Historie Subaru Leone RX Turbo

Když se řekne Subaru, mozek už vám automaticky doplní Impreza WRX STI. Tenhle rallyový skvost je prostě legendární. Ale všechno to začalo tak nenápadně…

Subaru nejspíš budeme mít nadosmrti spojené s rally. A to i přes to, že z nejvyšší kategorie mistrovství světa se značka vytratila už před pěti lety, tak silnou stopu v ní zanechala. Přitom před 30-ti lety by vás Subaru vůbec nenapadlo zmínit, kdyby po vás někdo chtěl vyjmenovat výrobce rally speciálů. Pár vozů této značky se sice na startu objevilo, ale bez tovární podpory a bez ambicí na nejvyšší umístění. Ale aby se z Imprezy WRX STI stalo jedno z nejúspěšnějších soutěžních aut, muselo Subaru při vývoji ujít kus cesty. A nebylo to jen Legacy, které je fanouškům dobře známé. Ještě před ním zde totiž byl sedan Leone, a v jeho třetí generaci existovala přeplňovaná verze s pohonem všech kol, která nesla název RX Turbo.

V roce 1985 byla na vrcholu skupina B. Audi Quattro ustupovalo z výsluní, Lancia Delta S4 se chytala na závodní tratě a sezonu ovládl nenápadný obrýlený Timo SalonenPeugeotem 205 T16. A Subaru nasadilo na Safari rally nové Leone RX s plochým motorem SOHC o objemu 1.8 litru. Jednoduchá odolná konstrukce a symetrický pohon všech kol znamenaly dobré předpoklady na africké soutěži. Carlo Vituli skupinu A vyhrál a následně na Novém Zélandu obsadilo Leone první 4 místa ve skupině A. O rok později byl nasazen už přeplňovaný model s výkonem 193 koní a točivým momentem 230 Nm. Se speciály skupiny B se pochopitelně vůz měřit nemohl, ale přesto s ním Mike Kirkland získal šesté místo v absolutním pořadí a skupinu A vyhrál. Další rok se za volant vozu posadil Possum Bourne, který získal skvělé třetí místo na domácí novozélandské rally. Bourne získal tovární podporu a stal se mistremasijsko-pacifickém šampionátu. Kromě těchto jezdců si pilotování modelu RX Turbo vyzkoušel i Ari Vatanen, Per Eklund nebo Shekhar Mehta. Už v roce 1988 ale bylo jasné, že vozu chybí výkon a tak se o rok později na tratích objevilo modernější Legacy RS. Ale to už j jiná kapitola…

Foto: Wikipedia, bmsc, Rallymemory, tech-racingcars

Komentáře