Historie Tatra 80

Tatra 80 asi bude pro mladší generace celkem neznámým vozem. Ale opomíjet  tenhle luxusní vůz určený pro politické špičky bychom rozhodně neměli. Třeba už jen proto, že má tatrovácký dvanáctiválec 5.9 s výkonem 120 koní, který je ovšem vodou chlazený. Má kultivovaný chod a velkou pružnost. Udávaný výkon je 89 kW, vůz byl schopen jet až 140 km/h a spotřeboval více než 20 litrů paliva na 100 kilometrů. Převodovku dodávala firma ZF. Poprvé se světu představila v roce 1930.

Podvozek si Tatra 80 půjčila od menšího modelu Tatra 70, lišila se pak karoseriemi, které byly často dělané na zakázku. Jednalo se opravdu o unikátní vůz, který mohl směle konkurovat limuzínám Mercedes-Benz nebo Rolls-Royce. A také právě tuto klientelu měl vůz zaujmout. Zákazníci se tak našli z řad státních představitelů, šlechticů a bohatších lidí. Nikdo jiný si jej totiž nemohl v roce 1932 dovolit, protože vůz stál 195 tisíc korun, zatímco za 50 tisíc se už tehdy dal pořídit rodinný dům.

Celkem vzniklo pouze dvaadvacet vozů, z toho dvanáct bylo vyrobených jako šestimístné limuzíny, dvě jako šestimístné kabriolety, jedna jako čtyřmístná limuzína, čtyři jako čtyřmístné kabriolety, jedna verze Landaulet, kterou měl prezident Tomáš Garrigue Masaryk (tento vůz je vystaven v Národním technickém muzeu) a pak ještě dva další exempláře. Jeden ze čtyřmístných kabrioletů vlastnil JUDr. Edvard Lederer (tento vůz byl dlouhou dobu umístěn v technickém muzeu v Sisheimu, nyní je v jedné české soukromé sbírce).

Foto: AutoWP