Historie Ford Capri

Ford slavil s modelem MustangUSA obrovské úspěchy. A tak se šéfové značky rozhodli vyzkoušet v Evropě podobný recept. Vytvořit ne příliš drahý vůz kategorie GT, který by využíval techniku osobních vozů. Mělo jít o dostatečně atraktivní vůz, který se bude dobře řídit a převeze 4 pasažéry. A navíc ten reklamní slogan: „Auto, které jste sami sobě vždy slibovali„, tomu se dalo těžko odolat.

Původní práce na projektu, který tehdy nesl jméno Colt, byly zahájeny už v roce 1964. Vůz byl vyvíjen v souladu s britským výrobním programem, návrh odsouhlasila i americká a německá pobočka. Původně výroba začala v britském Hailwoodu, ale Capri se velmi brzy začalo vyrábět i v Kolíně nad Rýnem. Kromě britských motorů mohl být do vozu montován i vidlicový čtyřválec z německé produkce. První představení veřejnosti proběhlo na bruselském autosalonu v roce 1969.

Všechny verze modelu Capri měly stejnou karoserii a čtyřstupňovou převodovku. Na výběr byla běžná verze, nebo model GT s vylepšenými parametry. Vpředu bylo zavěšení typu McPherson, vzadu listová pera. Základním modelem bylo Capri 1300 s motorem z Escortu, pak byla verze 1300 GT s vylepšením na hlavě válců, Capri 1600, Capri 1600 GTCapri 2000 GT s německým vidlicovým šestiválcem. Vrcholným modelem byl od roku 1969 typ GXL, který měl třílitrový motor V6. A později v roce 1970 přišlo na trh Capri RS2600 s motorem se vstřikováním paliva a výkonem 150 koní. Tato verze vznikla jako homologační série, v letech 1971 a 1972 totiž Capri startovalo v šampionátu cestovních vozů, kdy zaznamenalo výrazné úspěchy. Vůz vznikl v britském Essexu, ale později se vyráběl v německém závodě. Jednalo se o druhý model Fordu s označením RS (prvním byl Escort RS1600). Kapoty a dveře první vyrobené série byly ze sklolaminátu, boční skla z plastu, což vozu vyneslo přezdívku Plasticbomb. Chybělo i topení a řada součástek z interiéru, také nárazníky byste hledali marně. Vzhled odlišovaly světlomety se čtveřicíc kulatých parabol, které byly původně určené na exportní kusy do USA. Závodní verze RS2600 v šampionátu cestovních vozů dominovala díky nízké hmotnosti, výkonu 260 až 285 koní a upravené zadní nápravě s tlumiči Bilstein. Na konci své kariéry mělo Capri dokonce 325 koní, ale nedokázalo vzdorovat nástupu BMW 3.0 CSL. Německá pobočka se pokoušela tento vůz upravit i pro rally, ale na nezpevněné tratě byl vhodnější model Escort. V Jihoafrické republice, kde taktéž probíhala výroba, byla homologována verze Capri V8 Perana s motorem z typu Mustang, brzdami z vozu Lotus Cortina a kompletně přepracovaným podvozkem a řízením. Majitel firmy Perana, Basil Green, vyhrál 3x jihoafrický šampionát cestovních vozů s tímto typem.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda MX-5 NB (1998 - 2005)

V roce 1972 prošlo Capri faceliftem a objevila se i sportovní verze RS3100. Toho vzniklo jen 349 kusů. Pod kapotou měl třílitrový vidlicový šestiválec z Essexu upravený firmou Cosworth a mnohem více aerodynamických prvků, než původní RS2600. Navíc se Capri v této době vyváželo i do spojených států, americkou verzi odlišovaly jiné přední světlomety a nárazníky. Závodní verze RS3100 měla ještě výraznější úpravy karoserie, výkon 450 koní a opět dominovala šampionátu, který značka BMW opusila.

