Historie Opel Calibra

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu, ovšem v tomhle případě se asi skutálelo do řeky, odplavalo do moře a vyplavilo se na pobřeží jiného světadílu. Zatímco Manta byla zamýšlena hlavně jakou auto pro mladé kluky, s Calibrou na to šel Opel úplně jinak. Koneckonců, kluci vyrostli v mladé muže, a bouřlivá hranatá Manta se už příliš nehodila do jejich garáže. A tak přišla na svět Calibra. Byla elegantní, měla nezáludný pohon předních kol, protože základy se tentokrát vypůjčila z první generace sedanu Vectra a pokud jste vystoupili z ní, vysílali jste do světa uplně jiné signály, než se to (ne)dařilo u konkurenčních kupé.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Ferrari Testarossa

Od roku 1989 se zákazníci Opelu, HoldenuVauxhallu museli smířit s úplně jiným kupé, než na jaké byli zvyklí. Na jihomareckém trhu se objevila jako Chevrolet Calibra. Ale podařilo se a Calibra se stala nesmírně populární. Ve výrobě vydržela až do roku 1997, kdy jí měla nahradit kupé verze odvozená z druhé generace Astry. Její proporce ovšem nikdy nebyly tak podmanivé jako u Calibry, kterou navrhl Erhard Schnell. Vůz měl v té době jeden z nejmenších součinitelů odporu vzduchu u prodávaných aut (konkrétně 0,26). Kromě německého Rüsselsheimu se montovala i ve finském Uusikaupunki. Celkem vzniklo více než 230 tisíc vozů, z toho přes 3 tisíce s pohonem všech kol a více než 12 isíc vozidel s motorem V6. Calibra navíc přežila i konec výroby první generace Vectry v roce 1995 o 2 roky. Ovšem po ukončení výroby Calibry Opel trh větších kupé opustil.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda MX-5 NB (1998 - 2005)

Základním motorem byl osmiventilový dvoulitr o výkonu 85 kW. Nad ním byly v nabídce šestnáctiventil s výkonem 110 kW a jeho přeplňovaná verze s výkonem 150 kW. Ten byl navíc k dispozici s pohonem všech kol a šestistupňovou manuální převodovkou a dosahoval maximální rychlosti 245 km/h. V roce 1993 se objevil model s vidlicovým šestiválcem o objemu 2.5 litru s výkonem 125 kW. Ke konci výroby Calibry se objevila speciální edice Turbo Limited, ve které byly všechny vozy lakováný černou metalízu Jet, měly krémový kožený interiér, plaketu s pořadovým číslem na středové konzoli, šestnáctipalcová kola BBS RX, karosářské doplňky od firmy Irmscher a byly snížené o 35 mm.

Mohlo by vás zajímat:  Auto pro prázdninovou zábavu aneb Legendární Škoda Felicia Fun

Foto:Autowp