Formule 1 stojí na konci jedné éry

Kalendář mistrovství světa vozů formule 1 pro rok 2013 se nezadržitelně řítí ke svému začátku. Rok 2013 bude ale zároveň také koncem jedné dlouhé éry. Éry osmiválcových motorů, které budou již příští sezónu nahrazeny motory daleko menšími, ekologičtějšími, ale také tiššími. 

 

Monoposty a piloti

Red Bull

Kde jinde začít průvodce novou sezónou než u mistra sezóny minulé. Rakouský Red Bull ovládl suverénně pohár konstruktérů a také pohár jezdců, který však tak jednoznačný nebyl. Pro nový rok si stáj připravila několik novinek – především se jedná o změnu oficiálního názvu z Red Bull Racing na Infiniti Red Bull Racing, což s sebou nese také změnu barevného schéma modelu, které nese na bocích velká loga japonského výrobce. 

RB9, jak zní oficiální název nového monopostu, se od loňské RB8 na první pohled moc neliší. Jako jediná stáj ze špičky startovního pole si Red Bull ponechal schodek na nose,  který však oproti loňsku nemá otvor zepředu. Ten se přesunul dozadu a je nasměrován od nosu k jezdci. Jinak technicky využívá RB9 mnoho komponentů z loňského monopostu, což nakonec potvrzuje i vedení stáje. Vzhledem k technickému náskoku z loňska a téměř shodným pravidlům to však takové překvapení není. 

K pohonu RB9 slouží osmiválcový motor Renault s objemem 2.4 litru. Výkon stáj neuvádí, maximální otáčky motoru jsou omezeny na 18 000. Samozřejmostí jsou systémy KERS a DRS jakožto i sedmistupňová převodovka. 

Jezdecká dvojice se oproti loňsku nezměnila. Jako startovní číslo jedna tedy nastoupí úřadující šampión Sebastian Vettel z Německa, krýt záda mu bude Australan Mark Webber

Ferrari

Italská stáj loni rozhodně pomýšlela na víc, než na druhé místo v poháru konstruktérů i jezdců. Faktem ale je, že Fernando Alonso loni rozhodně byl nejlepší pilot a nebýt dvou smolných vypadnutí, asi by jezdecký titul získal. K tomu, aby se už podobná situace neopakovala, má Alonsovi i jeho týmovému kolegovi pomoct monopost s označením F138

Rozhodně největší novinkou oproti loňské verzi je zakrytí schodku na nose. Díky tomu vypadá formule mnohem elegantněji. Zbytek je opět spíše evolucí loňské formule, protože Ferrari ji vyvíjelo až do posledního závodu. Krásně patrné je to hlavně na předním křídle. Naopak velkou změnou prošlo zadní křídlo a také bočnice. 

O pohon se stará osmiválec vlastní výroby o objemu 2.4 litru. Bližší specifikace si Ferrari nechává pro sebe. O přenos výkonu se stará podélně umístěná sedmistupňová poloautomatická sekvenční převodovka Quick Shift a k dispozici je samozřejmě systém KERS resp. DRS. 

Za volant usedne, i přes všechny spekulace, stejná dvojice pilotů jako loni. Jedničkou bude Španěl Fernando Alonso, dvojku pak bude dělat Brazilec Felipe Massa, který se hlavně v závěru loňského ročníku výrazně zlepšil. 

McLaren

Britská stáj loni doplatila na nespolehlivost monopostu a někdy také až na přílišnou zbrklost Lewise Hamiltona. Ten se s týmem po uplynulé sezóně rozešel a otázkou je, jestli v dobrém. Každopádně nový ročník by měl znamenat znovu útok na mistrovský titul

Monopost MP4-28 nabídne v úvodním závodě v Austrálii hned několik změn oproti loňsku. Tou nejvýraznější je zcela nové zadní křídlo a zvednutí nosu, který stejně jako loni nemá již pověstný schodek. Stejně jako u Ferrari instaloval McLaren nové bočnice a upravil také prostor okolo zadního zavěšení. 

