Historie Škody Favorit RS

Spojení Škody a písmenek „RS“ v souvislosti se sportovními a závodními modely zná dnes asi každý. A asi každý by „z fleku“ dokázal vyjmenovat soutěžní 130 RS, 180 RS a 200 RS, respektive soudobou Fabii RS a Octavii RS. V (ne)dávné historii však vzniklo ještě jedno „eReSo“, na které si dnes vzpomene jen málokdo.

Řeč je o Škodě Favorit RS, jejíž premiéra proběhla společně s bílým Favoritem Sport na frankfurtském autosalonu v roce 1989. Okřídlený šíp byl tehdy na západoněmeckém trhu zastupován společností Semex, přidruženým podnikem Motokovu, která stojí za stavbou černého „eReSa“ s červeným logem automobilky a červenobílou grafikou na bocích. Od klasického provedení se to sportovní odlišuje především bodykitem karosérie, který zahrnuje přední lízátko, rozšířené blatníky, nástavce prahů, zadní nárazník s ozdobnou koncovkou výfuku a decentní spoiler na víku pátých dveří, respektive na střeše. Emoce vzbuzují čtyři kruhová světla vpředu, nahrazující klasické obdélníky. Kvůli nim se musely ukazatele změny směru jízdy přesunout níže do předního nárazníku. Povedeně vypadají 16palcová litá kola se širokými, 60procentními pneumatikami.

Mohlo by vás zajímat:  Fiat 500 a jeho následovníci

Pod kapotou s decentními nasávači vzduchu je ukryta zážehová jednotka se dvěma karburátory Weber a kompresním poměrem 11,5:1, jejíž výkon je 117 koní (podle některých zdrojů dokonce 120 koní). Svět motorů v čísle 43 z roku 1989 uvádí, že cena bude stanovena dle zvolené úrovně výbavy a dodací lhůtu odhadují Němci na dva až tři měsíce. K sériové výrobě však patrně nikdy nedošlo a ve Frankfurtu představený koncept se zanedlouho přesunul do showroomu německého závodníka Williho Obermanna. U něj je konec konců natočeno také video, na kterém je Favorit RS zachycen. Je škoda, že tento bez nadsázky unikátní Favorit není součástí sbírek značkového muzea a jeho další osud je, tak jako v mnoha dalších případech prototypů z Československa, nejasný. 

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot: Nejstarší stále aktivní automobilová značka na světě funguje již od roku 1810

##fazol_rs##

Zdroj: Svět motorů 43/1989, Automobil 12/1989