Formule 1 – Preview sezony 2015

Po loňském listopadovém finále v Abú Dhabí je kolotoč závodů formule 1 konečně zpátky! Uplynulá sezona přinesla souboj jezdců Mercedesu o mistrovský titul, pozoruhodný vzestup Williamsu, výrazný propad Ferrari, které nevyhrálo ani jeden závod, a Red Bullu, vážnou nehodu Julese Bianchiho v Japonsku, první body nově vzniklým týmům a jejich následný zánik nebo masivní podporu Michaelu Schumacherovi. Letošní sezona by mohla být podle předsezónních testů daleko vyrovnanější, navíc se do kolotoče mistrovství světa vrátí legendární spojení McLaren – Honda.

Předsezonní testy

Návrat japonského dodavatele motorů se však neobchází bez počátečních potíží. Nebýt problémů Force Indie postavit na start zcela nový monopost, byla by to právě britská stáj, která by odjela v Jerezu a Barceloně nejméně kol (380). Hlavní příčinou byl problém s pohonnými jednotkami Honda, jejichž životnost zatím není na úplně špičkové úrovni. Kontroverze obchází britskou stáj také ohledně nehody Fernanda Alonsa. Ten totiž naboural při prvních testech v Barceloně do zdi při rychlosti kolem 215 km/h, utrpěl otřes mozku, chvíli byl v bezvědomí a čtyři dny strávil v nemocnici. Bezprostředně po nehodě měl dle spekulací tvrdit, že je rok 1995, že jezdí motokáry a v budoucnu se stane pilotem formule 1. Sám pilot však tuto situaci poněkud zlehčuje. Oficiální stanovisko McLarenu je, že nehodu způsobil silný boční nárazový vítr, Alonso se navíc na doporučení lékařů nezúčastní prvního závodu v Austrálii, kde jej nahradí záložní pilot Kevin Magnussen. Především kvůli neúčasti španělského závodníka v Melbourne a údajné ztrátě paměti se začínají padockem šířit divoké spekulace o zásahu elektrickým proudem z porouchaného systému ERS. To nenechalo nejmenované zástupce nejmenovaných týmů v klidu a německému bulváru měli sdělit pochybnosti o startu do VC Austrálie. Ron Dennis jako šéf McLarenu zásah proudem kategoricky popřel, sám Alonso pak nedávno přidal na twitter fotografii z Malajsie, kde se připravuje na druhý závod sezony, do kterého by měl odstartovat.

Co dalšího prozradili dva testy v Barceloně a jeden v Jerezu? Především zlepšenou formu Ferrari, které za dvanáct dní odjelo 1182 kol a dle pomyslných propočtů by mělo být druhým nebo třetím nejrychlejším týmem za Mercedesem. Ten sice nenasbíral tolik dílčích vítězství jako například Lotus nebo právě Ferrari, 1340 odjetých kol (nejvíce z celého startovního pole) však naznačuje cosi o závodních simulacích. Spolu s Ferrari by měl roli druhého nebo třetího nejrychlejšího týmu plnit Williams, odjezdivší 1069 kol. Zhruba v polovině startovního pole by se měly pohybovat monoposty Red Bullu a Toro Rosso, s 943, respektive 1206 odjetými koly. O pozici McLarenu a jeho (ne)spolehlivosti již byla řeč, smutnou pravdou je fakt, že dle propočtů je před britskou stájí aktuálně i trio Sauber, Lotus a Force India. Sauber byl letos v testech druhý nejpilnější, když najezdil 1245 okruhů, naopak Lotus i Force India měli problém dopravit své auto na start jednotlivých testů. Lotus se nakonec zúčastnil všech tří setkání a ujel 918 kol, Force India přivezla nový monopost až na poslední testy do Barcelony a stihla s ním jen 365 kol (dalších 304 kol odjeli piloti na loňském modelu). Vůbec nejhůř z celého pole je na tom dle předsezónních prognóz tým Manor Marussia, navazující na loňský tým Marussia. Ten spolu s Caterhamem sice nenastoupil do posledních tří závodů (Caterham díky veřejné sbírce jel alespoň v Abú Dhabí), letos však chce na start znovu a určitě i kvůli prémiím za deváté místo v loňském ročníku. V testech však tým neodjel ani kilometr, nezdá se tak, že by měl plnit nějakou výraznější roli. Tím spíš, když do Austrálie má přijet pouze vylepšený loňský monopost a zcela nové auto má být představeno až v průběhu sezony.

