Historie Jeepu

Nemusíte být specialista na automobilovou historii, aby Vás napadlo, že vznik Jeepu se bude nějakým způsobem vázat k americké armádě. V první polovině dvacátého století byla americká armáda nejsilnější a nejlépe technicky vybavenou armádou světa. Svou sílu s velkým úspěchem demonstrovala i ve Druhé světové válce. Právě ta byla impulsem k vytvoření dnes světoznámé značky Jeep.

V polovině roku 1939 se vedení americké armády rozhodlo, že je třeba nahradit nevýkonné motocykly. Místo nich mělo nastoupit lehké průzkumné auto, které nebude mít problém s různými typy povrchů. Oslovili celkem 135 výrobců. Vůz musel samozřejmě splňovat nějaká kritéria. Pouze tři výrobci byli schopni navrhnout a postavit automobil dle představ americké armády:

model Quad od firmy Willys-Overland,

GP – spíše známý jako Pygmy z dílny Fordu,

a „stará dobrá jednička“ od společnosti Bantam.

Konkurence byla ostrá. Získání takovéto zakázky by finančně zajistilo výrobce na několik let. V roce 1941 uzavřeli výrobci s armádou dohodu. Každý z nich měl vyrobit 1500 kusů, které byly následně poslány do terénu, hlavně do Británie a do Ruska. Ford i Willys brzy přišli s vlastními modely. Rozhodujícím kritériem pro výběr byla nakonec cena a tu měl Willys (budoucí Jeep) nejnižší – stál tehdy 739 $. Během války bylo armádě dodáno více než 300 000 vozů. Protože firma nestíhala vyrábět poptávané množství, na základě licence dodal Ford dalších přes 200 000 vozů pod názvem GPW (General Purposes Willys). Jeep splnil v Druhé světové válce svůj úkol na výbornou a legenda praví, že Jeep bylo auto, které Američanům válku vyhrálo.

Jeep GPW

O tom, jak vzniklo jméno Jeep, ale legenda už neříká nic. Asi nejpravděpodobnější verzí je ta, která tvrdí, že původ jména spočívá ve zkratce GP. Tou byla označována armádní vozidla. Znamená to General Purposes, tedy všeobecné účely. Druhou možnost vzniku jména Jeep nabízí tehdy velmi populární americký komiks Pepek Námořník. Malý žlutý opico-pes jménem Eugene the Jeep, nazýván pouze Jeep, uměl cestovat dimenzemi. Jeep vyřešil každý problém, na který Pepek Námořník nestačil a to cokoliv, kdekoliv a kdykoliv. Tady je paralela s americkým armádním vozem – jako každý americký hrdina vyřešil „anything, anywhere, anytime“.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda MX-5 NC (2005 - 2013)

Kromě prvního typu budoucího Jeepu, se po válečném poli proháněly později i vylepšené Willys MA (1940 – 41) a Willys MB (1941-45). Tyto typy byly používány prakticky pro jakékoli účely – převážely vysoké důstojníky, prezidenty, těžké zbraně, zásoby, raněné, byly nasazeny jako vozy, které zajišťovaly rádiové spojení. Taková holka pro všechno.

Firma Willys se neomezila pouze na trh Spojených států. Univerzální terénní vozy byly exportovány ještě za války do Kanady, Británie, Austrálie a na Nový Zéland. Po válce našly uplatnění i při rekonstrukci poválečné Evropy. Výroba pro vojenské účely pokračovala i za studené války, vedle toho však narůstala popularita modelů určených pro civilní trh.

Už během války si vedení společnosti Willys-Overland uvědomilo, že univerzální terénní vůz by mohl mít úspěch i na běžném spotřebitelském trhu. Firma dala při propagaci důraz na variabilitu a využila popularitu budoucího Jeepu jako válečného hrdiny. V roce 1945 byl vyroben první civilní typ pod názvem CJ-2A (CJ – Civilian Jeep).

Byl to vlastně první typ, který nesl oficiálně jméno Jeep, i když značka byla zaregistrována až v roce 1950. Model CJ-2A se od válečných MA a MB zásadně nelišil. Dá se říci, že hlavním rozdílem byla barva karoserie – nebyla to vojenská zelená. Civilní řada Jeepů se stala předchůdci pro dnešní modely Wrangler a Cherokee.

