Historie Škody Octavie Long

Oblíbeným vozidlem někdejšího premiéra a dnes prezidenta České republiky, Miloše Zemana, byla Tatra 700. Když však v roce 1998 nastoupil do pozice předsedy vlády, byla kopřivnická limuzína už značně zastaralá. Zeman přesto trval na tom, že čeští politici musí jezdit v českých autech. Tohoto zadání se chytla Škodovka, a protože byl Superb ještě daleko, prodloužila běžnou Octavii o 80 mm.

Verze Long s délkou 4591 mm a rozvorem 2592 mm se představila poprvé v roce 1999. Její výroba probíhala výhradně ručně ve vývojovém středisku v Česaně a postup byl víceméně jednoduchý – běžná Octavia se rozpůlila a do B sloupku bylo vloženo oněch 80 mm. To mělo vyřešit problém s nedostatečným místem pro nohy zadních cestujících. Pak přišla na řadu nová střecha, prahy, dodatečné výztuhy a přepracovaná elektroinstalace, respektive výfukový, palivový a brzdový systém. Všechny Octavie Long byly v nejvyšší výbavě Laurin & Klement, což mimo jiné znamená 16palcová litá kola, čtyři airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, automatickou klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, elektrická přední okna, elektricky stavitelná zrcátka, vyhřívaná sedadla, béžové kožené čalounění nebo dřevěné dekory, doplněné o výklopný stoleček v zadní části sedadla spolujezdce, satelitní telefon v přední loketní opěrce, zadní čtecí lampičky, výstražný modrý maják a nové koberečky. Mezi jednotlivými vyrobenými kusy však existují různé odlišnosti.

Začátkem ledna 1999 se Škodě povedlo dodat první dva kusy s cenou 810 000 korun (pozdější dodávku si Mladá Boleslav cenila na 900 000 korun za kus) a reakce, především ze strany Miloše Zemana, byly velice pozitivní. Pak se nicméně při jedné z akcí praštil při nastupování na zadní sedadla do hlavy a pozitivnímu hodnocení byl konec. Ministři si nakonec pořídili německá Audi a prodloužené Octavie nechali nižším vládním činitelům či státní správě. A i to je jeden z důvodů, proč bylo upuštěno od původního plánu vyrobit 200kusovou sérii těchto vozů. Nakonec vzniklo do roku 2000 jen asi 20 Octavií Long (jiné údaje uvádějí ještě menší číslo), po faceliftu v roce 2001 se přidalo dalších pět kousků. Jejich výbava byla zase o něco bohatší a obsahovala údajně i ESP.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Fabia a Roomster 2013 - osvěžení designu novým logem a značením!

Všech 25 automobilů má karosérii liftback (údajně existuje i minimálně jeden prototyp kombíku) a hned 24 z nich dostalo pod kapotou přeplňovanou zážehovou osmnáctistovku o výkonu 150 koní s točivým momentem 210 Nm, která s 1374 kilogramy těžkým autem nemá příliš práce. A ptáte se, co onen kus s pořadovým číslem 25? Pod jeho kapotou by měla být naftová devatenáctistovka TDI s blíže neupřesněnými technickými parametry. O přenos výkonu na přední kola se vždy starala mechanická pětistupňová převodovka, verze se zážehovým motorem přitom uměly uhánět až 215 km/h!

Podobně jako s motorizacemi je to zajímavé též s barvami jednotlivých Octavií. Většina z nich je černá nebo tmavě zelená, existuje však také několik stříbrných exemplářů a úplně první vyrobený Long byl červený. Dodnes by mělo existovat maximálně 16 exemplářů, z nichž jeden je ve značkovém muzeu automobilky střídavě v expozici a depozitáři. Ostatní mají většinou v držení soukromníci, k nimž se Octavie Long dostaly vyřazením ze státních služeb. 

Zdroj: Škoda, auta5p.eu, Svět Motorů 48/2012, novinky.cz