Závody

V předběžném kalendáři pro letošní sezonu figurovalo dokonce 21 závodů (tím posledním byla Korea), jak se však týmy dohodly, maximální počet je dvacet a ten byl dodržen s jedním otazníkem. Tím je VC Německa, kterou sice zatím v kalendáři najdete, z původně plánovaného Nürburgringu se však z důvodů finančních problémů přesunula na Hockenheimring a i ten má s platbami zjevné potíže. I proto u něj najdete otazníky. Nově se vrací Mexiko, kde se pojede na výrazně upraveném původním okruhu v hlavním městě Mexico City.

VC Austrálie VC Malajsie VC Číny
Okruh: Albert Park Okruh: Sepang Okruh: Šanghaj IC
Datum konání: 13.3 – 15.3.2015 Datum konání: 27.3 – 29.3.2015 Datum konání: 10.4 – 12.4.2015
Start závodu (SEČ): 6:00 Start závodu (SEČ): 9:00 Start závodu (SEČ): 8:00
Délka okruhu: 5,303 km Délka okruhu: 5,543 km Délka okruhu: 5,451 km
Rekord: 1:24,125 (M. Schumacher) Rekord: 1:34,223 (J.P.Montoya) Rekord: 1:32,238 (M. Schumacher)
VC Bahrajnu VC Španělska VC Monaka
Okruh: Bahrajn IC Okruh: Circuit de Catalunya Okruh: Circuit de Monaco
Datum konání: 17.4 – 19.4.2015 Datum konání: 8.5 – 10.5.2015 Datum konání: 21.5 – 24.5.2015
Start závodu (SEČ): 17:00 Start závodu (SEČ): 14:00 Start závodu (SEČ): 14:00
Délka okruhu: 5,412 km Délka okruhu: 4,655 km Délka okruhu: 3,340 km
Rekord: 1:31,447 (P. De la Rosa) Rekord: 1:21,670 (K. Raikkönen) Rekord: 1:14,439 (M. Schumacher)
VC Kanady VC Rakouska VC Velké Británie
Okruh: Circuit Gilles-Villeneuve Okruh: Red Bull Ring Okruh: Silverstone
Datum konání: 5.6 – 7.6.2015 Datum konání: 16.6 – 21.6.2015 Datum konání: 3.7 – 5.7.2015
Start závodu (SEČ): 20:00 Start závodu (SEČ): 14:00 Start závodu (SEČ): 14:00
Délka okruhu: 4,361 km Délka okruhu: 4,326 km Délka okruhu: 5,891 km
Rekord: 1:13,622 (R. Barrichello) Rekord: 1:08,337 (M. Schumacher) Rekord: 1:33,401 (M. Webber)
VC Německa (???) VC Maďarska VC Belgie
Okruh: Hockenheimring Okruh: Hungaroring Okruh: Spa-Francorchamps
Datum konání: 17.7 – 19.7.2015 Datum konání: 24.7 – 26.7.2015 Datum konání: 21.8 – 23.8.2015
Start závodu (SEČ): 14:00 Start závodu (SEČ): 14:00 Start závodu (SEČ): 14:00
Délka okruhu: 4,574 km Délka okruhu: 4,381 km Délka okruhu: 7,004 km
Rekord: 1:13,780 (K. Raikkönen) Rekord: 1:19,071 (M. Schumacher) Rekord: 1:47,263 (S. Vettel)
VC Itálie VC Singapuru VC Japonska
Okruh: Monza Okruh: Marina Bay Okruh: Suzuka
Datum konání: 4.9 – 6.9.2015 Datum konání: 18.9 – 20.9.2015 Datum konání: 25.9 – 27.9.2015
Start závodu (SEČ): 14:00 Start závodu (SEČ): 14:00 Start závodu (SEČ): 7:00
Délka okruhu: 5,793 km Délka okruhu: 5,065 km Délka okruhu: 5,807 km
Rekord: 1:21,046 (R. Barrichello) Rekord: 1:48,574 (S. Vettel) Rekord: 1:31,540 (K. Raikkönen)
VC Ruska VC USA VC Mexika
Okruh: Soči Autodrom Okruh: Circuit of The Americas Okruh: Autodromo Hermanos Rodriguez
Datum konání: 9.10 – 11.10.2015 Datum konání: 23.10 – 25.10.2015 Datum konání: 30.10 – 1.11.2015
Start závodu (SEČ): 12:00 Start závodu (SEČ): 20:00 Start závodu (SEČ): 20:00
Délka okruhu: 5,848 km Délka okruhu: 5,513 km Délka okruhu: 4,421 km
Rekord: 1:40,896 (V. Bottas) Rekord: 1:39,347 (S. Vettel) Rekord: 1:16,788 (N. Mansell)
VC Brazílie VC Abú Dhabí  
 