Rok 1953 byl zlomový ve dvou směrech. Značka Jeep byla prodána Henry J. Kaiserovi a stala se součástí Kaiser-Frazer Corporation. Za 16 let, kdy značka Jeep patřila rodině Kaiserových, byla výroba rozšířena do 30 zemí světa, přičemž Jeepy sloužili armádám i civilnímu obyvatelstvu ve více než 150 státech. Ve stejném roce byl do prodeje uveden nový Jeep CJ-3B, který byl výrazně jiný než jeho váleční předchůdci a to hlavně výkonem. Oproti tomu starému nový motor umožnil o čtvrtinu vyšší rychlost při stejných otáčkách. Vyráběl se patnáct let a do oběhu se dostalo více než 150 000 kusů.

Mohlo by vás zajímat:  Renault R5 Turbo - Motor místo nákupu

Foto by Louise Wolff, wikipedia.org

V roce 1955 byl však CJ-3B zastíněn populárním CJ-5. V době největší popularity CJ-5, počátkem 70. let změnila značka Jeep majitele a stala se součástí American Motors Coroporation (AMC). Prvním krokem nového majitele bylo oddělení výroby pro civilní a pro vojenské účely. Ukázalo se to jako správná volba, neboť Jeep se začal stávat více rodinným než terénním vozem a na tuto výzvu bylo třeba zareagovat.

Jeep CJ – 5

Značka Jeep se po válce vrhla i na trh užitkových a rodinných vozů. Konstruktéři vynalezli model Station Wagon. Vyráběl se jako rodinné auto nebo tzv. Delivery Wagon – tedy jako užitkový model. Byl to první masově vyráběný kombík s celokovovým pláštěm. V době rychlého rozvoje americké ekonomiky byl o malé užitkové vozy obrovský zájem. V roce 1962 následoval Jeep Wagoneer, luxusní verze rodinného auta s dostatečným prostorem pro přepravu menšího nákladu.

Jeep Grand Wagoneer

Foto by Tennen-Gas, wikipedia.org

Typ CJ-5 se vyráběl neuvěřitelných 30 let. Až v roce 1983 byl stažen z výroby, protože byl odstaven na vedlejší kolej mladším kolegou Jeep CJ-7

Ani ten nebyl nesmrtelný – historie se opakovala, když na trh přišel Jeep Wrangler.

Osmdesátá léta byla pro značku významná. Oslavy 35 let produkce vyvrcholily představením 2 legendárních typů. Společnost AMC si nechala v roce 1983 zpracovat průzkum trhu. Na jeho základě investovala obrovské jmění (250 milionů USD!) do vývoje nového vozu. A stálo to za to. V roce 1983 byly představeny nové modely Cherokee a Wagoneer (předchůdce modelu Grand Cherokee) a kladné kritiky se začaly hrnout. Cherokee byl v té době revolučním vozem a právem vyhrál v USA cenu „čtyřkolka“ roku 1984, na trhu prostě neměl konkurenci.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra 600 Tatraplan

Trh s vozy s náhonem všech 4 kol se rychle rozvíjel. Základem však stále zůstávala tradice armádního terénního vozidla. Zákazníkům ale chyběly vlastnosti typického osobního auta. AMC si nechala opět zpracovat průzkum trhu a voilá, byl tu Wrangler. Model Wrangler byl založen na předchozí sérii CJ, z nostalgie k této řadě se mu přezdívalo TJ. Poskytoval vylepšený interiér, komfort jízdy, nápaditý zevnějšek a zachoval si spolehlivost a šikovnost v terénu ze staré dobré CJ-7. V roce 1987, ani ne rok po uvedení Wrangleru na trh, se značka Jeep stala součástí Chrysler Corporation, dnes Chrysler Group LLC.

Jeep Wrangler (1992)

V 90. letech Wrangler a Cherokee sbíraly ceny po celém světě. V roce 1997 se oba modely dočkaly nového designu a opět se spustila vlna kladných kritik. Na svět přišel Grand Cherokee jako nástupce Wagoneeru v kategorii luxusních SUV. Oblíbenost Jeepu rostla, ruku v ruce s ní se probírala i konkurence. Po úspěchu modelů Cherokee a Grand Cherokee se automobiloví výrobci vrhli na tento typ a v současnosti existuje jen málo automobilek, které nenabízejí velké i malé komfortní SUV. Nic naplat, šedesátiletou tradici výroby terénních vozů je těžké dohnat. Jeep byl prostě první.

Jeep Grand Cherokee (1993 – 1995)

A jak vypadá současnost Jeepu? V současné době Jeep nabízí tři modelové řady. Kromě následovníků veleúspěšných modelů Wrangler a Grand Cherokee vyrábí Jeep kompaktní SUV Compass.

O modelech Wrangler a Grand Cherokee si v našem magazínu můžete přečíst aktuální testy – TEST Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRDTEST Jeep Grand Cherokee Overland