Historie Ford RS200

V době, kdy skupina B měla těsně před skonáním, vtrhnul na tratě Ford se svým speciálem RS200. Bohužel, než se vychytaly dětské nemoci, tak skupina B skončila. Přesto ale stojí za připomenutí, třeba už proto, že vznikla jen homologační série 200 vozů a závodní speciály.

Závodní oddělení automobilky v Borehamu totiž původně vyvíjelo model Escort RS1700T. Ten byl inspirován Lancií 037, takže měl přeplňovaný motor, ale pohon pouze zadních kol. Než stihl vstoupit na scénu, bylo jisté, že auto bez pohonu všech kol nemá šanci. Vývoj nového speciálu začal v roce 1984. Na rozdíl od konkurence se u Fordu jako jendi z mála neinspirovali tvarem existujícího vozu, ale u firmy Ghia navrhli zcela novou laminátovou karoserii. Pouze přední sklo, zadní světla a střešní panel pocházely z modelu Sierra.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra V 570

Uprostřed byl umístěn turbodmychadlem Garett T3 přeplňovaný řadový šestnáctiventilový motor BDT o objemu 1,8 litru s výkonem 250 koní v sériové verzi a 420 koní v závodní verzi. V plánu byla druhá evoluce, která měla získat motor BDT-E o objemu 2,2 litru s výkonem 550 koní. Motor byl umístěn před zadní nápravou, převodovka a centrální diferenciál zase za přední nápravou, čímž konstruktéři získali skvěle vyvážený vůz. Intercooler turbodmychadla se nacházel ve velkém nasávacím nástavci na střeše. Podvozek disponoval dvojitými závěsy kol, tlumiči i vinutými pružinami. Dvoukotoučovou spojku dodávala firma AP. Vůz byl dlouhý 4000 mm, široký 1764 mm a vysoký 1316 mm. Rozvor náprav byl 2530 mm a rozchod kol vpředu a vzadu 1502, respektive 1498 mm. Váha byla jen 1080 kg.

Mohlo by vás zajímat:  Získejte jedinečnou kolekci kultovních nákladních automobilů z dob minulých!

První start proběhl na švédské rally 1986, kdy Kalle Grundel dokončil soutěž na třetí pozici. Dalším startem byla Acropolis rally, kde Grundel a jeho týmový kolega Stig Blomqvist celou soutěž dlouho vedli, ale bohužel museli odstoupit. Podobná situace nastala i na RAC Rally, což navíc byla poslední soutěž pro vozy skupiny B vůbec. Pouze národní titul v Belgii, ketrý získal Droogmans, nebo britský, který získal Lovell tak patří mezi úspěchy tohoto vozu. V roce 1991 se Martin Schanche stal s tímto vozem mistrem světa v rallycrossu. V civilní verzi dodnes jde o vzácný a ceněný vůz. A určitě je jeden i v České republice v majetku sbírky pana Jírovce. A šestinásobný mistr republiky v rally, Václav Pech junior, s ním startoval na Eiffel rally a Rally Legends.

Mohlo by vás zajímat:  Legendy přivezou do Prahy opět unikátní automobilové skvosty. Tyhle si nesmíte nechat ujít

Foto: Wikipedia, Startinggrid, Rsownersclubaust, Turbosport, Allracingcars, Conceptcarz, Hooniverse, Silodrome, Autos, Blackhdwallpaper