O pohon se stará osmiválec od Mercedesu, který doplňuje KERS od stejného výrobce. Mercedes uvedl, že výkon, který pilot jeho KERSem získá je 60 kW. Nechybí ani systém DRS. Převodovka je klasicky sedmistupňová. 

Jezdeckou dvojici tvoří stálice v barvách britského týmu Jenson Button, kterého po odchodu Lewise Hamiltona doplní Mexičan Sergio Pérez. Ten si po premiérovém angažmá v Sauberu tedy hned vyzkouší jeden z předních týmů. 

Lotus

O největší vzrušení se loni postarala stáj Lotus, která však má se slavnou automobilkou po loňské rošádě v jejím čele společné snad už jen jméno. I přes finanční problémy dokázal Kimi Raikkonen vybojovat krásné třetí místo mezi jezdci a není tedy divu, že letos míří stáj ještě výš. 

Monopost s označením E21 nabídne oproti loňsku také několik změn. Na některé si však budeme muset počkat až do prvního závodu. Na co však čekat nemusíme je nový tvar bočnic, který by měl vést vzduch nad podlahou do oblasti startéru. Soudě podle prvních snímků, E21 si zachová schod na nose, kterým disponují i některé další týmy. Vzhledově má E21 nové zbarvení

Mohlo by vás zajímat:  Nový McLaren 12C GT Can-Am Edition míří na závodní tratě

O pohon se stará motor Renault RS27 o objemu 2.4 litru s výkonem přesahujícím 750 koní. Systém KERS pochází také od francouzské značky a jezdci dodá extra výkon 60 kW. O přenos výkonu se stará poloautomatická převodovka Quickshift se sedmi rychlostními stupni. 

Jezdeckou dvojici tvoří stejně jako loni „Iceman“ z Finska Kimi Raikkonen a Francouz Romain Grosjean, který by se měl v novém ročníku vyvarovat zbytečných chyb z loňska. 

Mercedes

Dosavadní tříleté působení německé automobilky ve formuli 1 hodnotí laická i odborná veřejnost jako zklamání. K úspěchu bohužel nepomohlo ani angažování Michaela Schumachera, který zůstal poměrně za očekáváním. Pro letošní sezonu ho tak nahradil Lewis Hamilton. 

Tým však očekává rapidní zlepšení až od příští sezóny s novými motory i pravidly. Pokud by ani to nepomohlo, asi bychom přišli o další stáj ve startovním poli. Nicméně nový Mercedes W04 tady zatím je a v Austrálii se postaví na start s přepracovaným nosem, který však stále disponuje schodkem, a hlavně s Coanda výfuky, které dělaly stáji v loňské sezóně velké potíže. Nové je také ztvárnění některých komponentů zadní části. 

O pohon se stará osmiválec FO 108Z vlastní výroby o objemu 2.4 litru. Maximální otáčky jsou omezeny na 18 000 a k dispozici samozřejmě bude i KERS a DRS. O přenos výkonu se postará sedmistupňová převodovka. 

Jezdecká dvojice se oproti loňsku, jak už jsem se zmiňoval, změnila. Michaela Schumachera nahradil Brit Lewis Hamilton, po jehož boku bude nastupovat Němec Nico Rosberg

Sauber

Malá švýcarská stáj, vedená až do poloviny loňské sezóny Peterem Sauberem, dokázala velmi mile překvapit. Hlavně díky Sergiu Pérezovi se několikrát protlačila až na stupně vítězů, avšak ten nejvyšší zatím žádný z jezdců neokusil. Letos by to Sauber rád změnil, ale bude to určitě těžší než doposud

První velkou viditelnou změnou pro novou sezonu je tmavě šedé zbarvení, které nahradilo dřívější světlé. Další změny se nesou kromě vizuálního i v technické duchu. Sauber instaloval nové polo-Coanda výfuky, užší bočnice a změnou prošel také nos monopostu. Dle vyjádření z týmu by však se změnami neměly odejít základní výhody loňského monopostu jako šetrnost k pneumatikám nebo výborná aerodynamika. 

