Historie IFA Multicar

Nákladním vozům se sice věnujeme méně, ale copak tohle je vlastně náklaďák? IFA Multicar, později jen Multicar, nebo také Kinderkamion či multikráva, to byla dlouhá léta neodmyslitelná pomocnice veřejných služeb a zelené hranaté kabiny byly takřka na každém rohu měst a vesnic. Dnes už se z nich pomaličku stává sběratelský artikl. Značka Multicar se po převratu osamostatnila od koncernu IFA a jako jediná z východoněmeckých značek přežila až do dnešních dnů. Nyní patří firmě HAKO, která vyrábí moderní verze M27, M31, FumoTremo.

Prvním typem byl vlastně vůz Diesel-Ameise DK 2004, který v roce 1960 dostal jméno Multicar M21. Číslo označuje užitečnou hmotnost dvě tuny a první typovou řadu. Maličký vozík se ovládal z místa ve předu, kde řidič stál. Ovládací prostor ale něměl ani stěny, ani střechu, jen jakýsi malý kryt na ochranu lýtek. Maličký vozík mohl být vybaven valníkovou nebo sklápěcí nástavbou, žebříkem nebo vysokozdvižnou plošinou. Jeho maximální rychlost byla pouhých 15 km/h. I tak se ale více než čtvrtina produkce prodala do zahraničí.

V roce 1964 byl uveden modernější model M22 s krytou jednomístnou kabinou, kterou poháněl vznětový dvouválec 0.8 o výkonu 9 kW. Na výrobě nové řady se už podílelo více firem i mimo automobilku IFA. Tento model se vyráběl deset let a celkem sjelo z výrobních pásů 42 tisíc těchto Multicar. Dalších pět let ve výrobě strávil typ M24 s vyztuženým rámem a silnějším čtyřválcem 2.0 o výkonu 33 kW. Novinkou byla plně synchronizovaná čtyřstupňová převodovka a také sklopná kabina. Inovované bylo i celé odpružení. Tento typ už získal řadu úspěchů i na západních trzích, protože podobný vůz na tamních truích prostě chyběl. Pokud vás zaujala mezera po typu M23, mělo se jednat o moderní typ vyvinutý v 60. letech, jehož výroba ale nebyla povolena. Později byl uveden model M24-0 s dvoumístnou kabinou, který se zamítnutému modelu M23 velmi pdoobal.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Supra

Největší legendou je ale model M25, kterýá se vyráběla dlouhých 13 let. A poprvé se také objevil v nabídce pohon všech kolredukční převodovka, byť je zprvu provázely dětské nemoci. Pětadvacítka se brzy dočkala převrtání motoru, což zvýšilo výkon a točivý moment. Také tuhost kabiny byla zlepšena dodatečnými výztuhami. Také do nabídky přibyl model s delším rozvorem. Po rozpadu východního bloku a sjednocení Německa se podnik Multicar dostal do privatizace, která však, na rozdíl od mnoha jiných pokusů, dopadla dobře. Výroba sice z nejlepšího období, kdy se montovalo 40 vozů denně, klesla na méně než čtvrtinu, podnik ale krom Multicary vyrábí i typy FumoTremo. Pětadvacítku nahradil typ M26, ten zase typ M27, dnes je aktuálně ve výrobě již typ M31. Bundeswehr si u firmy objednal i vojenské vozy Mungo.

Foto: AutoWP, Fahrzeugbilder, Twowheelsplus, Panoramio, Commons.wikimedia, Multicar-dily, Forum.valka, Multicar22, Wikipedia, Ad-jacobeit, Spoki.tvnet, Multicar-west, Bulldogbuwe, Multicar-pilz, Hako, Truckslist