Historie Škoda VOS

Původně naši prezidenti neměli obrněné vozy, prezident Masaryk dokonce jezdil kabrioletem Tatra 80. Pancéřovaný speciál Praga Golden měl až prezident Beneš, po válce jej nahradil běžnou limuzínou Daimler. Jenže v té se první dělnický prezident Klement Gottwald bál.

Bylo zapotřebí postavit nový vůz pro ty z nás, kteří by si byli rovnější. Auto dostalo název VOS (Vládní obrněný/osobní speciál) a dozor nad jeho vývojem prováděl policejní generál Josef Pavel. Praga ani Tatra podobný vůz odmítaly vyvinout, tak se pozornost obráila na konstruktéra tanků a nákladních automobilů (například Škoda 706 R) Oldřicha Medunu. Ten jako první vybral motor – šestiválec Praga 5.2 s výkonem 88 kW. Žebřinový rám vozu se vyráběl ve Škodovce, proto také vůz dostal jméno této automobilky. Karoserie zase vznikala ve Vysokém Mýtě. Celková kompletace ale probíhala v Kosmonosích.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra 602 Tatraplan Sport

Původně se měly použít zbytky válečného pancíře, ale ten nesplnil bezpečnostní požadavky. Nový pancíř se vyráběl v Poldi Kladno a na voze byla dvojitá vrstva s pletivem uprostřed. Okenní skla měla také několik vrstev, jejich celková tloušťka byla 52 milimetrů. Měnit se vzápětí musel rozvor, konkrétně se prodlužoval o 100 milimetrů. Prý soudružka Gottwaldová neprotáhla svou zadní partii skrze dveře do vozu. Co je na tom pravdy sice nevím, ale věřit se tomu, vzhledem k tělesným proporcím dotyčné, jistě dá. Také měkčí odpružení bylo na žádost ženy politika, ale tentokrát si stěžovala těhotná manželka Rudolfa Slánského.

Mohlo by vás zajímat:  Takto vypadal první elektromobil Peugeotu. Vznikl v roce 1941 a ujel 80 kilometrů

Velmi luxusně byl zařízen interiér. Například pérová vložka v sedadlech byla doplněna ještě filcem a peřím. V každém voze byla jedna nebo více luxusních kožešin, které si měly cestující přehodit v mrazivých dnech přes kolena. Gottwald měl ve svém voze dokonce tři tyto přehozy. Jenže luxusně vybavené obrněné vozy byly velmi těžké, takže komponenty vozu velmi trpěly. Pneumatiky od Mitasu často nevydržely a praskly. Maršálovi Konstantinu Rokossovskému se to stalo dokonce za jízdy a jeho vůz havaroval. Brzdové obložení se dováželo z Holandska, protože dostatečně silné se v Československu nevyrábělo. Maximální rychlost byla omezena na 80 km/h. Přesto se ale Škoda VOS úspěšně vyvážela do Itálie, Polska nebo Číny. Pochopitelně jen k těm správným soudruhům. Brzy byla ale vytlačena sovětskými vozy ZISZIL. Dochovalo se několik exemplářů v muzeích, ale většina jich je dnes patrně nenávratně ztracená.

Mohlo by vás zajímat:  Alfa Romeo 164

Foto: AutoWP, Veteran.Auto, Wikipedia, Bringatrailer, Commons.Wikimedia, Autokaleidoskop, Skoda-Ural, Oldtimerannonce, Oldcars.Webgarden, Amcars, Moto.onet, Auta5p, Photo.qip, Fanda.Nova, Vebidoo, Jendaweb