Historie Méganu RS R26.R

Poslední měsíce se z různých zdrojů začala objevovat záplava článků, zdali je na Ringu rychlejší „sériový“ Leon Cupra 280 nebo „závodní“ Mégane RS 275 Trophy-R. Tento souboj však začal již mnohem mnohem dříve, konkrétně v roce 2008.

Tehdy se totiž zrodila první předokolka s kosočtvercem ve znaku a písmenky RS na zádi, která na slavném Nürburgringu atakovala ve své kategorii tehdy nevídaný čas 8 minut a 17 sekund. Renault Mégane RS R26.R se na dlouhou dobu stal tím nejlepším ostrým hatchbackem, když ne ve všech kategoriích, tak minimálně v segmentu nižší střední třídy. Odvážné tvrzení? Zkuste se zeptat renomovaných anglických novinářů (Evo jej vyhlásilo autem roku 2008 a v jednom z aktuálních čísel je dokonce mezi nejlepšími auty, jaké kdy jeho redaktoři řídili), jaké mají s tímto autem zkušenosti…

Abychom se dostali k prapočátkům Méganu RS R26.R, musíme hlouběji do historie, konkrétně do roku 2004, kdy se na trh dostala základní ostrá verze RS druhé generace Méganu. Jak šel čas, přišel Renault s několika facelifty, naftovou variantou a jednoho jistě slunného dne roku 2006 s Méganem RS R26 F1 Team. Ten oslavoval jezdecký i konstruktérský titul ve formuli 1 z předchozí sezony a kromě válečného zbarvení přišel i s 230koňovým přeplňovaným dvoulitrem a samosvorným diferenciálem. Už tato verze byla novináři velmi chválená za skvělé jízdní vlastnosti, avšak špičková varianta měla teprve přijít.

Jaký měli inženýři v Dieppe úmysl, když na londýnské motorshow v roce 2008 ukázali RS R26.R není a asi nikdy nebude úplně jasné. Snad překonat již zmíněný čas na Nordschleife, navázat na extrémní Clio V6 nebo jen tak pozlobit konkurenci… Asi již podle názvu tušíte, že technický základ R26.R je ve verzi R26. V přímém porovnání s ní však francouzská automobilka naordinovala skutečně solidní dietu, která v závěru uspořila 123 kg, čímž se hmotnost hatchbacku segmentu C dostala na neskutečných 1230 kg!

Mohlo by vás zajímat:  Historie Ferrari 365 GT

Je to ovšem něco za něco. Ven totiž musela automatická klimatizace, rádio, všechny airbagy kromě toho řidičova, mlhovky, stěrač a ostřikovač zadního okna, ostřikovače světel a dokonce i zadní sedačky! Místo nich je vzadu ochranná klec, montovaná spíše jen do podstatně dražších aut, neřkuli závodních aut. Dalších 7,5 kg uspořila karbonová kapota, zadní a boční okna z polykarbonátu jsou lehčí o 5,7 kg a sportovní sedadla Sabelt s hliníkovým rámem, karbonovou skořepinou a šestibodovými pásy šla s hmotností dolů dokonce o 25 kg. V rámci příplatkové výbavy bylo navíc možné sáhnout po titanovém výfukovém potrubí, opět o něco snižující konečnou hmotnost.

Podvozek dostal zcela nové pružiny i tlumiče, bezpečné zastavení mají na starosti čtyřpístkové drážkované kotoučové brzdy Brembo o průměru 312 mm. Výkony na okruhu vylepšují příplatkové semi-slicky Toyo Proxes R888 o rozměru 225/40, standardem jsou však gumy Michelin Pilot Sport 2 o rozměru 235/40. Oba typy jsou nazuty na 18palcových lehkých kolech ve specifickém designu, které navenek doplňují ještě „válečné“ polepy s logem R26.R a jedna ze sedmi barev.

Nyní už se konečně můžeme přesunout k dynamickým parametrům, respektive motoru jako takovému. Ten se oproti R26 F1 Team vůbec nezměnil – stále produkuje 230 koní a 310 Nm, avšak už 90% točivého momentu je nyní dostupných mezi 2000 – 6000 ot./min. Šestistupňová manuální převodovka s kratšími drahami řazení v kombinaci se samosvorným diferenciálem (stejný jako u R26) posílá výkon na přední kola a dovolí autu sprint na 100 km/h za skvělých 6 sekund. Kilometr s pevným startem zabere Méganu 25,9 sekundy, takže se není co divit, že rekord aut s předním pohonem přešel do jeho držení. Výsledný čas 8:16,90 sekundy, zajetý 23. 6. 2008, zůstal nepřekonán až do roku 2011, kdy se stal „majetkem“ Méganu RS Trophy. Zbytek ságy, tedy nejprve překonání tohoto rekordu Leonem Cupra a jeho opětovné získání Méganem RS 275 Trophy-R, už znáte. Mimochodem právě RS R26.R je pravým předchůdcem RS 275 Trophy-R! A ještě jedna zajímavost – čas zajetý RS R26.R je lepší než například u Lexusu IS F, BMW M3 E46, Lotusu Exige S nebo Lanceru Evo VII.

Mohlo by vás zajímat:  Nový Peugeot 308 je připomínkou 211. výročí značky Peugeot a 130 let výroby osobních automobilů

Celkem francouzská automobilka vyrobila jenom 450 kusů ultimativního hatchbacku, avšak i přes velmi pozitivní novinářské reakce a rekord v Zeleném pekle měla problém tato auta udat. Velký zájem o ně byl údajně ve Francii, pro kterou bylo určeno 126 aut, naproti tomu v Británii, které bylo určeno 230 aut (nejvíce ze všech zemí), o RS R26.R až tak velký zájem nebyl… Ať už o auto zájem byl nebo ne, jedná se o jeden z nejultimativnějších ostrých hatchbacků 21. století a i když se Ford či Volkswagen pokoušeli postavit přímého konkurenta, králem hot-hatchů může být jen jedno auto. Na závěr je však třeba položit si otázku – Je Mégane RS R26.R ještě pořád hot-hatch?

##megane_rs##

Zdroj: Renault