Historie Nissanu MID 4

80. léta jsou často brána za éru supersportů a při pohledu na tehdy vzniknuvší modely se rozhodně není čemu divit. Jen namátkou stačí říct jména jako Ferrari F40, Porsche 959 nebo Lamborghini Countach a každý fanoušek rychlých kol je takříkajíc doma. Prokázat svou technickou zdatnost však nechtěly pouze věhlasné značky s koníkem či býkem ve znaku, ale také ty, jejichž primárním cílem byla výroba masově rozšířených automobilů. A přesně do této kategorie spadá japonský Nissan.

Z jara 1984 přistál na stole Shinichira Sakuraie, toho času šéfa projektu Skyline, požadavek na vývoj a následnou výrobu sportovního kupé, které by co nejlépe demonstrovalo množství pokrokových technologií, jimiž Nissan v polovině 80. let disponoval. Výsledek byl prezentován hned následující rok na stánku automobilky ve Frankfurtu nad Mohanem (první maketu dokončili inženýři a technici již v březnu téhož roku), kde stálo úhledné bílé kupé MID 4, což v překladu znamená motor uprostřed a pohon všech kol. Jeho vzhled možná na první pohled nebyl tak dynamický jako v případě výše zmíněných modelů značek Ferrari či Porsche, podobně jako několik let po něm Honda NSX však budil přirozený respekt a rozhodně se nedal zaškatulkovat jako konzervativní. Někteří tvrdí, že určité křivky si Nissan vypůjčil z Ferrari Testarossa, což ještě zvýraznil druhý prototyp MID 4 s jasně červenou karosérií, který měl premiéru několik měsíců po originálu v domovském Tokyu.

Pohon 4150 mm dlouhého kupé měl na starosti třílitrový šestiválec, původem ze sériového modelu 300 ZX, naladěný na 245 koní při 6000 ot./min (jiné zdroje uvádějí „pouze“ 230 koní). Zajímavější technickou oblastí byl transfer tohoto výkonu na vozovku. Jak již z názvu vyplývá, MID 4 byla standardně čtyřkolkou, avšak s přerozdělováním výkonu v poměru 33:67 ve prospěch zadní nápravy. Tím byla zajištěna optimální zábava za volantem i skvělá trakce na méně kvalitním povrchu. Premiéru v rámci automobilky slavilo řízení všech čtyř kol HICAS, které se později rozšířilo i do sériových modelů japonského výrobce. Plně stavitelný podvozek byl vpředu opatřen dvojitými lichoběžníky, vzadu se objevilo čtyřprvkové zavěšení. Brzdění obstarávaly kotoučové brzdy na všech kolech, podporované systémem ABS.

Mohlo by vás zajímat:  Nissan GT Academy také v České republice!

Evoluce sportovního Nissanu přišla v roce 1987 pod označením MID 4 Type II. Na tokijském autosalonu představené bílé kupé, vyvinuté pod vedením Takoye Noguchiho, vynikalo především zcela přepracovanou karosérií, jejíž přední část s vyklápěcími světlomety může do jisté míry připomínat Hondu NSX. C sloupek je pro změnu často spojován s těmi u maranellského koníka, celkově se však o vzhledu dá říci to stejné, jako v případě první verze MID 4. Důležitější než vzhledové změny však byly úpravy pod kapotou, kde třílitrový šestiválec posílila dvojice turbodmychadel a velký mezichladič. Výsledkem bylo 330 koní při 6800 ot./min a 382 Nm při 3200 ot./min. Tato síla byla opět na všechna kola přenášena pomocí manuální pětistupňové převodovky, dále nechybělo ani řízení všech čtyř kol.

I přes velké množství palubní elektroniky se Nissanu povedlo udržet pohotovostní hmotnost na přijatelných 1400 kilogramech, což se pozitivně odrazilo v maximální rychlosti 295 km/h, respektive akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Celkem Nissan vyrobil tři testovací prototypy s levostranným řízením postupně v bílé, červené a stříbrné barvě. Díky jízdním zkouškám především na území USA se začalo čile spekulovat nejen o případné sériové výrobě, ale také exportu mimo japonské ostrovy. I samotná automobilka si dlouhou dobu pohrávala s myšlenkou vyrobit MID 4 Type II jako nástupce pomalu zastarávajícího kupé 300 ZX první generace. Kvůli vysokým nákladům na výrobu však z plánů sešlo a obě verze MID 4 se staly pouze jakousi laboratoří pro další modely značky – pohon všech kol se například uplatnil ve Skylinu R32, natáčení zadních kol zase v Silvii nebo později představených modelech Infiniti. 

##nissan_mid4##

##nissan_mid42##

Zdroj: Nissan, autopolis.wordpress.com, jalopnik.com, zhome.com