Historie Daihatsu Charade De Tomaso 926R

Speciály pro skupinu B vyvíjelo nebo vyvinulo mnoho předních výrobců v čele s Audi, Fordem, Lancií, MG, Peugeotem, Renaultem nebo Porsche. Čas od času se však objevila i nějaká exotičtější značka, jejíž rallyové postavení nebylo tak prestižní. To byl případ Lady, Moskviče nebo Daihatsu. A právě malinký japonský hatchback Charade De Tomaso 926R vzbudil na tokijském autosalonu 1985 obrovskou pozornost. Škoda, že pro něj už v nesprávnou dobu…

Než se však k červenému speciálu dostaneme, je třeba přesunout se do roku 1972. Tehdy převzal italskou automobilku Innocenti britský výrobce British Leyland a během dvou let jí přejmenoval na Leyland Innocenti. Nosným prvkem produkce bylo Innocenti Mini alias Bertoneho karosérie na technických základech britského knedlíku. V roce 1975 však italská manufaktura opět měnila majitele. Tím se tentokrát stala jiná automobilka z Apeninského poloostrova – De Tomaso. Její šéf Alejandro de Tomaso provedl celkovou restrukturalizaci a z Innocenti se stala Nuova Innocenti. Protože však peněz na vývoj nového auta není nikdy dost, výroba Innocenti Mini pokračovala i nadále až do roku 1976. Tehdy se ke slovu přihlásil nastupující trend a městské přibližovadlo dostalo plastové nárazníky a větší pohonné jednotky. Tato úprava slavila možná až nečekaný úspěch a dalších šest let tedy její výroba pokračovala bez vážnějších problémů. V roce 1982 však začalo mít De Tomaso problémy s dodávkami komponentů od British Leyland, proto padlo rozhodnutí o hledání nového dodavatele techniky. Toho italský výrobce našel v japonském Daihatsu, Bertoneho karosérie se tak začaly montovat na techniku malého hatchbacku Charade, generace G11. Tak vzniklo Innocenti 3 Cilindri, později přejmenované na Minitre.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Ford RS200

Vedle běžných atmosférických dvou- a tříválců se pod kapotou objevila také přeplňovaná verze litrového tříválce (993 cm3) o výkonu 76 koní s kódovým označením CB60. Vznikla tak dokonalá kombinace japonského inženýrství a italského umění stavět malé ostré hatchbacky, která si říkala Innocenti Turbo De Tomaso. To se psal rok 1983, přičemž o dalších 12 měsíců později se objevilo Daihatsu Charade De Tomaso Turbo, což byl pro změnu hot hatch, založený na klasickém Charade Turbo, avšak s designovými prvky Innocenti. Ptáte se, proč toto auto vůbec vzniklo? Protože v Japonsku v první polovině 80. let rostl hlad po všem cizím, lokální hatchback s italským designem tak byl tím pravým lékem na podporu prodejů.

V říjnu téhož roku se Daihatsu rozhodlo vstoupit do světového šampionátu rally, kde v tu dobu zrovna válela monstra legendární skupiny B. Proto vzniklo Charade 926 Turbo, homologační speciál pro sezonu 1985 se stejnou přeplňovanou jednotkou jako Innocenti Turbo De Tomaso, jejíž objem byl však, z důvodu vyhovění regulím třídy do 1300 cm3, snížen na 926 cm3. Výkon 76 koní při 5500 ot./min i točivý moment 108 Nm při 3500 ot./min zůstal zachován, přední kola byla poháněna skrze pětistupňovou manuální převodovku. Těchto „homologačních speciálů“ bylo vyrobeno pouze 200, dnes se však o nich příliš nemluví. Na tokijském autosalonu 1985 totiž Daihatsu ukázalo De Tomaso Charade 926R, homologační speciál pro sezonu 1986 světového šampionátu rally.

