Historie Kie Sorento

Když se zeptáte jakéhokoliv novináře, která Kia znamenala průlom evropského trhu, téměř bez váhání Vám odpoví, že Sorento. Z dříve vysmívané automobilky se tímto SUV stala automobilka respektovaná a úspěch Sorenta podtrhují i jeho prodeje. Uvedení třetí generace na český trh dává myslím dobrou záminku k tomu, krátce si tažení tohoto modelu připomenout.

První generace 4,57 metru dlouhého modelu Sorento, pohybující se na pomezí segmentu SUV a off-roadů, byla představena v únoru 2002  jako větší nástupce první generace Kie Sportage, úspěšného průkopníka segmentu CUV. Korejská automobilka se tak na základě důkladného průzkumu trhu v kategorii „crossover SUV“ rozhodla, že zvětší jeho karosérii a zajistí komfortnější jízdní vlastnosti na úrovni sedanů střední třídy se systémem pohonu zadních nebo všech kol. Novinka byla rovněž vybavena vyspělými komfortními a praktickými prvky, které oceňovali řidiči ve městech i v terénu. To se odrazilo v jeho velké popularitě na mnoha trzích, mimo jiné i u nás, v USA nebo Rusku, kde bylo Sorento montováno v závodě automobilky Izh. Při příchodu na trh byla pod kapotou celkem trojice motorů – základ tvořil benzínový čtyřválec o objemu 2.4 litru (136 koní a 195 Nm), výkonově uprostřed byl naftový čtyřválec 2.5 CRDi (137 koní a 314 Nm) a vrchol tvořil 3.5litrový zážehový šestiválec Sigma (190 koní a 295 Nm). Jak už bylo řečeno, zákazník mohl volit s pohonu zadní nebo obou náprav, respektive pětistupňové manuální či čtyřstupňové automatické převodovky. Po třech letech přišel facelift, který lehce upravil tvary, přinesl kvalitnější materiály, zachoval rámovou konstrukci a především obnovil nabídku motorů. Naftový čtyřválec posílil na 170 koní a zážehový šestiválec snížil svůj objem o dvě deci, což však paradoxně vedlo ke zvednutí výkonu na 234 koní. Pryč byl také zastaralý čtyřstupňový automat, jenž byl nahrazen modernějším pětistupňovým ústrojím. Výroba úspěšné první generace skončila v roce 2009.

Mohlo by vás zajímat:  Moto Guzzi slaví století existence jubilejním barevným provedením Centennial Livery

Druhá generace velkého SUV byla poprvé představena v dubnu 2009 na autosalonu v Soulu pod označením Sorento R. Do Evropy se už jen jako Sorento podívala Kia hned na podzim téhož roku, kdy si spolu s hybridním konceptem odbyla premiéru na IAA ve Frankfurtu. Na rozdíl od první generace dostalo druhé Sorento samonosnou karosérii a v základním provedení pohon předních kol. Výsledkem byla nižší hmotnost a při délce 4685 mm také prostornější interiér, který „ubytuje“ až sedm pasažérů. Vznětový čtyřválec 2.2 CRDi s nejvyšším výkonem 197 koní a maximálním točivým momentem 422 Nm (436 Nm s automatickou převodovkou) byl v Česku doplněn o 2.4litrový zážehový čtyřválec o výkonu 174 koní s točivým momentem 226 Nm. Oba motory byly v nabídce se šestistupňovou manuální či automatickou převodovkou a opět pohonem jedné nebo obou náprav. I druhá generace se stala velmi populární, jen v USA se se čtyřválcem 2.4 GDI a šestiválcem 3.3 GDI prodávalo více než 100 000 aut ročně, na čemž měl jistě podíl i povedený design s charakteristickou tygří maskou z pera Petera Schreyera. Modernizace se druhá generace dočkala v roce 2012 a vizuálně to především znamenalo ještě zvýrazněnou masku chladiče a nová přední i zadní světla s LED diodami. Pod kapotou se vedle již dříve představených jednotek objevil slabší diesel 2.0 CRDi o výkonu 150 koní s točivým momentem 382 Nm v kombinaci s pohonem předních nebo všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Konec výroby je naplánován na průběh letošního roku, vedle Jižní Koreje se SUV vyrábí nebo vyrábělo také v USA, Rusku a Kazachstánu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Méganu RS R26.R

Sorento s pořadovým číslem tři bylo představeno v srpnu 2014, aby si o pár týdnů později na pařížském autosalonu odbylo evropskou premiéru. Zcela nový design karosérie, která mimochodem používá ultravysokopevnostní ocel, odpovídá současnému stylu automobilky. Oproti předchůdci došlo opět k nárůstu délky na 4780 mm, což znamená slušné místo pro zavazadla (v základní konfiguraci 605 litrů) i pět či alternativně dokonce sedm cestujících. Motorová paleta v Česku obsahuje pouze jediný naftový čtyřválec 2.2 CRDi o výkonu 200 koní v kombinaci s manuální šestistupňovou či automatickou šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. Mimo český trh je v nabídce také benzínová 2.4 GDI o výkonu 188 koní a slabší naftový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 185 koní. Základní cena, jež byla oznámena teprve před několika dny, je 909 980 korun za verzi s manuálem ve výbavě Comfort. Dále jsou k dispozici ještě stupně Exclusive a Premium.

Mohlo by vás zajímat:  Tatra 700

Zdroj: Kia