S modelm NSX se Honda velmi odvážně pustila do kategorie supersportů, kde bylo vždy nemyslitelné, že někdo sesadí italskou dominanci. Jenže právě to se typu NSX částečně povedlo….
Supersport NSX má klasickou koncepci motoru uprostřed a pohonu zadních kol. Plány na jeho vznik se datují už do roku 1984 a původně se uvažovalo i nad nízkoobjemovými motory. Ono nakonec ani výsledný třílitrový vidlicový šestiválec má spíše podrpůměrný objem. Jenže ani to NSX nezabránilo být italům plně konkurenceschopná. Motor měl totiž systém VTEC a dosahoval výkonu 300 koní. Navíc se u Hondy poučili heslem Colina Chapmana a vůz udělali co nejlehčí, například použili zesílené hliníkové profily. Nízká hmotnost totiž zajistí lepší ovladatelnost a také lehčí vůz potřebuje na stejnou rychlost nižší výkon. Konstruktéři Hondy tak nepřesáhli 1300 kg, což je u supersportu skvělá hodnota. Při vývoji vozu nelze opomenout úlohu Ayrtona Senny. Ten tehdy startoval v týmu Formule 1 McLaren Honda a byl pověřen pomocí při vývoji nového supersportu. Senna například kompletně ladil celý podvozek vozu. A o tom, že byl se svou prací spokojen, svědčí to, že sám 3 kusy typu NSX vlastnil. První model se pak vyráběl až do roku 1996. Existovala i výkonnější a tužší verze NSX-R pro japonský trh, která měla, stejně jako běžná verze, pětistupňovou převodovku. Automat jste mohli mít jen v americké verzi (prodávané pod názvem Acura NSX), ovšem pro modely R byl zapovězen.
V následujícím roce přišla na trh druhá generace, i když ve skutečnosti šlo o důkladný facelift. Nový model ovšme dostal větší motor o objemu 3,2 litru. Kupodivu ale měl vůz i s větším motorem nižší výkon. Kompletně přepracované bylo sací a výfukové potrubí. Zvenku novější model poznáte podle nových předních světlometů, které už nejsou výklopné. Sportovnější model NSX-R dostal nyní šestistupňovou převodovku a vážil zhruba 1230 kg. Novější model na tom však s popularitou byl ještě hůře, než ten původní. Ani nabídka automobilky, že majitelům jejich vozy kompletně zrenovuje do původního stavu, nezabrala. A ani verze targa se sundavacím střešním panelem, kterou si mohli koupit američtí zákazníci nedokázala zvrátit neúprosnou statistiku a tak se skvělý vůz vytratil z nabídky automobilky v roce 2006. Nyní je možné, že se dočkáme hybridního nástupce, který snad bude populárnější než jeho předchůdce. Avšak první modely NSX stoupají na ceně a stávají se dobrým sběratelským artiklem.
Během své kariéry se typu NSX říkalo Ferrari pro chudé. To kvůli třetinové ceně oproti italským supersportům. Háček byl v tom, že NSX neměla problém zmíněné Ferrari předjet. Honda jí také ve spolupráci s firmou Mugen upravila pro japonské závody na okruzích.
Foto: Autowp