Okruh: Interlagos Okruh: Yas Marina  
Datum konání: 13.11 – 15.11.2015 Datum konání: 27.11 – 29.11.2015  
Start závodu (SEČ): 17:00 Start závodu (SEČ): 14:00  
Délka okruhu: 4,309 km Délka okruhu: 5,554 km  
Rekord: 1:11,473 (J.P. Montoya) Rekord: 1:40,279 (S. Vettel)  
Mohlo by vás zajímat:  Audi představilo koncept nového závodního automobilu pro DTM


Změny v pravidlech

Jakkoliv byla loňská sezona s hybridními přeplňovanými šestiválci v útrobách monopostu a nevzhlednými nosy revoluční, letos si mezinárodní automobilová federace připravila „jen dílčí technické změny.“ Především nosy formulí už nebudou připomínat mužské přirození, budou nižší a zakázané jsou průřezy a další atypické tvary, jakým loni překvapil třeba Lotus. Velkou výhodu pro Ferrari i Renault představuje povolení úprav některých součástí pohonné jednotky v průběhu sezóny. Každá součást je FIA ohodnocena žetony, každý výrobce (Mercedes, Ferrari a Renault) dostane k dispozici 32 žetonů a s těmi může operovat při úpravách motoru až do jejich vyčerpání. Doposud platilo, že motor musí být homologován do konce února a poté zmražen, letos FIA předepisuje pouze homologaci bez specifikace data. To se samozřejmě příliš nelíbí Mercedesu, jehož týmy (především tedy Mercedes samotný) získaly skrze motor rozhodující konkurenční výhodu. Nic moc s tím však v současné chvíli nenadělá. Záměrně jsme vypustili z výše uvedeného seznamu Hondu. Ta musela svůj motor jako nový dodavatel homologovat do konce února stejně, jako ostatní minulou sezonu. Oficiálně je konečně v pravidlech zákaz systému FRIC, přední i zadní kola tak mohou reagovat pouze na změny zátěže, způsobené zatížením kol samotných. Již tak kritizované pravidlo o omezeném počtu motorů bylo pro letošní rok zpřísněno – na dvacet závodů budou muset každému jezdci stačit čtyři kompletní pohonné jednotky. Omezena byla doba ve větrném tunelu z 80 na 65 hodin týdně, přičemž vzduch může foukat jen 25 hodin, zároveň si také týmy musí vybrat jen jeden stálý aerodynamický tunel. V reakci na nehodu Julese Bianchiho byly na obou stranách monokoku směrem nahoru rozšířeny zylonové panely, hlava jezdce je tak lépe chráněna. Zdánlivě nevýznamnou změnou je zvýšení minimální hmotnosti bez paliva ze 701 na 702 kg.

