Forza 125: Prémiový sportovní skútr značky Honda stále překypuje inovacemi

4

Honda Forza 125 byla navržena speciálně pro náročné evropské zákazníky, kteří od svého skútru požadují ve všech ohledech to nejlepší. Již při svém představení v roce 2015 všechna tato očekávání překročila a od té doby se na základě zpětné vazby od zákazníků neustále vyvíjí. Dosud se tohoto modelu prodalo více než 60 000 kusů.

Již od samého počátku byla Forza 125 trefou do černého a díky promyšlené kombinaci sportovních a „GT“ prvků zabalených do výrazného designu se ihned stala prodejním úspěchem. Nová čtyřventilová verze živého motoru Honda eSP (enhanced Smart Power), kompaktní rozměry, sportovní charakter a skvělá ovladatelnost dodávají stroji vlastnosti potřebné pro pohyb v hustém městském provozu, zatímco komfort za řídítky, ochrana před větrem a vysoký maximální výkon umožňují využití tohoto skútru i pro dojíždění do zaměstnání nebo na delší cesty. Přidejte spoustu odkládacích prostor, množství prémiových funkcí, nový design s ostře řezanými rysy či pověstnou kvalitu strojů Honda a důvody obliby tohoto stroje jsou nasnadě.

Jak by se dalo očekávat, tento stroj nikdy nezůstal stát na místě. V roce 2018 v rámci strmé vývojové křivky Forza 125 prošla kompletní stylistickou revizí s důrazem na sportovní charakter a pohodlí jezdce, která zahrnovala kompletní LED osvětlení nebo elektricky ovládaný štít.

Pro rok 2021 Forza vyjíždí do evropských ulic s ještě větší atraktivitou a s novými praktickými funkcemi.

  1. Informace o modelu

Kosmetické úpravy, které se dotkly přední a boční kapotáže, zrcátek, zadních bočních panelů a krytu motoru, osvěžily vzhled modelu Forza 125 a přispěly k jeho štíhlejšímu celkovému vzhledu a ke zlepšení aerodynamiky. Upravený elektricky ovládaný štít má kvůli lepší ochraně před větrem o 40 mm širší rozsah nastavení. A 12V zásuvku nahradila USB nabíječka.

Podvozek zůstal nezměněn, avšak čtyřventilový vodou chlazený SOHC motor získal systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC), který dohlíží na adhezi zadního kola. Motor navíc splňuje emisní normu EURO5.

Model Forza 125 pro rok 2021 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

Matná šedá metalíza Matt Cynos Grey Metallic

Bílá perleťová Pearl Cool White

Černá perleťová Pearl Nightstar Black

Stříbrná metalíza Lucent Silver Metallic

Matná červená metalíza Mat Carnelian Red Metallic

  1. Hlavní vlastnosti

 3.1 Vzhled a výbava

  • Elektricky ovládaný štít lze pro ještě lepší komfort nově nastavit v rozmezí 180 mm, což je oproti předchozí verzi o 40 mm více
  • Kosmetická vylepšení zlepšují vizuální atraktivitu a aerodynamiku
  • Prostor pod sedlem pro dvě integrální přilby; nová USB nabíječka
  • Inteligentní klíč Smart Key ovládá zapalování a (volitelný) 45litrový vrchní kufr

Linie modelu Forza 125 plynule vycházejí od elektricky nastavitelného štítu (ovládaného tlačítkem na levé rukojeti), který v rámci vylepšení pro rok 2021 získal nový tvar a o 40 mm širší rozsah nastavení (celkem 180 mm). Jeho konstrukce poskytuje nejen ochranu před větrem (tím, že proud vzduchu odklání nad hlavu jezdce a kolem ní), ale zároveň snižuje aerodynamický hluk.

Mohlo by vás zajímat:  Velká MPV koncernu Fiat-Chrysler slaví třicetiny

Stabilitu a komfort při vyšších rychlostech – a na delších cestách – lze zasunutím štítku v okamžiku zaměnit za větší pocit volnosti ve městě.

Pro ještě více komfortu při vyšších rychlostech byl zvětšen přední vzduchový otvor, který reguluje podtlak v prostoru před jezdcem a snižuje tak přirozený účinek větru, který jezdce tlačí směrem vzad.

