Historie Autobianchi A112 Abarth

Autobianchi A112 Abarth byl takový malý, ale hodně jedovatý štír. Tohle malé městské vozítko se v běžné verzi se začalo vyrábět v roce 1969. Do roku 1986 se vyrobilo celkem 1 254 178 vozů. Sportovní verze se na trh dostala v září 1971. V roce 1982 se automobilka dostala do podrůčí Lancie, takže se na některých trzích začal vůz prodávat jako Lancia A112 Abarth.

Rozvor u sportovní verze zůstal na 2040 mm, dělka zase na 3230 mm. V rozměrech tak Abarth svého britského konkurenta přerostl. Pod kapotou se nacházel drobný čtyválec o objemu 903 ccm, který ovšem v Abarthu převrtali na 982 ccm. Motor měl dvojité karburátory a jinou vačku. Navíc vůz dostal i zcela nové výfukové potrubí. Výkon 32.4 kW se tak zvednul na 38.2 kW. Maximálka Abarthu tak byla dokonce 150 km/h.

Další verze se objevila v roce 1975, kdy Abarth dostal větší motor o objemu 1050 ccm a výkonem 51 kW, který se dostavil v 6000 otáčkách. To vše ve voze který měl 700 kg, díky čemuž měl vůz perfektní dynamiku. Nová verze dostala název A112 Abarth 70HP. Poprvé se ve voze objevila také pětistupňová převodovka. Na první pohled jste jí mohli poznat podle větších odvětrávacích otvorů na C-sloupku. Slabší starší verze se ale nabízela souběžně do roku 1976. Ta silnější zase získala pověst záludné hračky pro zkušené řidiče. Řadě majitelů se nevyhnuly nehody, své Autobianchi A112 Abarth neukočíroval ani Olivier Panis, závodník Formule 1. Se silnější verzí automobilka nastupovala také do rally.

V roce 1982 se objevil další facelift, kdy se například blinkry přesunuly do nárazníku. Kryty odvětrání na C-sloupku byly nově lakovány v barvě karoserie. Změny se nevyhnuly ani interiéru. Výroba celé modelové řady byla ukončena v roce 198ž. Tehdy model A112 nahradil typ Y10, který se již prodával spíše pod značkou Lancia. Z něj se už sportovní verze Abarth nevyráběla.

Mohlo by vás zajímat:  Ferrari Enzo (2002 - 2004)

##A112Abarth##

Foto: Autowp, Wikipedia, Vroomvroom, Onlycarsandcars, Ranwhenparked

Komentáře