Historie Nissan Silvia 200SX S12 v rally

Nissan Silvia je velmi populárním sportovním vozem, který se bohužel od roku 2002 nevyrábí. Třetí generace S12 se vyráběla v letech 1984 až 1989. V severní americe se vůz prodával pod názvem 200SX, který je znám i evropským fanouškům ze čtvré generace. Nás ale dnes zajímá třetí generace a její účast v rally.

Nissan měl na co navazovat, ještě pod značkou Datsun získal řadu úspěchů na Safari rally, do historie se zapsaly kromě sedanů Bluebird i sporotvní vozy 240Z260Z. V éře skupiny B už pod značkou Nissan nasazoval typ 240 RS, který vycházel z předchozí generace modelu Silvia, která měla kod S110.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Ford Taunus

Populární hranaté kupé s vyklápěcími světlomety ovšem nastoupilo do skupiny A poprvé na Safari rally v roce 1987. Pod kapotou mělo vidlicový šestiválec SOHC o objemu 2995 ccm. Jeho výkon byl 260 koní při 7000 ot. za minutu a maximum točivého momentu 295 Nm se nacházelo v 5200 ot. za minutu. To všechno přenášela na zadní kola pětistupňová převodovka. Vpředu bylo zavěšení McPherson, vzadu polovlečná ramena. Hmotnost vozu byla jen 1250kg.

Pověstná spolehlivost japonských vozů však u modelu 200SX byla spíše za očekáváním. Alespoň, že výměna dílů byla snadná, celá zadní náprava se dala vyměnit za 8 minut. Týmovými jezdci byli Shekhar MehtaMike Kirkland. Mehtovi explodovaly tlumiče, Kirkland dorazil do cíle v Nairobi na osmé pozici. Na AcropolisOlympus rally dorazily posádky do cíle až kolem desáté pozice. Změnu přinesla až rally Pobřeží Slonoviny, kde Mehta dojel druhý.

Mohlo by vás zajímat:  35 let modelu Multivan: první osobní automobil, MPV a kempovací vůz v jednom

V roce 1988 se tak tým soustředil jen na africké soutěže. Kirkland získal na Safari druhé místo a nový jezdec Alain Ambrosino vyhrál Pobřeží Slonoviny. Poslední soutěží byla Safari rally 1989, kde Kirkland obhájil druhou pozici. To však bylo poslední vystoupení tohoto sportovního modelu v rally, protože v Nissanu se pracovalo na vývoji modelu Pulsar GTI-R – přeplňovaného hatchbacku s pohonem všech kol, protože trend rally se ubíral tímto směrem.

Foto: Forum-rally, Wikipedia, Happyrally, Oldjapanesecar, Forocompeticion, Performancecar