Ford ukazuje budoucnost parkování. Auta projedou parkovištěm a zajedou na místo bez přítomnosti řidiče

Hledání parkovacího místa může být někdy na dlouhé lokte – a když už se ho podaří najít, mnohdy bývá těžké do něj zajet, protože okolní auta stojí příliš blízko. Řešení? Nechat to na samotném automobilu.

V rámci projektu zastřešeného německým Sdružením automobilového průmyslu navázal Ford spolupráci s poskytovateli infrastruktury a technologickými firmami včetně společnosti Bosch. Cílem partnerství je demonstrovat komunikaci mezi parkovací infrastrukturou a automobilem vybaveným online připojením. Prostřednictvím aplikace může řidič nechat svůj vůz zaparkovat automaticky, aniž by v něm seděl.

Technologii, která se aktuálně nachází ve výzkumné fázi, by mohlo být možné využívat také k vyslání vozu do automyčky nebo k nabíjecí stanici. Na autosalonu IAA, který se koná v Mnichově ve dnech 6. až 12. září, předvede Ford automatizované parkování v praxi.

Evropské normy stanovují rozměry běžného parkovacího místa 2,44 m na šířku a 4,88 m na délku. Auta se však během let postupně zvětšují, zatímco parkovací místa zůstávají pořád stejně velká. Technologie automatického parkování umožňuje zaparkovat na dané parkovací ploše o 20 procent vozidel více, protože není nutné ponechávat mezi nimi prostor k otevření dveří.

Jak to funguje

Na parkovišti podporujícím automatické parkování je rozmístěna soustava senzorů, které řídí pohyb vozů. Dochází tak ke komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Senzory zabudované v parkovišti sledují pohyb vozu a navádějí ho k parkovacímu místu. Pokud zaznamenají v jeho jízdní dráze jakoukoliv překážku, okamžitě vydají pokyn k zastavení. Řidič po příjezdu na parkoviště pouze odstaví vůz ve vyznačeném prostoru a prostřednictvím mobilní aplikace FordPass udělí pokyn k zahájení automatického navádění.*

Po zaparkování se automobil navíc může stát osobní schránkou pro doručování zásilek. Kurýrní služba je uloží do zavazadlového prostoru zákazníkova vozu. Jeho odemknutí i opětovné uzamknutí proběhne automaticky s využitím palubního online připojení. Očekává se, že další vývoj online automobilových funkcí přinese do budoucna zákazníkům ještě více komfortu a výhod.

Mohlo by vás zajímat:  Audi chce vyhovět všem. Představuje auta, která se přizpůsobí nám, ne my jim

Prostřednictvím aplikace FordPass si řidič při odjezdu vyžádá i opětovné přistavení vozu do nástupního prostoru. Zcela tak odpadá zdlouhavý pěší přesun po rozlehlém parkovišti, nejednou spojený s hledáním zaparkovaného automobilu.

Potřebné senzory lze zabudovat i do stávajících parkovišť. Optimálního využití kapacity by se však dosáhlo při jejich začlenění už ve fázi projektové přípravy nových parkovišť.

Automatizované parkování by mohly využívat i mnohé vozy, které se již prodávají. Stačí, aby byly vybaveny samočinnou převodovkou, elektronickým stabilizačním systémem, elektrickou parkovací brzdou a elektrickým posilovačem řízení. Jediným dalším potřebným prvkem je jednotka zajišťující inteligentní komunikaci.

Již začátkem srpna Ford oznámil otevření Laboratoře inteligentního parkování v Detroitu, což je specifický areál určený ke zkouškám pokročilých logistických, parkovacích a nabíjecích technických řešení. Bude otevřen spolupráci s průkopníky v těchto oblastech při simulaci reálných scénářů.

Citace

„Z ukázky je zřejmé, že parkování bez řidiče je realitou a že jeho přínosy se neomezují jen na komfort a časovou úsporu. Parkování na letištích, v centrech měst nebo u sportovních areálů by díky bezkontaktnímu vjezdu, platbě i výjezdu mohlo v dohledné době být mnohem efektivnější. Nekonečné kroužení aut po parkovištích při hledání vhodného místa se brzy stane minulostí.“

Joseph Urhahne, oddělení výzkumu automatizovaného řízení, Ford of Europe

Zdroj: TZ Ford

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora