Ford Mondeo

Před dvaceti lety se do prodeje dostal Ford, který dost možná evropskou divizi americké automobilky zachránil. Sedan, případně liftback nebo kombi střední třídy Mondeo letos slaví kulaté narozeniny. 

Vše začalo již v roce 1986, kdy Ford nastartoval projekt nástupce populární, ale pomalu stárnoucí Sierry. Vývoj probíhal současně v USA a Velké Británii a do celého projektu napumpoval Ford ohromujících 6 miliard dolarů. Tato částka zůstává i dnes mezi rekordními. Mondeo tedy muselo uspět. 

První generace se představila na pařížském autosalonu v roce 1992 a oproti modelu Sierra znamenalo malou revoluci. Nový design, motory Zetec a především pohon předních kol. Pod kapotou se na začátku prodeje, v roce 1993, objevilo 5 jednotek – zážehové 1.6 (95 k), 1.8 (116 k), 2.0 (136 k) a 2.0 4×4 (132 k), respektive jediná vznětová jednotka 1.8 TD (90 k). Později přibyla zážehová 2.5 o výkonu 177 koní. 

Kromě sedanu se ještě během roku 1993 dostal do prodeje také liftback a praktické kombi. Revoluční pojetí Mondea evropští zákazníci a hlavně novináři ocenili – Mondeo získalo v roce 1994 titul evropského auta roku. Za jediný propadák tak můžou být považovány prodeje v USA, kde se Mondeo prodávalo jako Ford Contour a Mercury Mystique. 

V roce 1996 se na trh dostala generace druhá, někdy označovaná jako facelift generace první. Faktem zůstává, že z prvního Mondea toho na tehdejší novince moc nezůstalo – hovoří se pouze o střeše, dveřích a víku kufru u verze kombi. Úplně nový byl také design s větší maskou chladiče a světlomety. Z motorové palety zmizela verze s pohonem všech kol, za to přibyl sportovní model ST200

Tehdejší paleta motorů obsahovala zážehové jednotky 1.6 (95 k), 1.8 (116 k), 2.0 (131 k), 2.5 (177 k) a 2.5 ST200 (205 k). Kdo chtěl diesel, musel opět sáhnout pouze po 1.8 TD (90 k). Stejně jako v první generaci, ani v generaci druhé nechyběly verze kombi a liftback. Výroba probíhala v belgickém Genku až do roku 2000. 

To se totiž na pařížském autosalonu představilo Mondeo s pořadovým číslem 3. To bylo navrženo v novém designérském jazyce značky New Edge (Focus nebo Ka), který přinesl daleko ostřejší linie než generace před tím. Třetí Mondeo se také stalo prvním, které se oficiálně nedalo koupit v Severní Americe. V nabídce nechyběly verze kombi a liftback, výroba probíhala samozřejmě v Genku. Jako základ dokonce toto Mondeo posloužilo i Jaguaru při tvorbě modelu X-Type.

Pod kapotou se usídlilo daleko více motorů, než bylo doposud obvyklé. Ze zážehových motorů to byly jednotky Duratec o objemu 1.8 (110, 125 nebo 131 k), 2.0 (145 k), 2.5 (170 k), 3.0 V6 (204 k) a 3.0 V6 (226 k) ve vrcholné verzi ST220. Velkou změnou byla nabídka naftových motorů Duratorq o objemu 2.0 (90, 116 nebo 131 k) a 2.2 (155 k). Za zmínku stojí facelift třetího Mondea, který proběhl v roce 2003 a ve světové premiéře se ukázal na brněnském autosalonu. 

Čtvrtá generace Mondea byla předznamenána konceptem z roku 2006, na který následně navázal sériový model, který se poprvé objevil v bondovce Casino Royal. Prodej běžným zákazníkům se rozběhl v roce 2007 ve verzích sedan, liftback a kombi. Design byl zase zcela odlišný od předchozí generace. Čím si Mondeo naprosto podmanilo zákazníky, to je vnitřní prostor. Zvláště verze kombi nabízí impozantní prostor na zadních sedadlech a v kufru. 

Pod kapotou se během šesti let vystřídalo mnoho motorizací. Ze zážehových to byly atmosférické zážehové jednotky 1.6 Duratec (110, 120 a 125 k), 2.0 (145 k), 2.3 (161 k) a 2.5 (220 k) a přeplňované zážehové jednotky 1.6 EcoBoost (160 k) a 2.0 EcoBoost (203 a 240 k). Dieselů bylo také hned několik – 1.6 TDCi (115 k), 1.8 TDCi (100 a 125 k), 2.0 TDCi (115, 130, 140 a 163 k) a 2.2 TDCi (175 a 200 k). Za svého života se čtvrté Mondeo dočkalo zatím pouze jediné modernizace v roce 2010. 

Poslední, pátá generace Mondea chce být opět globální. Poprvé od druhé generace ji koupíte v USA (jako Ford Fusion) a poprvé od první generace se nebude vyrábět v Genku, ale ve Valencii. Evropští zákazníci poprvé Mondeo spatřili již loni na pařížském autosalonu, ale kvůli problémům s kvalitou se prvních vozů dočkáme až v příštím roce

Pod kapotou se objeví především jednotky s malým objemem. Očekávat tak můžeme oceňovaný litrový tříválec EcoBoost, vznětový motor 1.5 TDCi a poprvé také hybridní variantu. Vyloučen není ani návrat pohonu všech kol. 

Zdroj: Ford, autoevolution.com

Komentáře