Historie Imprezy WRX STI – část I.

Málokdo by tipnul, že jí táhne na dvaadvacet, ale je tomu skutečně tak. 1. března 1993 se představil nový kompaktní model Impreza veřejnosti. Čtyřdvéřový sedan a pětidvéřové kombi nabízeli 3 benzínové motory typu boxer a pohon předních nebo všech kol. Dvoudvéřová varianta se světu představila v roce 1995.

Hned od počátku Subaru rozjasnilo tváře nadšenců a rallyových fanoušků uvedením sportovního modelu WRX. Zkratka znamená World Rally Cross a odkazuje na inspiraci v rally a přenesení technologií z tohoto odvětví motorsportu do civilních vozů. Pohon všech kol, pevné tlumičepřeplňovaný motor byly příslibem přijemných řidičských zážitků. A řada fanoušků velkého sportovního sedanu Legacy RS s napětím očekávala, jak si povede menší a agilnější sedan Impreza. V roce 1994 se představily verze STI (Subaru Tecnica International), které zašly v úpravách ještě dál. Jenže ty původně byly prodávány jen v Japonsku.

WRX GC8A

První WRX mělo na japonském trhu přeplňovaný dvoulitr, který produkoval 237 koní. Evropané se museli spokojit s omezením na 208 koňských sil. Zbytek světa zůstal ošizen úplně. K lepšímu chování přispěl krom výše zmíněných modifikací i samosvorný diferenciál. Evropský model nesl na kontinentu označení GT, v Británii jste si z showroomu odvezli stejný vůz s nápisem Impreza Turbo 2000 na zádi. Ostrované měli ale výhodu, protože tam bylo dovezeno šest vozů WRX Type RS, které vycházely z modelu RA. Tři z nich navíc upravil Prodrive a prodal je, tentokrát kvůli homologačním předpisům, jako Imprezy 1,8 GL, ačkoliv stále měly dvoulitrový motor.

Model WRX Type RA byl opravdu puritánský. Záměrem bylo poskytnout vůz, který by byl dobrým výchozím nářadím pro přestavbu na závodění. Za svoje peníze jste dostali manuální ovládání oken, horší zvukovou izolaci, kratší převody a kožený tříramenný volant od Nardi. Naopak zcela chybělo ABS a klimatizace, i když slovo „chybělo“ asi nevystihuje pocity majitelů modelu RA, oni tyhle pomocníky opravdu nepotřebovali.

WRX GC8B

Nová verze WRX pro rok 1994 upustila od větraných brzdových kotoučů na zadní nápravě a přešla na klasické. Poprvé se také objevila verze kombi, která měla nižší výkon, jen 217 koní. Stejně tak se zcela nově objevila silnější verze sedanu nazvaná WRX STI, která měla o 10 koní vyšší výkon. Výroba vylepšené verze spočívala v úpravě dokončených klasických vozů WRX. Verze WRX STI se nabízela i u spartánské RA. Její výkon dosahoval hodnoty 271 koní. Poprvé se také objevila elektromechanická uzávěrka diferenciálu.

WRX GC8C

U třetí verze  z roku 1995 výkon klasického WRX vzrostl na 256 koní. Také byly použity větší 16-ti palcové ráfky. Brzdové kotouče byly opět větrané na všech kolech. Aby Subaru zužitkovalo úspěch Colina McRae, vyrobilo speciální edici 200 vozů WRX McRae Edition, které připravil Prodrive. Všechny vozy byly nalakovány barvou Rally Blue, měly zlaté disky kol, měly štítek s čísly 1 až 201 (číslo 13 nebylo použito jako smolné) a měly elektricky ovládaný střešní šíbr. Přední sedadla byla od firmy Recaro.

Mohlo by vás zajímat:  Subaru Forester 2014 - nová generace přistižena bez maskování

V roce 1996 neprošlo auto výraznými změnami. Speciální edici byla WRX V-Limited Edition, která vznikla na oslavu zisku titulu Subaru mezi značkami. Výkon zůstal zachován, ale byla snížena hmotnost vozu. Vozy odlišoval lak World Rally Blue. Také z verze WRX STI bylo odvozeno několik automobilů edice V-Limited. Ty měly modře čalouněné části sedadel a koberečků. Navíc bylo vyrobeno i 555 vozů (číslo odkazovalo na sponzora týmu Subaru) WRX STI RA V-Limited Edition. Oproti běžným RA měly navíc rádio a klimatizaci.

GC8D

Čtvrtou verzi navenek odlišoval facelift, kterým prošla i běžná Impreza. Uváděn byl výkon motoru 276 koní, ale většina vozů měla ještě vyšší. Ve Velké Británii Subaru nabízelo speciální model WRX Catalunya. Tyto černé vozy na zlatých kolech měly červeně čalouněné části sedadel. Celkem se vyrobilo 200 vozů této edice, ale opět bylo vynecháno číslo 13. Edice vznikla k oslavě obhajoby titulu mezi týmy, který jezdci Subaru vybojovali právě na Katalánské rally. U čtvrté verze se poprvé objevila kupé verze WRX STI, která nesla oficiální název WRX Type R STI. Právě kupé si vybral Prodrive pro stavbu nového speciálu WRC, protože bylo lehčí a pevnější než klasický sedan. také z kupé se objevila odvozená verze V-Limited. Na něm byli namontovány čtyřpístkové brzdové třmeny. Jak sedan tak kupé bylo možné mít ve verzi RA.

GC8E

Tato verze z roku 1997 se v Británii prodávala jako Turbo 2000. Mírně zvýšený výkon na 280 koní a nový pofaceliftový interiér čalouněný v kůži, to byly nejmarkantnější změny na nové verzi. V motoru byly nově kované písty. V Británii se na trh navíc dostala verze WRX Turbo Terzo. To byla edice 333 vozů v modré barvě se zlatými koly, která byla vyrobena k oslavě třetího titulu v poháru konstruktérů ve WRC. V roce 1998 byla v Japonsku uvedena upravená verze kupé nazvaná 22B STI ke čtyřicátému výročí automobilky. Všech 400 vozů bylo vyprodáno během 48 hodin. Dalších 16 vozů bylo vyrobeno pro Británii, 5 pro Austrálii a kromě nich existovaly ještě 3 prototypy. Všech 16 vozů pro britský trh upravila společnost Prodrive. Hlavní úpravou byly delší převody a upravené světlomety dle britských předpisů. Dalších 50 vozů však bylo do Británie privátně dovezeno z Japonska. Název 22B pocházel od použití motoru EJ22. Objem motoru byl z dvou litrů zvýšen na 2,2 L a výkon měl hodnotu 210 kW. Modrá metalíza byla podobná tradiční barvě Subaru, ve skutečnosti šlo ale o unikátní odstín, který jste na jiném voze mít nemohli. Blatníky byly rozšířeny stejně, jako u závodních vozů WRC. Vzhledem závodních speciálů se inspirovali tvůrci i u nárazníků, zadního křídla a kapoty. Nové byly tlumiče Bilstein a červeně lakované brzdy Brembo. Zvětšila se i kola, a to na 17 palců. Hmotnost vozu byla 1270 kg.

Mohlo by vás zajímat:  Subaru BRZ STI - ostřejší BRZ ještě počká

GC8F

Verze z přelomu let 1998 a 1999 sdílela většinu komponentů s předchůdkyní. Pouze byl zvýšen točiný moment z 328 na 339 Nm při 4000 otáčkách a zvýšila se hmotnost na 1300 kg. Na počest návratu britského pilota do závodního týmu (šlo o pozdějšího Mistra světa Richarda Burnse) byla vyrobena edice 444 vozů WRX RB5 pro britský trh. Všechny byly lakovány v šedivé barvě, měli několik drobných vylepšení vzhledu a byly vybaveny balíčkem WR Sport Performance Pack, který obsahoval novou ECU, výfuk a přinášel zvýšení výkonu na 177 kW a točivého výkonu na 350 Nm. Tlumiče byly upraveny společností Prodrive. Ta stála za další limitovanou edicí WRX Prodrive WR Sport. Stejné vylepšní tlumičů a ECU doplnila novým bodykitem, koly, polepy ve stylů závodních vozů a přepracovaným interiérem. Verze STI byla technicky také shodná s předchůdkyní, jen u ní byl také použit facelift vnějšího vzhledu. Z STI vycházela edice 1000 vozů WRX Type RA STI Version 5WRX STI 555, které měly opět upravený interiér.

GC8G

Poslední upravená verze z první generace přišla na trh v září 1999. Automobilka se připravovala na příchod nové generace a tak sporotvní verze nedostala opět skoro žádná vylepšní, jen jiný design litých kol a zvýšení výkonu o 7 kW na celkových 160 kW. Na evropském trhu se ale do standartní WRX dostala řada dílů z verze STI, jako například čtyřpístkové brzdiče s 294 mm velkými kotouči a odlehčené šestnáctipalcové ráfky. Kromě toho jste mohli z STI mít na svém WRX i velké křídlo, přední sedadla a přední nárazník. Aby byl omezen šedý dovoz výkonných verzí z Japonska, vyrobil Prodrive 1000 vozů verze WRX P1 v barvě Sonic Blue, které na trh uvedl v březnu 2000. Novým prvkem výbavy bylo ABS, ale zákazníci určitě více ocenili výkon 206 kW a tlumiče speciálně upravené podle britských silnic. Za příplatek jste mohli pořídit lepší brzdy, elektricky nastavitelná sedadla Recaro a osmnáctipalcová kola. Verze STI měla také upraven hlavně vzhled, zejména vynikaly masivnější blatníky. Na trh přišla serie 2000 vozů WRX STI Version 6, 500 vozů WRX STI Type R Version 6 s karoserií kupé, 2000 vozů WRX STI RA Version 6 a 500 vozů WRX STI Version 6 s karoserií kombi. Vrcholnou verzí se stala serie 300 vozů WRX STI S201, v jejíž výbavě byla snad každá položka z katalogu příplatků STI. Celkový výkon této verze byl 224 kW.

Taková tedy byla první generace Imprezy, jednoho z přelomových vozů 90. let. Příště se podíváme na generaci druhou.

Foto:wikipedia.org, japaneseusedcar.ca, dragtimeinfo.org, classicandperformancecar.com, jm-imports.co.uk, subaru-impreza-wrx.info, honestjohn.co.uk, nicarfinder.co.uk, autozine.org, caradvice.com, roadandtrack.com, gomotors.net, use.com, carsonelove.com, rb320.co.uk, iwoc.co.uk, performance-car-guide.com, favcars.com, cars.uk.msn.com, subaruwrx.net, rigsofrods.com, ft86club.com