Ostré designové linie modelu Forza 125, ze kterých kromě stylu vyzařuje i skvělá aerodynamika, dodávají stroji čisté a hladké moderní rysy a vytvářejí dojem energických sportovních vlastností kombinovaných s prémiovou atraktivitou. Hlavní motto designérů – agresivita, technika a výkon – je ztělesněno novým spoilerovým lemem pod úrovní světlometu, novými bočními panely s výraznou linií ve tvaru písmene Z a ostře spadající linií zadních bočních panelů, která stroji dodává vpřed skloněný, odhodlaný výraz.

Šířka řídítek zůstala zachována na hodnotě 750 mm a výška zrcátek stále dosahuje 1 125 mm, což jsou skvělé rozměry, díky kterým stroj snadno proklouzne hustým městským provozem. Také sedlo zůstalo ve výšce 780 mm; nabízí dostatek místa pro dvě osoby a díky poloze s nohama uvnitř stroje je jezdec ve větším bezpečí. Všechna světla jsou vybavena LED diodami.

Do schránky pod sedlem lze uložit dvě integrální přilby. Schránku je také možné přepažit a do jedné části uložit přilbu, zatímco druhá část poslouží pro uložení vybavení do deště, které má formát balíčků o velikosti listu A4. Schránka umístěná v levé přední části kapotáže je uzamykatelná a její vnitřní prostor si může jezdec uspořádat podle svých požadavků, například pro uložení telefonu nebo láhve s vodou. 12V zásuvku nahradil USB konektor.

Inteligentní klíč Smart Key u modelu Forza 125 dokáže kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem také zamykat a odemykat volitelný 45litrový vrchní kufr. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se kufr automaticky odemkne a poté, co jezdec od stroje odejde, se opět zamkne. Je možné ho zamknout také přímo klíčem. Aby byl jeho vnitřní prostor co největší, je ovládací mechanismus umístěn na zadní části stroje.

Přístrojový panel je tvořen analogovým ukazatelem rychlosti a otáčkoměrem (s novými číselníky), mezi nimiž se nachází digitální displej, na kterém je možné zvolit jeden ze 3 režimů: 1) počítadlo kilometrů, zbývající dojezd a aktuální spotřeba, 2) denní počítadlo ujetých kilometrů, průměrná spotřeba a ukazatel času a 3) ukazatel venkovní teploty a informace o stavu baterie.

3.2 Motor

  • Pro rok 2021 je stroj vybaven systémem Honda Selectable Torque Control (HSTC).
  • Motor disponuje technologií Honda eSP a funkcí Idling Stop
  • Spotřeba 2,3 l/100 km umožňuje dojezd téměř 500 km na jednu nádrž

Čtyřventilový, kapalinou chlazený SOHC motor enhanced Smart Power (eSP) v modelu Forza 125 disponuje výkonem 11 kW při 8 750 ot./min. a maximem točivého momentu 12,2 Nm při 6 500 ot./min. Vrtání a zdvih jsou 53,5 x 55,5 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,5:1.

Zrychlení z klidu je u modelu Forza 125 na velmi dobré úrovni (0-200 m za pouhých 13,3 s) a díky vysokému výkonu ve středních otáčkách se zlepšila dynamická akcelerace při typických městských rychlostech mezi 40 a 60 km/h. Stroj bez problému udrží rychlost kolem 90 km/h a maximální rychlost dosahuje 108 km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Nový Jaguar F-Pace: luxusní, konektivní, elektrifikovaný

Další technologií, která jezdci dodává více jistoty při jízdě za mokra, je nově přidaný systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC), který nenápadně a obratně řídí trakci zadního kola. Pokud systém HSTC omezuje prokluz zadního kola, bliká na přístrojovém panelu kontrolka se symbolem „T“. Systém je možné zcela vypnout.

V motoru se uplatňuje celá řada technologií pro snižování tření označovaných jako Honda eSP. Kompaktní spalovací komora a systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI – jenž je spojen se 4,7litrovou vzduchovou komorou a 26mm sacím potrubím – optimalizují rychlost spalování a účinnost chlazení. Dalšímu zvyšování účinnosti motoru napomáhá důmyslné uspořádání položek, jako je olejové čerpadlo (které je zabudováno do klikové skříně).

Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. „Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření.

