Historie Mercedes-Benz C111

Když zavítáte do muzea automobilky ve Stuttgartu, možná si všimnete oranžového sportovního vozu ve spodní části expozice. Je to model C111 z roku 1970 a byl zamýšlen jako malosériový sportovní vůz a nástupce legendárního vozu 300SL. Na ten odkazují i vzhůru výklopné dveře. První prototyp C111 se vlastně představil už ve Frankfurtu 1969 a pod jeho kapotou byl Wankelův třírotorový rotační motor s výkonem 206 kW. Vůz byl údajně schopný dosáhnout rychlosti 260 km/h. 

Vylepšený model už měl čtyřrotorový motor 2.4 o výkonu 257 kW a točivém momentu 392 Nm s elektronickým vstřikováním paliva. K němu byla připojena pětistupňová převodovka. Díky tomu se oranžové kupé dostalo za necelých pět sekund na stovku a pokračovalo až na trojnásobnou rychlost. K tomu všemu Mercedes přidal brzdy s ABS a výškově nastavitelné tlumiče. Sklolaminátová karoserie 1112 milimetrů vysokého kupé měla koeficient odporu vzduchu jen 0.325. Výrazně se vylepšila aerodynamika vozu oproti první verzi, pozornost budil i netradiční interiér. Návštěvníky v Ženevě vůz naprosto uchvátil a tak se ve Stuttgartu začalo uvažovat alespoň o malosériové výrobě. Jenže vedení firmy mělo pochybnosti o spolehlivosti Wankelova motoru, protože zkušenosti majitelů NSU Ro80 byly neuspokojivé, a tak nakonec k výrobě nedošlo. Mercedes prostě nechtěl riskovat, že by zákazníci nedostali vůz dle snadardů, na které byli zvyklí. Hlavním odbytištěm vozu měl být americký trh, kde se mezitím začalo koukat na spotřebuprodukované emise, což sportovnímu vozu definitivně vykopalo hrob. Údajně vzniklo jen 16 vozů a tak jej dnes znají hlavně návštěvníci muzea automobilky nebo majitelé automobilových modelů.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Supra

Pod kapotu jednoho vozu se nastěhoval vznětový třílitrový pětiválec z modelu W115. Motor dostal nové turbodmychadlo a mezichladič vzduchu, což jeho výkon vyšroubovalo až na 140 kW. V roce 1977 pak byl postaven prototyp interně označovaný jako C111 III. Jeho turbodiesel už dosahoval výkonu 169 kW a úkolem bylo překonání světových rekordů. Nakonec se vůz dostal až na rychlost 300 km/h. Čtvrtou a poslední verzi stuttgartského supersportu pak poháněl vidlicový osmiválec 4.5 s výkonem 368 kW. Tento model už dosáhl rychlosti 403 km/h. Ale vy si nejspíš stejně budete pamatovat hlavně tu dětskou hračku, že?

Mohlo by vás zajímat:  Fiat Tipo se stává nejúspěšnějším modelem značky Fiat

Foto. AutoWP