Zářivě červený koncept s atraktivním bodykitem sice na první pohled připomínal běžný model japonského výrobce, v praxi však zůstaly společné jedině dveře, střecha, jméno a znak na kapotě. Pohonná jednotka se přesunula doprostřed a přes pětistupňovou manuální převodovku a mechanický samosvorný diferenciál poháněla zadní kola. Napříč uložený motor měl stejný objem jako v případě předchozí 926 Turbo, jinak se však jednalo o úplnou konstrukční novinku. Dvouvačková jednotka s kódovým označením CB70 dostala 12 ventilů, přeplňování a oproti svému předchůdci též jinou řídící jednotku. Výkon tak poskočil na 120 koní při 6500 ot./min a točivý moment na 148 Nm při 3000 ot./min. Ačkoliv se to může zdát jako malé číslo, při pohotovostní hmotnosti 800 kilogramů, délce 3850 mm a rozvoru náprav 2320 mm s autem i oněch 120 koní muselo velmi slušně cvičit. Zvlášť, když byly ve všech rozích karosérie dvojité lichoběžníky.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot slaví narozeniny: 210 let odvahy, inovací a nadšení

Až se přítomní žurnalisté dosyta nabažili parádní techniky, přišla na řadu karosérie. Jak už bylo zmíněno výše, ačkoliv homologační speciál nosil znáčky Daihatsu i jméno Charade, s klasickým Charade měl společnou jen střechu a přední dveře. Aby se tříválci dostávalo dostatečného chlazení, umístili konstruktéři za přední dveře, zadní boční okna i do víka kufru (nebo spíš kapoty motoru) nasávací otvory. Unikátní byly rovněž oba nárazníky, zrcátka italské společnosti Vitaloni a především 15palcová kola Campagnolo s pneumatikami Pirelli o rozměru 205/50 VR15 vpředu a 225/50 VR15 vzadu. Kámen na kameni nezůstal ani v interiéru. Relativně nejmenší změnou jsou anatomická sedadla čalouněná kombinací šedého semiše a červené látky, naopak největší rozdíl v porovnání se standardním Charade představovala palubní deska potažená semišem se dvěma většími a šesti menšími budíky Veglia. Na ovládání běžných funkcí automobilu sloužilo jen několik malých tlačítek. Kožený volant o průměru 350 mm dodala renomovaná firma Momo. A ačkoliv se mělo několik desítek kusů tohoto hatchbacku objevit i na běžných silnicích, příplatek za rádio či klimatizaci byl vyloučený.

Mohlo by vás zajímat:  Historie FSO Polonezu 2500 Racing

Již bylo řečeno, že Charade De Tomaso 926R vzniklo jako homologační speciál pro sezonu 1986. Kdo se však o skupinu B trochu zajímá, je s tragickými událostmi toho roku dostatečně obeznámen. Vše začalo v Portugalsku, kde Joaquim Santos ztratil kontrolu nad svým Fordem RS200 a vjel do skupinky diváků. 31 lidí bylo zraněno, 3 dokonce zaplatili životem. Osud skupiny B definitivně zpečetila nehoda Henriho Toivonena na Tour de Corse. Fin v osmnácté rychlostní zkoušce nezvládl ve své Lancii Delta S4 levotočivou zatáčku a společně se svým spolujezdcem Sergiem Crestem se zřítil do propasti. Závodní speciál začal okamžitě hořet a dvojice, která v dosavadním průběhu soutěže suverénně vedla, neměla šanci přežít. Po těchto událostech se FIA rozhodla působení skupiny B po roce 1986 ukončit, tovární tým Audi opustil šampionát hned po korsické rally.

Pro Daihatsu tento sled událostí znamenal obrovskou ránu. 926R De Tomaso už měla za sebou několik novinářských testů a očekávalo se spuštění dvousetkusové série potřebné pro vstup do mistrovství světa. Po zrušení skupiny B však Japonci zastavili celý projekt soutěžního speciálů a 926R tak nikdy nepřekročila prototypovou fázi. Přežila alespoň pohonná jednotka CB70, jež se objevila ve třetí generaci Charade z roku 1987.

Zdroj: groupbrally.com, 7tune.com, banovsky.com, carfolio.com, kemotorsport.com, storia-x4.com