Chladič s vysokou účinností, který je integrován do vnější pravé strany klikové skříně, využívá malý a lehký ventilátor, jenž zmenšuje ztráty třením a snižuje aerodynamický odpor. Valivý odpor uvnitř převodového ústrojí klesl díky použití tří hlavních ložisek s nízkým třením, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich. Hnací řemenice má žebrovitou konstrukci, jež snižuje aerodynamický odpor, zatímco poháněná řemenice omezuje tlak na hnací řemen, čímž se snižují přenosové ztráty.

Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.

Pokud Forza stojí a je stisknutá brzda, funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Systém disponuje funkcí sledování stavu baterie, jež umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Motocykl je vybaven baterií YTZ8V s dlouhou životností.

Jedním z původních cílů u modelu Forza 125 bylo, aby průměrný uživatel musel k čerpací stanici zajíždět nanejvýš jednou týdně; dojezd 500 km na jednu nádrž je umožněn mimo jiné díky úspornému motoru se spotřebou 2,3 l/100 km (v režimu WMTC) a 11,5litrové nádrži.

V rámci vylepšení pro rok 2021 získal stroj inovovaný kryt motoru a kyvné rameno. Motor je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise, než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda připravila dvě limitované edice modelu Citigo

3.3 Podvozek

  • Ocelový rám, 33mm teleskopická vidlice a dva tlumiče s nastavitelným předpětím
  • Nízká pohotovostní hmotnost (161 kg) přispívá k agilitě a snadné ovladatelnosti
  • Kola z hliníkové slitiny, přední a zadní kotoučová brzda, ABS ve standardní výbavě

Trubkový ocelový rám, který je hlavní součástí podvozku modelu Forza 125, zůstal pro rok 2021 nezměněn. Stále tak zajišťuje potřebnou tuhost a pevnost pro širokou škálu jízdních podmínek, se kterými se tento skútr může setkat. Robustní 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči se sedmiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem.

Nízká hmotnost modelu Forza 125, která činí pouhých 161 kg, usnadňuje ovládání stroje při rychlosti chůze i parkování. Ke stabilitě přispívá i rozvor kol, jenž činí 1 505 mm; za skvělou ovladatelnost stroj vděčí geometrii řízení – sklonu přední vidlice 26,5° a závleku 89 mm.

15palcové přední kolo z hliníkové slitiny je obuto do pneumatiky o rozměru 120/70-15, zatímco 14palcové zadní kolo používá pneumatiku o rozměru 140/70-14, jež nabízí maximální trakci a jízdní komfort. Přední kolo je opatřeno velkým brzdovým kotoučem o průměru 256 mm, kterému sekunduje 240mm kotouč na zadním kole. Pro lepší kontrolu při brzdění na kluzkém povrchu je stroj vybaven systémem ABS.

  1. Příslušenství

Pro model Forza 125 bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:

45litrový vrchní kufr ovládaný inteligentním klíčem

35litrový vrchní kufr

Zadní nosič (pro přímé upevnění)

Vnitřní tašky

Vyhřívané rukojeti

  1. Technické parametry

 

MOTOR
Typčtyřtaktní, čtyřventilový, kapalinou chlazený
Zdvihový objem125 cm3
Vrtání x zdvih53,5 mm x 55,5 mm
Kompresní poměr11,5:1
Maximální výkon11,0 kW při 8 750 ot./min
Max. točivý moment12,2 Nm při 6 500 ot./min
Olejová náplň0,9 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže11,5 l
Spotřeba paliva2,34 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
StartováníElektrické
Baterie12V – 7A
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyAutomatická odstředivá suchá spojka
Typ převodovkyV-Matic
RÁM
TypRám z ocelových trubek
PODVOZEK
Rozměry (DxŠxV)2 140 mm x 755 mm x 1 500 mm
Rozvor kol1 505 mm
Úhel přední vidlice26,5°
Závlek89 mm
Výška sedla780 mm
Světlá výška145 mm
Poloměr otáčení2,3 m
Pohotovostní hmotnost161 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu33mm teleskopické
Typ vzaduDva tlumiče
KOLA
Typ vpředuLitá, hliníková
Typ vzaduLitá, hliníková
Pneumatika vpředu120/70-15 56P
Pneumatika vzadu140/70-14 68P
BRZDY
Typ vpředuJeden 256mm kotouč
Typ vzaduJeden 240mm kotouč
SVĚTLA
SvětlometLED
Zadní světloLED
Zdroj: Honda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora