Historie Imprezy WRX STI – část III.

Newyorský autosalon přichystal v roce 2007 zvýšení adrenalinu motoristickým fanouškům. Právě zde se představila třetí Impreza jak v civilní verzi, tak ve sportovním outfitu pod názvem WRX. A pro mnohé to byl šok, elegantní bezrámová okna byla pryč, tradiční stupňovitá záď s velkým křídlem taky. Ale namísto toho tu byl ďábelský hot-hatch. Hned v řijnu se uvedlo i supervýkonné WRX STI. Tradiční sedan se představil až o rok později, ale prozatím jen v běžných verzích. Milovníci trojice magických písmen WRX se museli prozatím spokojit s hatchem.

Modelový rok 2008

Verze WRX se dostala na trh 2. dubna 2007. Dostala nový přeplňovaný motor o objemu 2,5 litru s přepracovaným sáním a intercoolerem, kteréžto díly vycházely ze čtvrté generace modelu Legacy RS. Turbodmychadlo TD04 pocházelo ještě z předchozí generace. Základní parametry motoru byly 169 kW výkonu a 320 Nm točivého momentu. U převodovky jste měli možnost výběru mezi pětistupňovým manuálem nebo čtyřstupňovým automatem. Zcela nový byl zadní samosvorný diferenciál. Celkově byl vůz o 27 kg těžší než předchozí model. Díky úpravám trvalo zrychlení vozu z klidu na 100 km/h jen 5,8 vteřiny.

Původní model WRX STI pro Japonsko dostal jen dvoulitrový motor o výkonu 227 kW a točivém momentu 422 Nm. Pro vývoz byla vyráběna verze s motorem 2,5 litru, ale její výkon byl jen 221 kW a točivý momemnt 407 Nm. Na první pohled se STI odlišovalo rozšířenými blatníky. Některé díly tlumičů byly vyrobeny z hliníku. Elektronická stabilizace měla 3 úrovně nastavení, včetně úplného vypnutí. Distribuce točivého momentu mohla být automotická, nebo ovládaná řidičem od poměru 50/50 až na 35/65 na přední/zadní nápravu.

Pro výstavu Motorsport Japan vznikl prototyp WRX STI Takumi s upraveným podvozkem a mírně přepracovaným vzhledem. Na trh se dostala až limitovaná edice WRX STI 20th Anniversary Edition. Třista vozů s karoserií hatchback bylo vyrobeno pouze pro japonský trh. Jako obvykle se upravoval podvozek, tedy tlumiče a stabilizátory. Všechny vozy byly v bílé barvě s osmnáctipalcovými koly. Uvnitř byla sedadla Recaro s červeným prošíváním a plaketa na středové konzoli.

Mohlo by vás zajímat:  Subaru ukazuje v Ženevě koncept Viziv

Modelový rok 2009

Kritizována byla u Imprezy WRX přílišná měkkost podvozku. Automobilka jej přepracovala hned v roce 2008 a současně do vozu nainstalovala nové turbodmychadlo IHI VF52, díky čemuž vzrostl výkon na 198 kW a točivý moment na 331 Nm. Také zrychlení na 100 mělo nyní hodnotu jen 4,7 vteřiny. Změn se dočkal i podvozek a nově se používaly pneumatiky Dunlop místo dřívějších Pirelli. Vzhled vozu mohl vylepšit balíček Premium Aero, který obsahoval STI zadní spoiler, upravenou masku chladiče a kola v odstínu Gunmetal. V interiéru na vás čekaly klasické doplňky, jako hliníkové pedály, stříbrné orámování řadicí páky, červené prošívání na její manžetě i na sedadlech. Na těch bylo i vyšité červené logo WRX.

Kromě tradičního WRX STI se vrátila verze WRX STI Spec C, které bylo vyrobeno jen 900 vozů pro japonský trh. Edice měla upravený motor včetně řídící jednotky, podvozek a některé část karoserie. Vše bylo podřízené zlepšenému řízení a jízdním vlastnostem. Kvůli odlehčení byla kapota z hliníku, okna byla z laminátu a i baterka byla lehčí. Verze pro americký trh pak dostala velice nápadný název WRX STI Special Edition. Od japonské Spec C jí odlišovalo zlepšené řízení, osmnáctipalcová šedá litá kola, audiosoustava se 4 reproduktory a manuální klimatizace. V roce 2009 se na trh dostala verze WRX STI A-Line s automatizovanou pětirychlostní převodovkou a pádly pod volantem. Původně byla nabízena jen v Japonsku a Singapuru, postupně se prodej rozšířil do Hong Kongu, Thajska, Indonésie a Austrálie.

Britský th se dočkal svých speciálních edic tradičně upravených firmou Prodrive. První byla představená WRX STI 330S, kde název odkazoval na počet koní (přesný výkon byl 243 kW). Později byla Impreza více posilněna a dostala název WRX STI 380S, která kromě výkonu (přesná hodnota 279 kW) dostala nová kola a upravený body kit. Tyto verze se ale do výroby nedostaly, šlo o předváděcí vozy a Prodrive odkazoval na náročné homologační podmínky těchto úprav.  Mírně upravená verze 330S se ale do výroby dostala pod názvem WRX STI Type UK.

Mohlo by vás zajímat:  MINITEST Subaru Forester 2.0D-L Comfort - Milý Ježíšku...

Další verzí přímo od Subaru Technica International byla edice WRX STI R205 a měla prezentovat technologie z účasti Subaru v zavodě 24h Nürburgring. Důraz byl dle prohlášení opět kladen na maximální využití výkonu na bežných silnicích. Kromě úprav motoru se vůz dočkal zcela nových brzd od firmy Brembo. V STI upravili i aerodynamiku novým předním a zadním spoilerem.

Modelový rok 2011

Dalších změn se WRX dočkalo až v roce 2010, kdy dostalo rozšířené blatníky z modelu STI a zadní difuzor. Nový model byl o dalších 15 kg těžší, než ten předchozí. Největší změnou u verze WRX STI byla změna karoserie na sedan. Také ale na většině trzích přišel o jméno Impreza, které bylo ponecháno hatchbacku. Automobilka chtěla z WRX STI udělat svébytný model. Nemohlo chybět ani velké zadní křídlo. Pozměněn byl vzhled předního nárazníku.

V Australii se na trh dostala verze WRX STI spec R dovybavená elektrickým střešním oknem, koženým čalouněním, sedadly Recaro, satelitní navigací a koly BBS. Velmi netradičním modelem byla pak Impreza WRX STI Cosworth CS400. Vzniklo pouze 75 vozů pro britský trh. Standartní motor z STI si vzali do parády technici firmy Cosworth a vyladili ho na 294 kW. Vzhledově vůz odlišovala černě lemovaná maska chladiče, upravený přední nárazník s logem Cosworth na mřížce, osmnáctipalcová kola, přední podspoiler a zadní spoiler. Bilstein dodal tlumiče, Eibach pružiny a AP Racing nové větší chlazené brzdy s šestipístkovými třmeny. V interiéru dominovala také černá barva a několik log Cosworth, včetně těch na opěradlech sedadel Recaro.

Příběh ale nekončí, Impreza čtvrté generace se chystá na další řádku nadšených řidičů a jistě se dočkáme i mnoha speciálních edic. Můžeme se jen těšit, jak dlouho s námi tahle legenda vydrží.

Foto:cargurus.com, caranddriver.com, v10.pl, worldcarfans.com, webwombat.com.au, wordpress.com, roadandtrack.com, autokitz.com, topgear.com, automobilesreview.com, autoblog.com