Historie Tatra V 570

Prvním nosným prvkem nové linie osobních vozů Tatra byl prototyp osobního vozu z roku 1931, který měl vzduchem chlazený dvouválec umístěný vzadu. Ten pravý zrod se však odehrál o dva roky později, kdy světlo světa spatřil prototyp V 570 s proudnicovou karoserií. Písmeno V označovalo německé slovo Versuch, tedy zkouška.

V Kopřivnici se tehdy vyráběl typ 57, který sklízel u zákazníků úspěch a tak bylo rozhodnuto o tom, že se prototyp výroby nedočká. Na obtíž mohlo být i to, že typ 57 se vyráběl i jako užitkový vůz, což nebylo pro koncepci s motorem vzadu realizovatelné. I tak ale prototyp přinesl spoustu dat pro výzkum závislosti úspory paliva na tvaru karoserie. Dodnes se zachoval a je vystaven v Technickém muzeu atomobilky Tatra v Kopřivnici. V mezidobí byl prodán soukromé osobě, takže není zcela původní. Má přidané blinkry, nárazník a je přelakován do tmavě modré barvy.

Pokud tu mluvíme o Tatře V 570, sluší se připomenout i dva prototypy od Ferdinanda Porsche. Tím prvním je typ 12, velmi podobný vzhledem ovšem s vodou chlazeným motorem, který navrhnul pro výrobce motocyklů Zündapp. Druhým je typ 32, který byl zase zamýšlen pro automobilku NSU. Podobnost, vzhledem ke známosti Porscheho a Ledwinky, není jistě náhodná.

Foto: Petrolicious, Wikipedia, Aerotatra.CZWeb, Auto.idnes