továrny poslední 126p až v roce 2000 v rámci kolekce Happy End (500 červených a 500 žlutých vozů).

Fiat Cinquecento měl být novým městským autem pro 90. léta. Konkurence však nezůstávala pozadu a Cinquecento nedosáhl slávy ani předchozího Fiatu 126. V roce 1998 byl nahrazen Seicentem, které se vyrábělo do roku 2010. Do módy po roce 2000 pomalu přicházel retrostyl, což popíchlo vedení Fiatu k představení staré dobré klasiky v moderním kabátě.

Fiat Cinquecento

K padesátému výročí výroby prvního kusu Fiat Nuova 500 byl představen nový Fiat 500. Kompaktní elegantní autíčko, které se ani nesnažilo zakrýt, že to pod kapotou není žádný svatoušek. Designerům se úspěšně podařilo navázat na vzhled ikonické pětistovky z padesátých let. Vznikla například verze Ferarri (2008)

Foto by Collector Car Ads, flickr.com

,sportovní vůz Felippe Masa (2008), Barbie edice (2009)

Foto by pcambraf, flickr.com

,na speciální sérii Fiat 500 by Gucci (kterou jsme měli možnost otestovat) se v roce 2011 podílel i slavný módní dům. Fiat 500 navázal na popularitu svého předchůdce jak na poli motorismu, tak na poli stylového designu.