Druhá generace přišla na trh v roce 1974. Byla delší, širší a vyšší, navíc měl na zádi třetí dveře místo výklopného víka kufru. Vylepšily se brzdy a odpružení, z nabídky zmizely vidlicové čtyřválce. Nejluxusnější výbava nesla nyní označení Ghia a také přišla na trh automatická převodovka. O dva roky později byla ukončena výroba v Británii. Vzniklo také tisíc vozů v černozlaté barvě v rámci edice John Player Special. Utrácet jste také mohli za díly z edice Series X, neboli X-Pack. Gerd Knöziger však měl dojem, že modelu Capri stále chybí v nabídce výkonný osmiválec, takže postavil verzi MAKO s motorem z Mustangu BOSS 302. 33 těchto vozů vzniklo s kastlí druhé generace, dalších 17 pak s karoserií třetí generace. Převodovku dodala firma ZF, tlumiče pak společnost Bilstein.

Mohlo by vás zajímat:  De Tomaso Mangusta - skutečný supersport

Třetí generace tu druhou vystřídala už v roce 1978, tedy po pouhých čtyřech letech. Vůz měl karoserii s menším aerodynamickým odporem a nápadnou změnou byly nové svělomety. Po čtyřech letech se z nabídky vytratily motory 1.3 a 3.0 V6. Naopak se v nabídce objevil motor 2.8 se vstřikováním, který se již dříve montoval do modelu Granada. S tímto motorem se vyráběla například verze 280 Brooklands  v zelené barvě a s koženým interiérem, sedadly Recaro a samosvorným diferenciálem, která byla určená jen pro britský trh. I zde jste však mohli své Capri vyšperkovat díly X-Pack. Konkrétně šlo o nápadný bodykit, nový podvozek, široká kola a větrané brzdové kotouče. Motor měl upravené karburátory, ventily i těsnění. V letech 1981 až 1982 zase v showroomech postávalo Capri Zakspeed 2.8 Turbo, jehož název odkazoval na závodní speciály. Ten byl poháněn motorem 2.8 z modelu Granada s turbodmychadlem Garett. Speciálním modelem byl pak Aston Martin Tickford Capri, který měl karoserii s unikátním bodykitem s nižším aerodynamickým odporem a velmi luxusně vybavený interiér. Vidlicový šestiválec byl osazen turbodmychadlem IHI a intercoolerem Garett. Vůz měl výkon 205 koní a ve standartní výbavě samosvorný diferenciál. Velké změny se odehrály na podvozku i v brzdové soustavě. Ačkoliv jeho cena atakovala dvojnásobnou hodnotu běžných modelů, vůz konkuroval podstatně dražším vozům Porsche. Celkem vzniklo pouze 100 vozů.

Mohlo by vás zajímat:  Které generace vozů nebudou mít zástupce?

Závodní vozy Zakspeed Capri Turbo vzešly ze spolupráce německého sportovního oddělení a týmu Zakspeed Ericha Zakowskeho, který závodil v německém šampionátu DRM. V té se závodilo podle skupiny 5, která měla velmi benevolentní pravidla. Na hliníkovém rámy byly laminátové panely karoserie vzdáleně připomínající sériový vůz. Závodní speciál vážil pouhých 790 kg. Zakowski chtěl použít dvoulitr z Escortu, ale ve Fordu trvali na přeplňovaném motoru 1.4, který byl na konec vyladěn na 460 koní. Titulu se vozy dočkaly až po vychytání dětských nemocí v sezoně 1979. O rok později chtěl tým zvítězit absolutně i nad vozy Porsche, což se mu nejprve s novým větším motorem povedlo, ale následně přišel administrativním rozhodnutím o dvě vítězství a souboj prohrál.

Capri se vyrábělo dlouhých 18 let a celkem vzniklo 1.9 milionu vozů. Na značné popularitě vozu se podepsalo  i jeho nasazení do seriálu Profesionálové, jehož některé díly se vysílaly i v tehdejší Československé televizi.

Foto: Betterparts, Inwatcher, Influx, Autobild, Classicandperformancecar, Wikipedia, Autoguide, Flickriver, Dark-cars-over-blog, Fifteen52, Autoviva, Flatforum, Classic-Ford, Hooniverse, Mad-spark, Flickr, Speeddoctor, Hatchheaven, Fordcapri, Capri.fordever, Brooklands280, Veteraninatruc