Úprav se dočkaly také sportovní regule, především už neuvidíme rozdávání dvojitých bodů, jako tomu bylo loni na okruhu Yas Marina. Úplnou novinkou je Virtuální Safety car (VSC), který stanoví jezdcům čas, za jaký mají projet daný úsek ohraničený dvojitými žlutými vlajkami. O jeho aktivaci by se piloti měli dozvědět asi 10 sekund předem a na volantu se jim pak bude zobrazovat referenční a jimi zajetý čas. Safety caru, tentokrát však toho reálného, se týká upravené pravidlo o předjíždění o kolo zpět jedoucích monopostů. Nově se totiž při restartu nemusí čekat na to, až jezdci o kolo zpět, po umožnění předjetí, dojedou celé startovní pole. Při nebezpečném vypuštění pilota z boxové uličky bude nově následovat automaticky trest 10 sekund stop & go, nikoliv průjezd boxy. Upraveny byly i penalizace za výměnu jednotlivých komponent pohonné jednotky – jezdec už si trest nebude přenášet do dalších závodů, ale pokud jej celý nevypotřebuje na startu závodu, bude po startu následovat dodatečný trest podle zbývající velikosti ve formě časové penalizace či trestu 10 sekund stop & go. Trest za výměnu celé pohonné jednotky nahradil součet penalizací za výměnu jednotlivých komponent. Při zastavení závodu červenou vlajkou se piloti seřadí v boxové uličce, nikoliv na startovním roštu. K němu se váže další omezení – pokud budou členové týmu okolo monopostu i při zaznění „15 sekund do startu zahřívacího kola,“ pilot musí následně startovat z boxové uličky. Formát kvalifikace se nemění, první část má 18 minut a při počtu 20 závodníků vypadne pět nejpomalejších (při 18 pilotech vypadnou čtyři), druhá část má 15 minut a opět vypadne pětice nejpomalejších a třetí část má 12 minut a v ní se bude rozhodovat o pořadí na prvním až desátém místě. Nadále platí pravidlo 107 procent. Pneumatiky dodává stejně jako loni Pirelli a to ve specifikacích superměkká, mekká, střední, tvrdá, do přechodných podmínek a do deště. Během sezony se budou v Rakousku a v Barceloně konat dva testy, v průběhu páteční noci budou moci členové týmů pracovat na autě nově sedm hodin.

Mohlo by vás zajímat:  Praga se vrací se závodním speciálem!

Týmy a jezdci

Jak už bylo předesláno v úvodu textu, do seriálu velkých cen se vrací legendární spojení britského McLarenu s japonskou Hondou. Uvidíme, kdy a jestli vůbec se povede překonat počáteční porodní bolesti a jak se bude vyvíjet situace kolem Fernanda Alonsa. Ten, jak jistě víte, odešel od Ferrari, kde ho nahradil Sebastian Vettel. Německý pilot chtěl po čtyřech titulech s Red Bullem nějakou změnu a i proto přestoupil k maranellskému koníkovi. Nadále již v kalendáři nebudeme z finančních důvodů vídat Caterham, naopak Marussii pod názvem Manor Marussia F1 Team nejspíše uvidíme už na startu VC Austrálie. Zatím však jen s upraveným loňským monopostem a ve starých barvách. Otazník navíc visí nad kvalifikováním se do závodu. Kuriózní situaci musí řešit u Sauberu, kde má dle smluv jezdit Marcus Ericsson a Felipe Nasr, sedačku si však s ohledem na starší smlouvu (která mu byla po loňské sezoně vypovězena) nárokuje také Giedo Van der Garde. Tomu dal dokonce za pravdu i soud a nic na tom nezměnilo ani odvolání švýcarské stáje. Kdo ví, kdo tedy nakonec v Austrálii pojede. Z dalších zajímavých tváří můžeme jmenovat Maxe Verstappena a Carlose Sainze Jr. u týmu Toro Rosso, což jsou synové známých postav motorsportu Jose Verstappena a Carlose Sainze, nebo Daniila Kvyata, což sice nováček není, ale hned svou druhou sezonu odjede za Red Bull (loni začínal v Toro Rosso).

Mercedes AMG Petronas F1 Team Infiniti Red Bull Racing
První závod: 2010 První závod: 2005
Monopost: F1 W06 Hybrid Monopost: RB11
Pohonná jednotka: Mercedes-Benz PU106B Hybrid Pohonná jednotka: Renault Energy F1-2015
Záložní jezdec: Pascal Wehrlein Záložní jezdec: Sébastien Buemi, António Félix da Costa
Sídlo: Brackley (VB) Sídlo: Milton Keynes (VB)
Týmový ředitel: Toto Wolff, Paddy Lowe Týmový ředitel: Christian Horner
Počet titulů MS: 1 Počet titulů MS: 4
Loňské umístění: první Loňské umístění: druhý
Nico Rosberg Lewis Hamilton Daniel Ricciardo Daniil Kvyat
Národnost: německá Národnost: britská Národnost: australská Národnost: ruská
Narození: 27.6.1985 Narození: 7.1.1985 Narození: 1.7.1989 Narození: 26.4.1994
Číslo: 6 Číslo: 44 Číslo: 3 Číslo: 26
Loni: druhý Loni: první Loni: třetí Loni: patnáctý
Debut: Bahrajn 2006 Debut: Austrálie 2007 Debut: Austrálie 2009 Debut: Austrálie 2014
Starty/Výhry: 166/8 Starty/Výhry: 148/33 Starty/Výhry: 68/3 Starty/Výhry: 19/0
Body: 887,5 Body: 1486 Body: 268 Body: 8
Tituly: 0x Tituly: 2x Tituly: 0x Tituly: 0x
Williams Martini Racing Scuderia Ferrari
První závod: 1978 První závod: 1950
Monopost: FW37 Monopost: SF 15-T
Pohonná jednotka: Mercedes-Benz PU106B Hybrid Pohonná jednotka: Ferrari 059/4
Záložní jezdec: Alex Lynn, Susie Wolff

Záložní jezdec: Jean-Eric Vergne, Esteban Gutiérrez,
Marc Gené, Davide Rigon

Sídlo: Grove (VB) Sídlo: Maranello (IT)
Týmový ředitel: Frank Williams Týmový ředitel: Maurizio Arrivabene
Počet titulů MS: 9 Počet titulů MS: 16
Loňské umístění: třetí Loňské umístění: čtvrtý
Felipe Massa Valtteri Bottas Sebastian Vettel Kimi Raikkönen
Národnost: brazilská Národnost: finská Národnost: německá Národnost: finská
Narození: 25.4.1981 Narození: 28.8.1989 Narození: 3.7.1987 Narození: 17.10.1979
Číslo: 19 Číslo: 77 Číslo: 5 Číslo: 7
Loni: sedmý Loni: čtvrtý Loni: pátý Loni: dvanáctý
Debut: Austrálie 2002 Debut: Austrálie 2013 Debut: USA 2007 Debut: Austrálie 2001
Starty/Výhry: 212/11 Starty/Výhry: 38/0 Starty/Výhry: 139/39 Starty/Výhry: 213/20
Body: 950 Body: 190 Body: 1618 Body: 1024
Tituly: 0x Tituly: 0x Tituly: 4x Tituly: 1x
McLaren Honda Sahara Force India F1 Team
První závod: 1966 První závod: 2008
Monopost: MP4-30 Monopost: VJM08