Historie málo známého Nissanu Rasheen

Rok 1994 je považován za začátek dnes veleúspěšného segmentu SUV. Na jaře se tehdy v Ženevě ukázala Toyota RAV4, zakladatel tohoto segmentu. Ironií je, že ačkoliv je Toyota japonská, Japonsko se svého prvního SUV dočkalo od konkurenčního Nissanu.

Hranatý Rasheen se poprvé ve formě konceptu představil v říjnu 1993 na tokijském autosalonu a už tehdy o něm zlí jazykové tvrdili, že se jedná o kombinaci východoevropských aut v čele s Ladou Niva a Wartburgem 353. Nissan to nicméně neodradilo a začátkem roku 1994 (tedy v podobném horizontu jako Toyota) představil sériovou podobu Rasheenu (výroba probíhala od listopadu 1994). Ta je dodnes rozpoznatelná na první pohled díky hranaté karosérii s výraznými, barevně odlišenými nárazníky, velkými předními světly, bohatým bočním prosklením a doprava se otevírajícími pátými dveřmi. Jelikož bylo v nabídce několik typů, je k vidění Rasheen s i bez zadního rezervního kola či dokonce s předním ochranným rámem. O výrobu se staral závod Takada Kogyo, který mimo jiné vyráběl dnes legendární Nissany řady Pike (Be-1, Figaro, Pao a S-Cargo).

Mohlo by vás zajímat:  Aerodynamická Škoda 935 Dynamic slaví 85 let

S délkou 4210 mm, šířkou 1720 mm, výškou 1515 mm a rozvorem 2430 mm by se Rasheen zařadil v dnešním složení segmentu SUV někam po bok Citroënu C4 Cactus, Opelu Mokka nebo Fordu EcoSport. A když byla řeč o Cactusu, tomuto hravému zástupci francouzské produkce jsou až nápadně podobná velká přední sedadla s mizerným bočním vedením a na fotografiích s kostkovaným potahem. Jinak je interiér směsicí víceméně japonského stylu 90. let, zahrnující například podivný volič automatické převodovky, rozměrný čtyřramenný volant nebo posuvné ovládání topení. Unikátní je dnešním pohledem kaplička přístrojů, která je nejen opticky součástí palubní desky, ale při bližším ohledání jí rovněž chybí veškeré digitální ukazatele. Ty jsou na samostatném displeji vpravo od volantu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Mercedes-Benz C111

Technicky vychází Rasheen z hatchbacku Sunny, který je dobře znám i v Evropě. S ostrou verzí Sunny GTI-R pak sdílí kompaktní SUV pohon obou náprav. Původní model měl pod kapotou pouze jediný benzínový čtyřválec GA15DE o objemu 1.5 litru s výkonem 105 koní. Na jaře roku 1997 se pod kapotu dostala větší osmnáctistovka SR18DE o výkonu 125 koní. Jak už jsem zmínil, standardem byl pohon všech kol, který doplňovala pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka. Papírově dobrou ovladatelnost i jízdní vlastnosti kromě pohonu všech kol slibovala i pohotovostní hmotnost 1310 kg.

Kdo chtěl ještě silnější jednotku, musel si počkat na tokijský autosalon ke konci roku 1997. Zde se představil Rasheen Forza (do prodeje se však dostal až v červenci 1998) se zážehovým dvoulitrem SR20DE o výkonu 145 koní, který se mimo jiné montoval i do malého kupé 100NX GTI. Pohon všech kol zůstal zachován, k dispozici však byla pouze automatická převodovka. Mimo jiný motor se Forza odlišovala i na pohled a to především díky výraznějším plastovým nástavcům blatníků, čtveřici kruhových světlometů vpředu nebo maskou chladiče s vertikálními lamelami.

Mohlo by vás zajímat:  Mini - Ohlédnutí za britským knedlíkem

Výrobu Rasheenu ukončila v srpnu roku 2000 nová strategie tehdejšího prezidenta značky, Carlose Ghosna, který si dal za cíl restrukturalizovat značku. Nástupcem Rasheenu se stal ještě v témže roce i v Evropě prodávaný X-Trail, který však byl v porovnání s Rasheenem o několik čísel větší.

Zdroj: Nissan, Takada Kogyo, dobové autokatalogy