Historie Audi RS2

RSAudi znamená RennSport. A první vůz, který tyto znáčky měl na sobě, byl typ RS2 Avant. Ano, nejrychlejší automobily Ingolstadtské automobilky vzešly z upraveného kombíku Audi 80 Avant generace B4. Do vínku mu však nadělovali nejen závodní inženýři Audi, ale také specialisté z automobilky Porsche. A tak si titul nejsilnějšího Audi ponechalo do roku 1996, kdy se na trh dostalo S8. Ale na pohled bylo tak neuvěřitelně nenápadné, pokud jste si nekoupili typicky modrý exemplář.

Celkem se vyrobilo 2891 vozů, což je o 691 víc, než automobilka původně zamýšlela. A technici AudiPorsche předvedli to nejlepší, co v té době dokázali a navíc to vše zabalili do velmi praktického vozu. Samozřejmě nemohl chybět pohon všech kol Quattro, pro rychlé Audiny typický a navíc doplněný diferenciálem Torsen. Podélně uložený dvacetiventilový pětiválec o objemu 2,2 litru přeplňovaný turbodmychadlem KKK pocházel ze sportovního kupé S2, byl ale razantně upraven. Přepracovaný výfuk a větší mezichladič stlačeného vzduchu, upravené sání, vstřikování, časování ventilů a vyměněné vačky, to vše nastaveno pro maximální výkon. Ten vzrostl o 85 koní na celkových 315. Točivý moment byl 410 Nm. Zvukovou kulisu dokresloval blow-off ventil, automobil ale trpěl tradičním dobovým neduhem, tedy velkou prodlevou u nástupu velkého turba.

Tak velký výkon už je třeba krotit, takže Porsche dodalo nové čtyřpístkové brzdy  s kotoučy 304 mm s červeně lakovanými třmeny, které pocházely z modelu 968 Club Sport. Jenže ani to na hmotnost vozu nestačilo, a tak se za kola stěhovaly větší kotouče 322 mm z modelu 993 Turbo. Kromě toho inženýři z Ingolstadtu přenastavili ABS, aby zasahovalo jen při kritickém brzdění. Celý vůz byl snížěný a navíc dostal sedmnáctipalcová kola také od Porsche, konkrétně z modelu 964. Uzávěrka zadního diferenciálu se ovládala manuálně, ale sama se odpojila, když jste překročili 25 km/h.

Mohlo by vás zajímat:  Audi S3 Sportback dorazí v příštím roce!

Z 0 na 100 km/h jste se dostali za 5,4 sekundy, což je na kombík velmi slušné číslo. A to jste navíc rychlosti 97 km/h dosáhli za 4,8 vteřiny, jenže pak se muselo přeřadit na třetí rychlost. Na 200 km/h jste byli po 22,4 vteřinách a maximálka měla hodnotu 262 km/h. To vše samozřejmě, pokud jste se dokonale naučili s šestistupňovou manuální převodovkou. K tomu všemu Audi udávalo spotřebu jen 9 litrů na 100 km, ale není jisté, že to byl pravdivý údaj. Kromě kol a brzd spolupráci s Porsche oznamovaly i zpětná zrcátka z typu 993. Kvůli nim se musely blinkry přestěhovat do nárazníku. Audi vyrobilo upravené nárazníky, kdy přední tvarem svých otvorů připomínal model 993 Turbo. Vzhled drobně měnila i jinak umístěná poznávací značka vzadu nebo středový panel mezi zadními světly. Kromě tradiční modré barvy RS jste si mohli zvolit dalších 10 odstínů.

S odstínem laku Vám pak ladilo i čalounění interiéru. Tomu dominovaly sedadla Recaro čalouněná alcantrou a vybavená elektrickým nastavováním. Elektricky stahovaná okna byla ale za příplatek, stejně jako střešní okno, automatická klimatizace, tempomat, airbag spolujezdce nebo ostřikovače světlometů. Připlatit ste si museli i za pozinkovanou karoserii. Proti Vám se nacházel bílý rychloměr, podobně jako v Golfech GTI.

Mohlo by vás zajímat:  Nejikoničtější vozy v 70leté historii značky Seat

Kromě kombíků vznikly ale i 3 sedany, z nichž jeden je v muzeu automobilky a zbylé v soukromých sbírkách v Arábii. Cena kombi byla ve své dově atronomických 99 tisíc marek. Dnes se pohybuje okolo 20 tisíc Euro (zhruba 400 tisíc korun) za kus ve slušném stavu. Takový najít je ale problém, řada se jich nedožila dnešních dnů. A to navzdory tomu, že majitelé RS2 dostali nabídku na speciální řidičský kurs na tento vůz. Ten probíhal na polygonu automobilky nebo na slavném Nürburgringu. A instruktory nedělal nikdo jiný, než Alttfried HegerWalter Röhrl.

Divize RS je u Audi nesmírně populární a slavná. A za vše vděčí tomuto typu, který hned napoprvé nasadil laťku vysoko. Navíc hned objevil potenciál vozů RS jako supervýkonných vozů použitelných prakticky v denodenním životě.