Ford vrací do hry Focus RS

První i druhá generace Fordu Focus RS definovala, jak má správně vypadat zábavná předokolka s obrovskou porcí výkonu. Třetí generace se však od trendu „přemotorovaných“ bestií s pohonem předních kol odklání a přichází s unikátním systémem pohonu všech kol

Ten je založen na dvojici elektronicky řízených lamelových spojek, jejichž prostřednictvím je točivý moment distribuován v podélném i příčném směru mezi zadními koly (až 70% točivého momentu lze poslat na zadní nápravu, který lze posléze stoprocentně poslat na jedno jediné kolo). Výsledkem je tedy dynamické vektorování točivého momentu, přinášející údajně dosud neviděnou ovladatelnost a agilitu v zatáčkách. Distribuce točivého momentu je upravována podle aktuálních jízdních podmínek, snímání zajišťuje několik senzorů, jejichž informace vyhodnocuje řídící jednotka stokrát za sekundu. Při nájezdu do zatáčky nasměruje systém pohonu všech kol část výkonu na vnější zadní kolo, čímž vznikne síla, eliminující nedotáčivost. V kombinaci s nastavením podvozku pak dokáže Focus RS onu zatáčku projet kontrolovaným přetáčivým smykem. Hodnota maximálního bočního přetížení je až 1 g.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda oficiálně odhalila novou Fabii Combi

Podvozek je oproti Focusu ST vybaven tužšími pružinami i stabilizátory, tlumiče dokonce umožňují výběr ze dvou úrovní tuhosti. Mimořádnou zpětnou vazbu slibuje elektrický posilovač řízení s pevnějšími předními těhlicemi a kratšími rameny. To nejzajímavější se však ukrývá pod kapotou. 2.3litrový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost známe již z Mustangu, ve „eRSku“ však dostal twin-scroll turbodmychadlo s větším kompresorem, větší mezichladič, upravené sání, výfukovou soustavu s elektronicky ovládaným ventilem a typickým zvukem Fordů RS, hlavu válců z vylepšené hliníkové slitiny, blok válců s vysokopevnostními litinovými vložkami a největší chladič v historii Focusu. Výsledkem je nejméně 320 koní a omezovač na hodnotě 6800 ot./min. S motorem spolupracuje šestistupňová manuální převodovka s kratšími drahami řazení a zesílením (spolu se spojkou) v důsledku přenosu většího točivého momentu. 

Mohlo by vás zajímat:  BMW představilo novou řadu 4 Gran Coupé

Vzhled karosérie působí dynamicky, nikoliv však přeplácaně. Trochu na škodu je, že vyobrazený modrý odstín Liquid Blue v konečné nabídce laků nebude. Naopak tam najdeme modrou Nitrous, černou Absolute, bílou Frozen a šedou Stealth. Nejdramatičtěji působí přední část se lichoběžníkovou maskou chladiče a nasávacími otvory v nárazníku. Standardem budou bi-xenonová světla s adaptivním systémem, upravující úhel i intenzitu světelného paprsku podle natočení volantu, rychlosti či vzdálenosti od překážky. Z profilu vyniknou rozšířené blatníky a především 19palcová kola (na přání také kovaná s úsporou až 1 kg na kolo) s pneumatikami Michellin Pilot Super Sport, jenž mohou být alternativně nahrazeny semi-slicky Pilot Sport Cup 2 od stejného výrobce. Zadní části jednoznačně dominuje výrazný spoiler a difuzor s dvěma koncovkami výfuku. 

Předchozí generace Focusu RS měly v interiéru vždy anatomické sedačky Recaro a tuto tradici Ford neporušil ani teď. Standardem jsou křesla s polokoženým čalouněním, za příplatek však může jejich konstrukce odlehčená a povrh potažený mikrovláknem. Další sportovní prvky zastupují zploštělý volant, hliníkové pedály, upravená přístrojová deska a dodatečná trojice budíku na vrcholku středové konzole, informující o plnícími tlaku turbodmychadla, tlaku a teplotě oleje. Ze specifických sportovních prvků je to ještě s logy RS všude možně prakticky všechno. Do sféry komfortní výbavy patří multimediální systém SYNC s osmipalcovou dotykovou obrazovkou a hlasovým ovládáním. Jeho prostřednictvím se nastavuje nejen audio či navigace, ale také klimatizace. Za příplatek lze mít rovněž couvací kameru a prémiové audio Sony s deseti reproduktory a subwooferem.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan přiveze 370Z Nismo i na starý kontinent

Výroba, která začne ještě letos, bude pro celý svět probíhat v německém Saarlouis. První kousky se k běžným zákazníkům dostanou začátkem roku 2016.

Zdroj: Ford