Historie Mazdy Suitcase Caru

Považujete za nejmenší dvoustopé vozidlo na světě Smart ForTwo, japonské modely třídy kei nebo snad auta pro patnáctileté z produkce francouzských automobilek? Pak jste asi nikdy neslyšeli o Mazdě, která se vejde do klasického cestovního kufru.

Nápad na vytvoření stroje s příznačným názvem Suitcase Car dostal inženýr Mazdy Yoshimi Kanemoto v době, kdy čekal dlouhou dobu na taxík z letiště domů. Od myšlenky k hotovému produktu nicméně vede ještě dlouhá cesta, poprvé se tak „auto v cestovním kufru“ zrodilo až v roce 1991. O rok později model zaujal v rámci interní soutěže neobvyklých vozidel Fantasiad a japonská automobilka tak začala s jeho vývojem.

Na první pohled zcela obyčejný kufr, lakovaný červenou barvou, skrývá ve svých útrobách vše potřebné pro sestrojení dopravního prostředku. Celá transformace navíc šikovnému uživateli zabere jen asi minutu času. Základním krokem po otevření zavazadla je instalace zadních kol vně kufru, respektive otevření speciálního otvoru pro přední kolo se sloupkem řízení. Ano, Mazda Suitcase Car je opravdu tříkolkou. Pak už jen stačí ukotvit plně funkční světla, včetně blinkrů, na obou koncích „pojízdného kufru“, zafixovat sedadlo vedle pohonné jednotky a vyrazit.

Dvoutaktní jednoválec o výkonu 1,7 koně dokáže 31,7 kilogramu těžký stroj rozpohybovat až na 43 km/h, přičemž nádrž s benzínem je dostačující pro asi dvě hodiny provozu. Víc stejně cestou z letiště na silnici nestrávíte. Řízení je podobné tomu u motocyklů, zatáčí se tedy řídítky a plyn, brzda a spojka se ovládají pomocí páček.

Krátce pro prezentaci v japonské centrále Mazdy si Suitcase Car odbyl premiéru na autosalonu v New Yorku. Pro tuto příležitost byly některé jeho části opatřeny speciálním lakem v designu americké vlajky. Šéfy severoamerické Mazdy stroj doslova nadchl, během jedné z demonstračních jízd však došlo k jeho zničení. Díky společnosti Road/Race Engineering nicméně myšlenka stroje zcela nezanikla a v roce 1994 spatřil světlo světa opravený Sutcase Car. Jeho „šasi“ tvoří černý kufr a lakované díly karosérie byly modré, podstata automobilu ale zůstala stejná.

Mohlo by vás zajímat:  Konec éry rotačních motorů

Sériová výroba se i přes zmiňovanou reinkarnaci nikdy neuskutečnila, jediná existující Mazda Suitcase Car je však podle dostupných informací stále plně funkční. 

##mazda_kufr##

Zdroj: Mazda, shushauto-ru.livejournal.com, 3wheelers.com, roadraceengineering.com, banovsky.com

Komentáře