Historie Alfa Romeo T33

Po zemském povrchu nejezdí moc podobně tvarovaných aut, jako Alfa Romeo T33, nebo také Tipo 33 Stradale. Jde o neuvěřitelné spojení elegance s sportovního původu. Spojením těchto charakteristik vzniklo jedno z nejúžasnějších aut, co kdy v Alfě Romeo vyrobili. A nikoho nezajímá, že jde také o jedno z nejnepraktičtějších aut na světě.

Tipo 33 Stradale bylo uvedeno v roce 1968. Ano, to je ten rok, kdy u nás ruské tanky bořily naděje národa. Jak je vidět, v Itálii na tom tehdy byli podstatně lépe. Pod úžasnou hliníkovou skořápkou na trubkovém rámu je uprostřed uložený vidlicový osmiválec s objemem dva litry a šestnácti svíčkami. Tenhle agregát uměl točit až 10 tisíc otáček za minutu a dosahoval výkonu 240 koní. K tomu šestistupňová převodovka a muší váha celého vozu – pouhých 680 kilogramů, to už jsou parametry, které zaslouží pozornost. není divu, že T33 se na stovku dostalo za pouhých 5 vteřin.

Škoda, že vzniklo jen 18 vozů tohoto úžasného typu. Většina šla do soukromých rukou, ale jeden putoval rovnou do muzea automobilky. Automobily vznikaly ručně, a tak žádné dva nebyly zcela stejné. A i přes velkou exkluzivitu byl trochu problém vozy prodat, každá Alfa stála totiž skoro 10 miliónů lir, což bylo o dva více, než Lamborghini Miura. Ovšem za své peníze jste dostali napříkal i šikmo dopředu vyklápěné dveře, kderé měl o tři dekády později třeba i McLaren F1. Ale hlavně vůz, který měl nepřekonatelné řízení, fantastické brzdy a úžasné řízení, to vše díky komponentům vyvinutým pro závody.

Foto: AutoWP