O pohon Sauberu C32 se stará osmiválec Ferrari 056. Od stejné firmy pochází také systém KERS a sedmistupňová karbonová převodovka. 

Jezdecká dvojice se oproti loňsku zcela změnila. Sergio Pérez, jež odešel k McLarenu, dostal náhradu v podobě loňského pilota Force Indie Nica Hülkenberga, oblíbeného Japonce Kobayashiho nahradil Mexičan Esteban Gutiérrez.

Force India

Indická stáj měla loni poměrně nevyrovnané výkony. V Brazílii to dlouho vypadalo na pódium, nakonec z toho však bylo jen umístění v první pětce. Jestli to byla vina monopostu nebo jezdců se v některých případech asi nedozvíme, svou roli ale také mohly sehrát finanční problémy majitele stáje Vijaye Mallyi. 

I přes finanční tíseň však stáj svůj monopost VJM06 představila, avšak dle slov z týmu jde spíše o evoluci loňského monopostu VJM05. Nové by mělo být zavěšení, které zlepší šetrnost monopostu k pneumatikám, vizuálně největší změnou je odstranění schodku na nosu. 

O pohon se bude stejně jako v předchozích sezónách starat osmiválec Mercedes o objemu 2.4 litru. Od stejného výrobce by měl pocházet také systém KERS. Převodovka je sedmistupňová. 

Jezdeckou dvojici pro novou sezónu utvoří Skot Paul di Resta, který za Force Indii jezdil už v loňském roce, parťáka mu bude dělat Němec Adrian Sutil, který se do formule 1  vrací po roční pauze. 

Williams

Tradiční britská stáj v posledních sezónách neprožívá zrovna pohádku. Navzdory tomu dokázal Pastor Maldonado loni senzačně vyhrát ve Španělsku, což však bylo ze strany Williamsu všechno. Letos by to chtěla stáj donedávna vedená Frankem Williamsem určitě napravit. 

Pomoct v tomto snažení má nový monopost FW35. Jako v případě některých konkurentů, i zde jde spíše o evoluci loňského typu FW34 (byť je na něm 80% nových dílů). Williams však hodně zapracoval na zadní části v oblasti výfuků. FW35 tak dostala tzv. Coanda výfuky, které by měly pomoci zlepšit aerodynamiku. Kromě nich má FW35 zcela nový nos, který je výš než u minulého monopostu. Williamsu se také povedlo auto celkově odlehčit a zlepšit vyvážení. 

O pohon se stará osmiválec od Renaultu s označením RS27. Systém KERS si stáj vyvinula sama. Úprav se dočkalo také DRS, které však bylo oproti jiným systémům malinko upozaděno. Nová je kromě motoru také sedmistupňová převodovka vlastní výroby.

Mohlo by vás zajímat:  Ferrari 288 GTO (1984 - 1986)

A kdo se v novém monopostu sveze? Pilotem číslo jedna bude Venezuelan Pastor Maldonado, který loni vyjel ono památné vítězství. Krýt záda mu bude finská naděje Valtteri Bottas, která nahradí Brazilce Bruna Sennu. 

Toro Rosso

Červený býk s italským jménem alias sesterská stáj mistrovského Red Bullu doufá, že bude letošní sezóna lepší než ta loňská. Za cíl si tým dal šesté místo mezi konstruktéry (loni deváté), což znamená porazit minimálně tři konkurenty. 

V tomto snažení má pomoci nový monopost STR8. Na vývoj dohlížel bývalý technický šéf Sauberu James Key, který naordinoval zrušení schodku na nose či zcela nové bočnice. Pomoct mají také Coanda výfuky a nové brzdové kanálky, které tým odkoukal od loňského Williamsu FW34. 

O pohon monopostu se stará (na rozdíl od Red Bullu) atmosférický osmiválec Ferrari 056. Ze stejného zdroje pak pochází také systém KERS. Samozřejmostí je DRS a také sedmistupňová převodovka. 

Do juniorského Red Bullu, jak se také někdy Toro Rosso přezdívá, usednou opět Australan Daniel Ricciardo a Francouz Jean-Eric Vergne. Jestli se jim však bude dařit lépe než loni ukáže až čas. 

Caterham

„Nejlepší“ z nových týmů byl také loni Caterham, který až v posledním závodě přeskočil v celkovém pořadí konkurenční Marussii. Loňský cíl, získat alespoň nějaký bod, se zdál velmi ambiciózní a nakonec nesplnitelný. Pomůže tedy nová sezóna?

Monopost CT03 každopádně vypadá celkem k světu, protože zelená karosérie v kombinaci s černými koly monopostu sluší. Jestli to však bude stačit, to je otázkou. I sám Caterham totiž potvrdil, že jde spíše o evoluci loňského monopostu CT01 a stáj se soustředí až na rok 2014. Novinka má každopádně nové bočnice, difuzor, kryt motoru nebo kompletně snížené šasi. 

O pohon CT03 se bude starat motor Renault s kódovým označením RS27. Od stejného výrobce pak pochází také systém KERS, který stáj nasazuje podruhé ve své krátké historii. 

O pilotování monopostu se bude starat nová jezdecká dvojice ve složení Charles Pic z Francie a Giedo van der Garde z Holandska. Tým se tak zbavil dvou zkušených pilotů Heikkiho Kovalainena a Vitalije Petrova. 

Marussia

Posledním týmem je v letošní listině ruská Marussia. Ta ještě před posledním závodem sahala po desátém místě v poháru konstruktérů a tím pádem po penězích navíc, ale v Brazílii radost týmu zhatil Caterham. 

Možná i díky tomu bude Marussia vstupovat do sezóny s ještě větším odhodláním než doposud. Monopost s označením MR02 byl jako první monopost v historii stáje vyvíjen v aerodynamickém tunelu, což by mohlo sehrát svou roli. Marussia také po vzoru jiných stájí nainstalovala Coanda výfuky a upravila nos monopostu. 

O pohon se bude starat osmiválec Cosworth CA2013K, který bude doplňovat systém KERS původem od Williamsu a převodovka Xtrac. Pro zajímavost doplním, že systém KERS dostane vůz stáje Marussia vůbec poprvé. 

Za volant usedne také zcela nová jezdecká dvojice ve složení Max Chilton z Anglie a Jules Bianchi z Francie. Na zkušeného Tima Glocka tak již místo kvůli penězům nezbylo. 


 

Tratě

I v letošní sezóně se dají čekat zajímavé souboje přímo na tratích. A kde se letos pojede? Kalendář vypadá velmi podobně jako loňský, avšak marně byste hledali GP Evropy ve Valencii. Původně měl tuto velkou cenu nahradit jiný závod, nakonec se však velký Bernie s žádným ze zájemců nedohodl a pro letošek bude v kalendáři jen devatenáct závodů. 

Datum Závod Okruh
17.3.2013 GP Austrálie Melbourne
24.3.2013 GP Malajsie Sepang
14.4.2013 GP Číny Šanghaj
21.4.2013 GP Bahrajnu Sakhir
12.5.2013 GP Španělska Barcelona
26.5.2013 GP Monaka Monte Carlo
9.6.2013 GP Kanady Montreal
30.6.2013 GP Velké Británie Silverstone
7.7.2013 GP Německa Nürburgring
28.7.2013 GP Maďarska Hungaroring
25.8.2013 GP Belgie Spa
8.9.2013 GP Itálie Monza
22.9.2013 GP Singapuru  Marina Bay
6.10.2013 GP Koreje Jeongam
13.10.2013 GP Japonska Suzuka
27.10.2013 GP Indie Buddh
3.11.2013 GP Abu Dhabi Yas Marina
17.11.2013 GP USA Austin
24.11.2013 GP Brazílie Interlagos
     

Zdroj: Red Bull, Ferrari, McLaren, Lotus, Mercedes, Sauber, Force India, Williams, Toro Rosso, Caterham, Marussia, f1fanatic.co.uk