Historie automobily Hyundai v rally

Hyundai se v rally dlouhá léta neangažoval, ale v roce 1991 si pro soutěže upravil australan Wayne Bell vůz Hyundai Elantra. Součástí australského šampionátu byla i australská rally započítávaná do mistrovství světa, takže se jednalo i o premiéru v mistrovství světa. Pro rok 1994 se Bell přesunul do významějšího šampionátu APRC a v Austrálii získal titul mezi vozy s jednou poháněnou nápravou. Díky Australanově iniciativě už byla druhá generace modelu Elantra homologována pro závody ve skupině A. S tou Bell vyhrál Rally Indonesia 1995 mezi dvoukolkami.

Pro sezonu 1997 byl homologován nový typ Hyundai Coupé Kit Car. Místo původní spolupráce s Bellem se automobilka rozhodla spolupracovat s britskou firmou MSD. Ta stojí za účastí automobilky Opel v rally v 80. letech (typy AsconaManta) a připravovala vozy Honda AccordPeugeot 406 pro šampionát BTCC. Týmovými jezdci se pro rok 1998 stali Kenneth ErikssonAlister McRae. Tým usilovně pracoval na odstranění všech nedostatků a brzy byla na světě druhá evoluce závodního vozu. Coupé Kit Car ale nikdy na asfaltu nestačil konkurenčním vozům. Vylepšení na motoru, převodovce nepomohlo. Koncem milénia se hlavní konkurenti Seat, ŠkodaPeugeot přesunuli do kategorie WRC, ale ani tehdy se týmu Hyundai nepodařilo získat titul.

Mohlo by vás zajímat:  Historie FSO Syrena Sport

V té době již naplno probíhal také vývoj vozu pro třídu WRC. Jako základ byl zvolen nový model Accent. Dvoulitr nově přeplňovaný turbodmychadlem Garett byl nejprve odzkoušen v americkém mistrovství, kde se s vozem Hyundai Tiburon ním Paul Choiniere šampionem. Projekt Accentu WRC ovšem nabral zpoždění, třídvéřová verze se představila později a tým MSD musel zajišťovat i starty vozů ve třídě Kit Car. Prvním startem byla Švédská rally v roce 2000. Vozy ale zpočátku trápila řada technických problémů. Přesto tým získal čtvrté místo na Novém Zélandu. Stejné umístění získal tým i o rok později na britské rally. Bodů nasbíral Hyundai stejně jako Škoda Motorsport, ale žádný vůz týmu nezískal umístění na stupních vítězů, což rozhodlo ve prospěch Škody. V Portugalsku se představila druhá evoluce s upravenou aerodynamikou a zvýšeným výkonem motoru. Na korsické rally 2002 se představila třetí a poslední evoluce, která byla lehčí a výkonnější. Za volanty vozů se objevili Armin Schwarz, Freddy LoixJuha Kankkunen. Maximem byla pátá pozice na Novém Zélandu, tým ale získal celkově čtvrté místo, když o jediný bod porazil ŠkoduMitsubishi. Pro rok 2003 však tým měl mnohem méně peněz od mateřské automobilky a přišel o sponzorství firmy Castrol, podstatně se omezilo například testování vozů. Nejlepším výsledkem bylo sedmé místo Schwarze na Kypru. Tým ani nedokončil sezonu a australská rally byla na dlouhou dobu poslední soutěží vozů Hyundai v mistrovství světa.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Supra

Návrat se uskutečnil až letos, kdy Hyundai představilo pro soutěže nový typ i20 N WRC. Tým je tentokrát plně pod kontrolou automobilky a sídlí v německém Alzenau. Pro první sezonu tým angažoval na post jedničky belgičana Thierry Neuvilla, který loni skončil na druhém místě. Ten se týmu odvděčil vítězstvím na německé rally. Dalšími jezdci jsou Dani Sordo (druhý vícemistr z let 2008 a 2009), Juho Hänninen (mistr světa SWRC 2011, mistr IRC 2010, mistr Evropy 2012), Chris Atkinson (mistr APRC 2012) a Hayden Paddon (mistr světa PWRC 2011). Skvělý výsledek v německu podtrhl Sordo druhým místem, Neuville má navíc dvě bronzové medaile z Mexica a Polska. Uvidíme jak si tým povede, dosavadní výsledky ale znamenají mnohem větší příslib do budoucna, než předchozí působení.

Mohlo by vás zajímat:  Legenda Nissan Skyline GT-R R34

Foto: Sarnimotorsports, wheelsjamaica, hyundaiperformance, modified, forum-rallye, allracingcars, forum-auto, hdwallpapers, fastanddust, caranddriver, hyundai-blog, carblogindia, rallye-info, racecarengineering, topspeed, zimbio, wallpaperup, wikipedia