Historie Škody s V8 od Chevroletu

Z britského okruhového mistrovství Special Saloons se poprvé v roce 1974 odštěpila kategorie Super Saloons. Ta se vyznačovala velkou volností při tvorbě závodních speciálů, kde prakticky jediným omezením bylo zachování profilu výchozího modelu, zachování umístění motoru a převodovky a šířka zadního spoileru, která nesměla překročit šířku víka kufru či motoru. A přesně na těchto základech vyrostla dost možná nejzběsilejší Škoda 110 R Coupé všech dob.

Celý projekt, který vyústil ve Škodu s V8 od Chevroletu, začal před sezonou 1974. Britský závodník John Turner se tehdy rozhodl přesedlat do nové kategorie a to s vozem, který měl mít motor vzadu, přesně jako jeho donedávna velmi úspěšný Hillman Imp. Volba padla na československou Škodu 110 R Coupé, ze které toho však mnoho nezůstalo. Auto bylo po převzetí kompletně odstrojeno a Turner se spolu se svým mechanikem Mikem Hannem pustili do práce.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Ford RS200

Základem se stalo použití mnoha dílů z monopostu Leda F5000, které byly vpasovány do skeletu původního „eRka“. Interiér je prakticky tvořen pouze vysoko posazeným sportovním sedadlem Corbeau. Za ním se už v pomocném rámu nachází pětilitrový vidlicový osmiválec od Chevroletu o výkonu 425 koní při 7500 ot./min (některé prameny uvádějí až 470 koní) v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou Hewland DG 300 s brzdovými kotouči po stranách rozvodovky, jejíž řazení je umístěno na šikmé tyči, ukotvené v palubní desce. Celý výkon je při váze 865 kg přenášen na zadní hořčíková kola, jejichž pneumatiky mají šířku 18 palců, a dle dostupných údajů byla Škodovka schopna dosáhnout maximální rychlosti až 280 km/h. Aby se snížil výrazný hluk, byl motor opatřen kapotou. O přísun vzduchu do sání se starají malé otvory u bočních oken, chladič je podobně jako u 130 RS umístěn vpředu. Výfuky byste našli před zadními koly na bocích karosérie.

Mohlo by vás zajímat:  Ford GT90

Kromě pomocného rámu je interiér vybaven rovněž bezpečnostním rámem. Jinak však nebylo potřeba skelet dále zesilovat, protože tuhost zádě držela zároveň přepážka ze sériového modelu, za níž byla nad převodovkou namontována palivová nádrž. Nejvíce se vliv monopostu Leda projevil na podvozku – zavěšení zadní pětiprvkové nápravy je z něj kompletně převzato. Naopak zavěšení přední nápravy ze stejného zdroje použít nešlo, proto Turner zvolil cestu prodloužení ramen.

Úpravy karosérie výrazně zjednodušily standardní blatníky ze 110 R, na jejichž místo byly jednoduše namontovány širší laminátové díly. Především v zadní části byly blatníky extrémně rozšířeny, a to díky upraveným nápravám i nasávacím otvorům pro přívod vzduchu k převodovce a zadním brzdám. Zadní víko má snad maximální možný počet děr pro přívod vzduchu k chlazení oleje motoru i převodovky, nad ním se nachází mohutný spoiler pro zlepšení stability ve vysokých rychlostech.

Mohlo by vás zajímat:  Historie automobily Citroën v rally

John Turner zaznamenal s upravenou Škodou během prvních čtyř měsíců sezony 1974 hned osm vítězství a pět rekordů okruhu. To vše i přesto, že se ve startovním poli objevovala i mnohem silnější auta. Úspěchu si samozřejmě všimlo i britské zastoupení Škody a Turnera ve zbytku sezony podporovalo. V roce 1975 však už Turner ve startovním poli nebyl a jeho vůz převzal Arthur Collier.

##chevy_skoda##

Zdroj: auta5p.eu, foltyn.cz, specialsaloons.co.uk